MaVíz: Elsősorban klímaváltozás miatt nem folyik el egy-egy nagyobb vihar után a víz

Pintér Bence 2020-08-28 15:12:00
Nem csak arról van szó, hogy nincsenek rendben tartva az elfolyók: ezeket a rendszereket nem ilyen esőkre találták ki a Magyar Víziközmű Szövetség szerint. A klímaváltozás a ludas.

Az elmúlt hónapokban két nagy felhőszakadás is sújtotta Győr térségét, amelyek nyomán a város több utcáját is elöntött a víz. Dézsi Csaba András polgármester (Fidesz) a probléma okaként a nem megfelelően tisztán tartott csatornarendszert jelölte meg, és ezen a vonalon kezdett egyeztetésbe a szolgáltatókkal, illetve kampányba Facebook-oldalán az ügyben.

Az eredmény egyelőre az, hogy a Pannon-Víz vezérigazgatója, Tőke László nyugdíjba vonult, a Győr-Szolt tíz éve irányító Sági Géza pedig úgy döntött, nem vállalja újabb öt évre a megbízást. A probléma azonban jóval mélyebbnek tűnik annál, minthogy mennyire tartjuk rendben a vízelvezető árkokat és elfolyókat – persze bizonyára itt is sokat lehet javítani a helyzeten,

a Magyar Víziközmű Szövetség közleménye szerint azonban a fő probléma a klímaváltozás.

Erről szóló írásukban leszögezik: „A csapadékvíz-elvezető hálózatok tervezésekor többéves gyakoriságú záporintenzitást vettek/vesznek figyelembe a tervezők, tehát a csatorna keresztmetszete elvileg elegendő lenne arra, hogy a legtöbb helyen elvezesse a felgyülemlett esővizet. A gond azzal van, hogy az utóbbi néhány évben a csapadék intenzitása jelentősen megnőtt, felülírva a korábbi méretezési elveket, azaz rövid idő alatt, nagy mennyiségű csapadék esik le, amit azonnal nem tud elvezetni a rendszer.” Szerintük mindennek a klímaváltozás az oka.

Persze az klímaváltozás miatt változó időjárástól független tényezők is vannak, ezek között pedig ott vannak a polgármester által azonosított problémák is: „évről-évre egyre több a leaszfaltozott és lebetonozott terület a városokban, ezzel arányosan egyre kevesebb az a zöldterület, amely elnyelhetné a lezúduló csapadék egy részét. A csapadékvíz elvezető árkok gondozásának hiánya is jellemző probléma napjainkban.”

A közleményből kiderül:

A Magyar Víziközmű Szövetség és a víziközmű szolgáltatók az utóbbi években többször is jelezték, hogy probléma jelentkezhet a klímaváltozás következtében fellépő szélsőséges időjárási viszonyok miatt.

Ami kifejezetten érdekes, hogy szerintük a teljes körű megoldást a csapadékelvezető rendszerek kapacitásának bővítése sem hozná meg, a csapadékvíz-elvezető műveket nem lehet a végtelenségig bővíteni, mivel ez gazdasági szempontból finanszírozhatatlan. „A megoldás a korszerű, integrált csapadékvíz-gazdálkodás lehetne, lokális vízvisszatartással, korszerű tározási módszerek alkalmazásával, amelynek megvalósítása – az anyagiakon kívül – személetváltást, odafigyelést és egy egészen más, rendszerszintű együttműködést igényelne” – írták.

A közlemény vége pedig mintha direkt üzenet lenne a győri polgármester felé, azt írják ugyanis, hogy „a klímaváltozás hatásaiért, így a villámárvizekért, az elöntésekért, illetve ezek által okozott károkért nem lehet kizárólag az üzemeltetőket felelőssé tenni”. A MaVíz szerint a meglevő vízilétesítmények üzemeltetői csak a tervezett és megépített kapacitásokat tudják legjobb tudásuk szerint működtetni, ha arra elegendő forrást kapnak a közművek tulajdonosaitól. Szerintük fontos emlékeztetni arra is, hogy a közműtulajdonosok felelőssége a rekonstrukció és a kapacitásnövelő beruházások végrehajtása is.

Korábban az LMP győri elnöke, Jenei Ferenc írt arról publicisztikát lapunkban, hogy érdemes lenne a nyári felhőszakadások következményeit a klímaváltozás szempontjából is megvizsgálni.

Szólj hozzá!

Közös listát állít Budapesten és az EP-választáson a DK, az MSZP és a Párbeszéd

A közös EP-lista vezetője Dobrev Klára lesz, a lista első négy helyét a DK kapta.

Az önkormányzat bevonásával fog bármi is történni a szombathelyi Nagyszállóval

A parkoló kérdésben is minden segítséget meg fog adni a városvezetés.

Nyakkitekeréssel fenyegette a kalauzt a szombathelyi vonaton egy férfi

Annak ellenére szállított kerékpárt, hogy azon a járaton a kerékpár szállítása tilos volt.

2027-től új villanyvonatok járnak Szombathely és Budapest között

Az óránkénti 160 kilométeres sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható.

Zöld Bajnok díjat nyert Szombathely

Szombathely minden várakozást felülmúlt.

Győrszentivánon két rákkeltő anyag tekintetében veszélyeztetettség áll fenn

Elkészült a civil légszennyezettség-mérés szakmai értékelése.

Homlok ne hazudj! Erzsi takarodj!

Felirat jelent meg a Haladás Sportkomplexum oldalán.

Magyar Péter: Nem úszhatja meg a maffiaállam feje, Orbán Viktor

Több ezer fő vett részt Magyar Péter budapesti tüntetésén.

Átépítik a szombathelyi Sportliget rendre víz alá kerülő sétányát

A tervezésnél a dozmati víztározó kapacitásában bíztak.

Dézsi: Borkai egy tátongó seb Győr lelkén és testén

Mesterséges intelligenciával szerkesztett videók léteznek csak Dézsi szerint, olyan nem, amivel zsarolni lehetne.

A szombathelyi börtönbe akart drogot csempészni a győri férfi

Mobiltelefonok és adathordozók is voltak a csomagban.

„Magukat kihuzatták” – közzétette a hangfelvételt Magyar Péter

Varga Judit volt igazságügyi miniszter beszél a felvételen arról, hogy fideszes politikusok kihúzatták a nevüket a Völner-Schadl-ügy irataiból.

Zebrán gázolt a szentgotthárdi nő

A balesetben a sértett nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.