A 65 éves Tóth József Tokorcson él, és 1996 február eleje óta motorfűrészeket gyűjt. Bármennyire is szokatlan hobbinak tűnik megvan rá a magyarázat, mivel bár József korábban a vasúton dolgozott, mellette favágással foglalkozott. Az első fűrészét 1979 nyarán vette meg. A gyűjtés egy 1958-as, német gyártmányú Solo Rex-szel kezdődött nála, amit rövid időn belül két Dolmar CF típusú fűrész követett. Ez tökéletes alap volt ahhoz, hogy a gyűjtemény az évek során elérje a 450 darabot.
Még rögtönzött idegenvezetésünk elején megtudtuk, hogy a harmincas évekig fadöntő gépeknek nevezték a fűrészeket, és ezek masszív, két emberes monstrumok voltak. A hely szűke miatt szép számmal láttunk ilyen gépeket felállítva. Három darab például nemzeti szalaggal van átkötve, amik igazi kuriózumnak számítanak, mivel magyar gyártmányúak. Az egyik gép egy 1944-ben készült, Csonka János-féle fűrész, amiből csak 400 darabot gyártottak a honvédség részére. De ezekből sajnos rengeteg eltűnt a keleti fronton.
A gyűjteményben egyedi gyártású darabok is megtalálhatóak, mi például egy Simson Star motorból átalakított láttunk. Ennél a fűrésznél a motor el lett vágva és nincs sebességváltója. Ami érdekesség, hogy működőképes, tehát semmi hiba nincs vele. De még olyan gépet is találhatunk, aminek ha leszereljük az elejéről a hajtóművet, akkor onnantól motorcsónakként is használható. De emellett láthatunk egy két emberes gépet is, aminek a két fogantyúja között 2 méter 90 centi a távolság, valamint egy 1943-as, amerikai fűrész is gyarapítja a gyűjteményt.
Bármennyire is furcsán hangzik, de József kisebbik fia egy soproni veterán fűrész kiállításon egy két emberes Prinz típusú fűrésszel még szépségversenyt is nyert. Itt az érdeklődők szavazhattak a kiállított darabokra. A győztes pedig egy fejsze szettel lett gazdagabb. A nem mindennapi hobbit többen is művelik az országban. Bár a régi motorfűrész gyűjtők fórumának 26 tagja van, de ez a 26 ember, az egyik facebookos csoportnak is tagja, ahol József információi szerint 14 000-en beszélgetnek a fűrészekről.
Látogatásunk zárásaként megtudjuk, hogy az 1950-es évek közepéig nem dőlt el, hogy az elektromos, vagy a motoros fűrészeké lesz a jövő. Az elektromost azért szerették mert náluk nem jelentkezett a vibrációs betegség. Ezt a motoros változatoknál csak a 70-es években küszöbölték ki. A gyűjteményt 2003-ban a tokorcsi falunapon mutatta meg József az érdeklődőknek.
Ekkor még csak 36 fűrésze volt. De járt már a Balaton felvidéken egy erdei iskola megnyitóján, Jákon és 2008-ban Sopronban az Erdészeti Múzeum egyik kiállításán. Akit bővebben érdekel ez a nem mindennapi hobbi, az a Fűrész Mánia 5 évvel ezelőtt készített filmjében megtekintheti Józsi bácsi kollekcióját.
FŰRÉSZ MÁNIA: 7.-ik film TÓTH JÓZSEF FŰRÉSZTÖRTÉNETI GYŰJTEMÉNYE
AVAGY A LÁNCFŰRÉSZ PARADICSOM Tokorcson,Tóth József gyűjtőnél jártunk ahol veterán láncfűrészekből nem lesz hiány, több kétemberes a 20-as évekből ,elektromo...
Szólj hozzá!
A rendőrség fokozott óvatosságot kér a közlekedőktől.
Érdekes a címben feltett kérdés, és bizonyára mindenki az aktuális hangulatának megfelelően válaszol rá. Az, aki kezében a mobillal éppen egy fontos hívást vár a szerelmétől, bizonyára azt mondja, hogy pozitív, aki pedig álmatlanságtól szenved és késő éjjel olvassa ezt a cikket, azt gondolhatja: negatív.
Túlnyomóan borult, párás, helyenként ködös idő várható, hószállingózás, ónos szitálás, szitálás előfordulhat.
Sok esetben a tervezetthez képest kevesebb mínuszt termelt a cég.
Nem, akkor most megmutatjuk milyen volt a szombathelyi legendás disco.
A szakembert tavaly márciusban nevezte ki kispadjára az együttes, amelyet aztán BL-sikerig vezetett.
Mutatjuk a részleteket.
Helyi szavazás dönt a terület sorsáról.
Szombathelyen 170 ezer forint most a lakbér havi átlaga.
12 milliárd forintot szolidaritási hozzájárulás címén vonnak el. 3 milliárd forintot pedig a Versenyképes Járások Program keretei között vonnának el a várostól.
A 2024 szeptemberében indult oktatási program keretében, eddig Győr és az agglomeráció 8 intézményének 256 óvodása tanult meg korcsolyázni a szezonban.