Kritikus hiba miatt nem nyitják újra a déli M0-s hidat?

Bazsó Bálint 2020-07-21 14:27:00
Június elején újra lezárták az M0-s híd M1-es felé tartó oldalát, s bár az okokról hallgatnak, információink szerint nagyon komoly gond van a felújított építménnyel.

Kétéves az Ugytudjuk.hu, hogy megajándékozhassunk, olvasd el figyelmesen a cikket! 

Kereken két éve tart hazánk egyik legfontosabb és legforgalmasabb útszakaszának felújítása. A sokak szerint csigalassúsággal folyó beruházást az eredeti tervek szerint tavasszal adták volna át, ám a határidőt többször is módosították.

Végül június elején jött a feketeleves: a nem sokkal korábban megnyitott M0-s híd északi pályáját újra le kellett zárni, bár a pontos okát csak találgatni lehetett, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkori szűkszavú közleményéből is csupán az derült ki, hogy igen komoly gond lehet.

"Az M0 autóút déli szektorának folyamatban lévő felújításához kapcsolódó műszaki ellenőrzés nyomán az M1 autópálya felé vezető oldal Deák Ferenc (Hárosi) Duna-hídján további átfogó vizsgálat vált szükségessé. A híd állapotának alapos felmérése érdekében újabb független mérnöki vizsgálat indul a közeljövőben.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az előkészületek előre haladásával rendszeres tájékoztatást ad a szakértők kiválasztásáról, a vizsgálat megkezdéséről, befejezésének várható idejéről. Az eredmények ismeretében válik megítélhetővé, hogy szükséges-e az eddig elvégzetteken kívül bármiféle beavatkozás, és ha igen, az milyen műszaki tartalommal és ütemezésben valósulhat meg. A legfontosabb cél, hogy a közlekedők hosszú távon is – legalább további 30 évig – biztonságosan használhassák az M0 autóút hídját."

Fotó: Fotó: MTI/Kovács Attila

Nem volt véletlen a sietség

A hidat tehát váratlanul, sietve le is zárták. Lapunk információi szerint nem véletlenül, ugyanis az akkori vizsgálatok súlyos hibák sorára mutattak rá.

Több, egymástól független forrásunk szerint ugyanis a híd önsúlya a felújítást követően jelentősen, mintegy 30 százalékkal haladta meg az eredeti hídpálya súlyát, ráadásul süllyedni kezdett, sőt, egyik beszélgetőpartnerünk szerint a szélmozgásra is rosszul regál a felújított hídpálya.

Ezek még egy laikus számára is egyértelműen súlyos hibák, amelyek indokolttá teszik a frissen felújított híd lezárását. Bár a június eleje óta eltelt csaknem két hónap, a NIF – ígéretével szemben – továbbra sem adott tájékoztatást a vizsgálatról, így azt sem tudni, hogy elkezdődött-e, és ha igen, ki végzi azt.

Természetesen kerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t, hogy meg tudják-e erősíteni vagy cáfolni az információinkat. Rákérdeztünk arra is, hogyha helytállóak az értesülésink, akkor tervezői vagy kivitelezői hibáról van szó, hol tart a vizsgálat, illetve várhatóan mennyibe is kerül a késlekedés a magyar adófizetőknek.

NIF: Nem lehet nehezebb a pálya és nem is süllyed a híd

Kérdéseinkre csak cikkünk megjelenése után három nappal válaszolt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, válaszukat változtatás nélkül közöljük.

Határozottan cáfoljuk a híd önsúlyának növekedésére vonatkozó állítást, mivel az M0 autóút folyópályáján kialakított beton pályaszerkezet helyett a hídra a rekonstrukció során jóval könnyebb aszfaltburkolat került. Emellett az útpálya melletti tömör vasbeton szegélyeket is üreges kialakítású acélszegélyek váltották ki, ami a korábbi önsúlyt szintén csökkenti. A legkevésbé sem felel meg a valóságnak az a feltételezés, hogy a felújítás után a híd süllyedni kezdett volna.

