Volt, amikor nem akarták kifizetni a full extrás Rába teherautókat

Nagy Donát 2020-10-19 06:34:36
A győri járgányokból Szíriába több, mint 800, Egyiptomba pedig 2-300 darabot vittek ki, de volt néhány dubai, szaúd-arábiai, illetve tuniszi megrendelés is.

Szabó János, a győri vállalat egykori főkonstruktőre nyújtott a vezess.hu számára betekintést a magyar teherautók közel-keleti térhódításáról. 

A cikk szerint 1980 áprilisában a magyar állam ezer lakás megépítésére szerződött le Líbiával. Első ízben 10 darab 10 köbméteres, háromoldalra billenő K26-os Rábát szállítottak az észak-afrikai országba. Aztán 1982-ben a LAMKÉV, vagyis a magyar-arab építőipari vállalat alaposan bevásárolt a Vasorrú Rábákból (S/L és F-sorozat), merthogy 88 darab különféle, billenőteknős teherautót és 40-50 darab pótkocsit vettek. 

Ezekkel a járművekkel szemben extra követelményeket támasztottak, mondván, hogy a sivatagban fognak dolgozni, ezért a teherautókba légkondicionálót, 25 literes hűtőszekrényt, Toshiba sztereó rádiómagnót és külön ivóvíztartályt rendeltek. Akkora tartályt, amekkorát akkoriban csak lehetett

- hangsúlyozta a Rába egykori főkonstruktőre.

A T18-as például kifejezetten a hadsereg igényei alapján készült.

Fotó: Rába


Akkoriban ezek egyáltalán nem számítottak megszokott kiegészítőknek, így bátran kijelenthetjük, ezek voltak a legjobban felszerelt Vasorrú Rábák. 

Emlékeim szerint 1983 nyarán indult útnak a megrendelt teherautók és pótkocsik fele. Ezek az Adrián keresztül  jutottak el Líbia irányába. Aztán ment a második transzport is, ám azt a szállítmányt a Rába egykori igazgatója, Horváth Ede visszafordítatta a kikötőből, mert kiderült, hogy a líbiaiak már az első adag Rábát sem fizették ki

- jegyezte meg Szabó János.

Az üzlet megfeneklésében szerepe lehetett annak, hogy líbiai lakásépítési projekt nem volt sikeres a magyar fél részéről. Az alábbi cikk szerint akkora csúszást sikerült felhalmozni, hogy 1984-ben megkérték a magyarokat, hogy inkább vonuljanak le a területről. A visszafordított járművek egy részét aztán éveken keresztül kerülgették a gyárban, mert nagyon nehezen tudott a Rába rájuk vevőt találni. 

Még a ’70-es évek végén készült egy, akkor egyedülállónak számító híradástechnikai berendezés a Videotonnál, amihez 1979-ben, valamint 1982-ben a Rába gyártott hordozójárműveket

- emelte ki a szakember.

Ezekkel számtalan bemutatóra került sor nemcsak idehaza, hanem a sivatagban is. A líbiaiak végül rendeltek ilyen híradástechnikai eszközöket, azonban eleinte hordozójármű nélkül. 1987-ben aztán már hordozójárművekkel együtt szállították őket Líbiába Magyarországról, a Rába főkonstruktőre szerint nem is keveset. Ugyanis összesen 176 darab katonai, 6×6-os hajtásképletű T18.188-ost vihettek az észak-afrikai országba. Lényegében ez volt a mai Rába HM H18-as elődje. 

A cikk szerint a közel-keleti megrendeléseknél időről-időre előfordult, hogy itthon maradt a megrendelt példány. Volt olyan, hogy a magánvállalkozó állt el az üzlet egy részétől, vagy az egésztől. Ezen járgányok egy része később Jugoszláviába került.

Szólj hozzá!

Elkészült az új szombathelyi egyházmegyei bölcsőde

720 millió forintba került. Az unió és az állam felesben fizette a költségeket.

Néher András Marcalvárosból Londonig jutott, de visszahozta magával a tenni akarást a győri régióba

A TISZA jelölt saját családján keresztül is érzi a térség minden problémáját, és azt, hogy itt az ideje a változásnak.

Diószegi Judit évtizedek óta a gyerekekért, a közösségekért és Győrért dolgozik

Elhivatott lokálpatriótaként javítaná ki a rendszerváltás hibáit. 

„A szeretet nem fáj” – Borsi Róbert a nők elleni erőszakról posztolt

Vannak alkalmak amikor a képviselő minden szavával egyet lehet érteni. 

Újabb öreg harcost küld nyugdíjba Orbán - Vigh László helyett Szilasi Gábort indítja a Fidesz Zalaegerszegen

Vigh 3 cikluson keresztül volt a Zala 01-es választókerület parlamenti képviselője.

Jogtalanul végzett ügyvédi tevékenységet egy nő Győrben

Ruhaneműk értékesítésével csalást is elkövetett.

Légimentő-bázist hoznak létre Nyugat-Magyarországon

A Parlament Népjóléti Bizottsága egyhangúlag szavazta meg.

Az MNB megszüntette a Magyar Péter ellen indított eljárásokat

Újabb fideszes hazugság dőlt meg: a Tisza elnöke sem bennfentes kereskedelmet, sem piacbefolyásolást nem követett el. 

Matthias Zollner az Egis Körmend régi/új vezetőedzője

Kocsis Tamás és Érsek Marcell segítik Zollner munkáját.

Kamionja ajtajával mattolta a kerékpárost a külföldi sofőr Győrben

A figyelmetlen mozdulat során a sértett nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. 

Mosonmagyaróváron Kapolka Judit és Porpáczy Krisztina folytathatja a Tisza előválasztás következő fordulójában

Molnár Ferenc ugyan nem jutott tovább, de a szerepvállalásáért jár a köszönet. 

Hallerné Nagy Anikó és Szabó Éva léphet tovább a Tisza előválasztás második, soproni körébe

Varga Szabolcs Gábor részvételét is köszöni a közösség, munkájára továbbra is számítanak.