Szabó János, a győri vállalat egykori főkonstruktőre nyújtott a vezess.hu számára betekintést a magyar teherautók közel-keleti térhódításáról.
A cikk szerint 1980 áprilisában a magyar állam ezer lakás megépítésére szerződött le Líbiával. Első ízben 10 darab 10 köbméteres, háromoldalra billenő K26-os Rábát szállítottak az észak-afrikai országba. Aztán 1982-ben a LAMKÉV, vagyis a magyar-arab építőipari vállalat alaposan bevásárolt a Vasorrú Rábákból (S/L és F-sorozat), merthogy 88 darab különféle, billenőteknős teherautót és 40-50 darab pótkocsit vettek.
Ezekkel a járművekkel szemben extra követelményeket támasztottak, mondván, hogy a sivatagban fognak dolgozni, ezért a teherautókba légkondicionálót, 25 literes hűtőszekrényt, Toshiba sztereó rádiómagnót és külön ivóvíztartályt rendeltek. Akkora tartályt, amekkorát akkoriban csak lehetett
- hangsúlyozta a Rába egykori főkonstruktőre.
Akkoriban ezek egyáltalán nem számítottak megszokott kiegészítőknek, így bátran kijelenthetjük, ezek voltak a legjobban felszerelt Vasorrú Rábák.
Emlékeim szerint 1983 nyarán indult útnak a megrendelt teherautók és pótkocsik fele. Ezek az Adrián keresztül jutottak el Líbia irányába. Aztán ment a második transzport is, ám azt a szállítmányt a Rába egykori igazgatója, Horváth Ede visszafordítatta a kikötőből, mert kiderült, hogy a líbiaiak már az első adag Rábát sem fizették ki
- jegyezte meg Szabó János.
Az üzlet megfeneklésében szerepe lehetett annak, hogy líbiai lakásépítési projekt nem volt sikeres a magyar fél részéről. Az alábbi cikk szerint akkora csúszást sikerült felhalmozni, hogy 1984-ben megkérték a magyarokat, hogy inkább vonuljanak le a területről. A visszafordított járművek egy részét aztán éveken keresztül kerülgették a gyárban, mert nagyon nehezen tudott a Rába rájuk vevőt találni.
Még a ’70-es évek végén készült egy, akkor egyedülállónak számító híradástechnikai berendezés a Videotonnál, amihez 1979-ben, valamint 1982-ben a Rába gyártott hordozójárműveket
- emelte ki a szakember.
Ezekkel számtalan bemutatóra került sor nemcsak idehaza, hanem a sivatagban is. A líbiaiak végül rendeltek ilyen híradástechnikai eszközöket, azonban eleinte hordozójármű nélkül. 1987-ben aztán már hordozójárművekkel együtt szállították őket Líbiába Magyarországról, a Rába főkonstruktőre szerint nem is keveset. Ugyanis összesen 176 darab katonai, 6×6-os hajtásképletű T18.188-ost vihettek az észak-afrikai országba. Lényegében ez volt a mai Rába HM H18-as elődje.
A cikk szerint a közel-keleti megrendeléseknél időről-időre előfordult, hogy itthon maradt a megrendelt példány. Volt olyan, hogy a magánvállalkozó állt el az üzlet egy részétől, vagy az egésztől. Ezen járgányok egy része később Jugoszláviába került.