Újabb milliárdokat felemésztő, feneketlen kút lesz a Nagyszálló szombathelyi megvásárlása?

Farkas Bazsi 2020-01-04 14:48:00
A város nem tulajdonban akarja tartani, hanem arról szeretne gondoskodni, hogy végre sok év után a szálló felébredjen Csipkerózsika álmából.

Tegnap derült égből kaptuk az információt, amit aztán Nemény András (Éljen Szombathely!) polgármester is megerősített: hamarosan közgyűlés elé kell vinni a Nagyszálló ügyét. A szállóra ugyanis vételi ajánlat érkezett, a közgyűlésnek pedig nyilatkoznia kell arról, hogy a város akar e élni elővásárlási jogával vagy sem.

De miért állt ennyi ideig üresen az épület, és mi most ez a nagy kapkodás?

Ahogy korábban már írtam róla, 2005 óta van zárva a Nagyszálló, régi nevén Kovács Szálló. Mivel 14 éve az épületet senki sem használja annak állapota annyira leromlott, hogy környezete életveszélyessé vált. Az épületet most az ING Zrt. birtokolja, amely cég egyébként többszöri felszólításra sem volt hajlandó az életveszélyt felszámolni, ezért tavaly nyáron a Vas Megyei Kormányhivatal saját költségén, mintegy 2 millió forintból acélhálót húzott a tetőre, hogy a járókelőket megvédje a leszakadó tetődaraboktól és cseréptől. A hivatal úgy nyilatkozott, hogy ennek költségét maradéktalanul be fogja hajtani a tulajdonoson.

Az épületre rendre írtak ki árverést, ám ez eddig nem volt rá jelentkező. Legutóbb már 380 millió forint volt a kikiáltási ár, de így sem volt olyan vállalkozó, aki megvette volna az ingatlant. Ennek egyik fő oka az volt, hogy nincsen az épülethez előírt megfelelő számú parkoló. 

Ezt egy módon lehetett volna orvosolni: mélygarázzsal. Csak, hogy ezzel több baj is van. Az egyik, hogy a technika iszonyatosan drága. A másik, hogy Szombathely belvárosában az első kapanyom után római leleteket lehet találni, így aztán elég nehéz azt megjósolni, hogy miket találnának a régészek, azt meddig kutatnák, mire végeznének, mikor fejeződhetne be egy mélygarázs építése. Ezért aztán azt is nehéz lenne megmondani, hogy mikorra készülhetne el a szálló felújítása. 

Csak viszonyításképpen, a Haladás Sportkomplexum 15,6 milliárd forintból készült el. Bár nem vagyok építési szakember, a 10-20 milliárd forintos kivitelezési költség ebben az esetben is releváns lehet. Persze parkolóstól, épület átépítésestől együtt mindennel. Csak hogy, ebben az esetben állami pénzzel aligha számolhatunk, legutóbb a kormány még a kérdést is visszautasította, amikor azt kérdezték tőle, hogy miben tudna segíteni a szálló állag megóvását esetleg annak felújítását illetően. A hitelezők pedig pontos ütemterv szerint szeretik visszakapni a pénzüket, aligha érdekli őket, hogy pár lelettel 2 hét helyet 2 hónapot, esetleg 2 évet pepecselnek a régészek. 

A parkoló problémája azonban egy csapásra oldódott meg.

Mi is beszámoltunk róla, hogy egy 120 autót befogadni képes parkoló épül a Király és a Kőszeg utca között. Ezt hamarosan egy gyalogos átjáróval kötik majd össze a Mártírok terével, ezt pedig már a Nagyszálló vendégeit is képes lesz kiszolgálni. Nem csoda hát, hogy érkezett is vételi ajánlat a szállóra.

A tegnapi megerősített információ szerint 470 millió 400 ezer forintos vételi ajánlat érkezett.

Mivel eddig senki nem akarta megvenni a szállót, így a városnak sem kellett kapkodnia amiatt, hogy megvegye. Most azonban helyzet van, kénytelen rövid időn belül nyilatkozni arról, hogy él-e elővásárlási jogával, vagy sem. Nemény András már a kampány ideje alatt elmondta, hogy amint lesz rá lehetőségük meg fogják venni az ingatlant. Furcsa lenne hát, hogy ha végül elállnának ettől a szándéktól. Sőt, most még a pénz is megvan rá, hiszen új gyárat épít a Schaeffler Savaria, így egyrészt az ingatlan eladásból befolyt 2 milliárd forintra, másrészt a gyár által fizetett iparűzési adóra is lehet majd alapozni a jövőben.


Újabb feneketlen kutat kezd el tömi pénzzel az önkormányzat?

Aligha. Nemény ugyanis már korábban tisztázta, hogy ha sikerült megvenniük az épületet, akkor annak hasznosítására pályázatot írnának ki, vagyis megversenyeztetnék a vállalkozókat, hogy ki tudja a legjobb ajánlatot adni a felújításra és üzemeltetésre. A korábbi tervek szerint még az is előfordulhat, hogy a tulajdonjogtól részben, vagy egészben meg is válna a város, ám az biztos, hogy ezt csakis úgy tenné meg, hogy az épület és annak környezete olyan formát öltsön, amivel a városlakók maradéktalanul elégedettek lennének. A vásárlás egyik fő oka tehát az, hogy a városnak legyen befolyása a szálló további sorsának alakulására.

Azt már korábban kikötötte Nemény, hogy ez csakis úgy valósulhat meg, hogy a szálló emblematikus részeit, mint például a báltermet a város ismét használatba kapná, így a szalagavatókat, és a városi bált is itt tarthatná meg Szombathely.

Bárhogy is alakuljon a jövőben a szálló csakis nyerhet vele, hiszen az oly sokaknak kedves épület megmenekül a teljes pusztulástól. 


 

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.