Cikkükben egy beszélgetőpartnerükre hivatkozva azt állítják, hogy „a szélmozgásra is rosszul reagál a felújított útpálya”. Ezt az állítást szintén határozottan cáfoljuk, a híd szerkezete (felsőpályás szekrénytartós acélhíd) miatt nem jelent problémát a légmozgás, a szél sem.

Az M0 déli szektorának folyamatban lévő fejlesztéséhez kapcsolódó műszaki ellenőrzés nyomán az M1 autópálya felé vezető oldalon, az 1990-ben átadott Deák Ferenc (Hárosi) Duna-hídon a fejlesztés keretében nem érintett szerkezeti elemek további átfogó vizsgálata vált szükségessé. A 30 éves híd állapotának alapos felmérése érdekében külső szakértő bevonásával vizsgálat zajlik, amelynek előrehaladásáról a NIF Zrt. a közeljövőben közleményben ad tájékoztatást. A legfontosabb cél, hogy a közlekedők hosszú távon is – legalább további 30 évig – biztonságosan használhassák az M0 autóút hídját.

Valami oda nem illőt olvastál a cikkben? Ez csakis EZÉRT lehetett.

Szólj hozzá!

Újabb mediterrán növényekkel zöldítik Győr belvárosát

A klímaváltozásra reagálva a városvezetés új, szárazságtűrő fákat ültet a Dunakapu térre és több frekventált helyszínre.

GYHG: a szombati munkanapokon is érkezik a kukásautó

Az október 23-át dolgozzuk le, de a kukákat tessék kihúzni.

Magyar Péter: a milliárdos Lázár János most épp 14. havi nyugdíjról hazudik

A Tisza Párt elnöke szerint a kormány újabb választási trükkje a 14. havi nyugdíj, ami szerinte nem a rászorulóknak segít, hanem a tehetőseknek.

Mostantól egységesen 25 ezer forint a pótdíj a MÁV járatain

Október 16-tól megszűnik a kedvezmény a fedélzeten történő pótdíjfizetésre, a bliccelőknek egységes büntetéssel kell számolniuk.

Október a visszatekintés hónapja – elindult a Nemzeti Emlékezet Napjai program Győrben

Kiállítások, filmklub, előadások és színházi estek segítik megérteni a XX. századi történelem súlyos örökségét.

„A fehér bot nem a hiány, hanem az erő jelképe” – Kósa Roland a városházán köszöntötte a látássérülteket

A Fehér Bot Napján a győri alpolgármester arról beszélt, hogy a valódi együttélés az előítéletek lebontásával kezdődik.

A ballonos víz előnyei otthon és az irodában

Sokan úgy vélik, hogy a ballonos víz kizárólag irodai használatra való, pedig otthoni környezetben is rendkívül hasznos lehet.

1 milliárd 500 millió forint kárt okozó ÁFA csalókat fogtak a NAV nyomozói

Győri egység is segített lebuktatni a kínai-mongol-magyar bűnelkövetői kört.

Karácsonyi csapatépítő? Érdemes minél előbb megszervezni

Az ősz lassan teljes pompájában megmutatkozik.

Őszi kulturális kavalkád Győrben

A Rómer Flóris Múzeum heti programajánlója.

Ezerrel irtják a rágcsálókat Szombathelyen

Ügyeljen mindenki a kihelyezett méregre.

Autógumi szerelése: miért fontos a biztonságos közlekedés érdekében?

Az autógumik elhanyagolhatatlan szerepet játszanak a járművek stabilitásában és biztonságában, hiszen ők biztosítják az egyetlen érintkezési pontot az út és az autó között.

Fiatalkorúak raboltak ki kiskorúakat Szombathely belvárosában

A megfélemlített kiskorúak 5 ezer és 9 ezer forint közötti összegeket, illetve mobiltelefont adtak át a két vádlottnak.

“Lehet, hogy még látod éppen, ahogyan a gépem egy felhőn száll!”

Öt évre titkosítják Orbán Viktor külföldi útjait, a közpénzes utazások sem lesznek nyilvánosak.