Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes éjjel benyújtott egy salátatörvény-tervezetet, amely alapján számos jogszabály módosítását tervezi a kormány a veszélyhelyzetben. A katasztrófavédelmi törvényt például úgy változtatnák meg, hogy a választott önkormányzatok, polgármesterek ne dönthessenek önállóan a jövőben – írja az Index, azonban az Azonnali értelmezése szerint ez csak azokra a döntésekre vonatkozik, amelyben egyébként is a közgyűléssel közösen kéne döntenie a polgármesternek.
Egészen pontosan úgy egészítené ki a katasztrófavédelmi törvényt a törvénytervezet, hogy abba az alábbi szöveg kerüljön:
(4a) A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül.
Ez a szakasz éppen azt a törvényhelyet egészítené ki, amely szerint
veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.
Az Index összegzése szerint ez azt jelenti, hogy amennyiben a koronavírus-törvény által időkorlát nélkülivé tett veszélyhelyzetben a parlament (amely a kormányzati nyilatkozatok alapján addig biztosan ülésezik, amíg biztosítható a kétharmados többségük) elfogadja Semjén javaslatát, akkor
Az Azonnali összegzése szerint a védelmi bizottságok általában jórészt katonákból állnak, illetve benne ül egy kormánymegbízott, maga a polgármester, és még pár további tag – tehát valóban nem egy demokratikusan választott szervről beszélünk.. „Ez egy szakértői szerv, amelynek az önkormányzati képviselőtestülettel ellentétben nincs közvetlen demokratikus felhatalmazása, viszont (legalább néhány tagja) ért a krízishelyzetekhez és gyorsan tud cselekedni” – írja a lap.
Az Azonnali cikke szerint nem arról van szó, hogy teljesen megkötik a polgármesterek kezét: mindez csak azokat a hatásköröket érinti, amiket normális esetben a képviselőtestülettel együtt tehet meg a polgármester (rendeletalkotás, költségvetés stb), és csak a veszélyhelyzet miatt lett volna lehetősége ezt egyedül megtenni.
Az a rendelkezése pedig az Azonnali szerint nem változik a katasztrófavédelmi törvénynek, hogy az önkormányzati intézmények átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről nem dönthet egyedül – és eztán a védelmi bizottsággal se – a polgármester, ehhez továbbra is kell a képviselőtestület.
Az utóbbi hetekben több ellenzéki közgyűléssel és fideszes polgármesterrel rendelkező városban is magához ragadta a hatalmat a polgármester, hogy egyszemélyben vigyen keresztül olyan döntéseket a vészhelyzeti jogosítvánnyal, ami egyébként nem ment volna át a közgyűlésen – mostantól például nekik is egyeztetni kell a védelmi bizottsággal ezekről a döntésekről.