Kritikus hiba miatt nem nyitják újra a déli M0-s hidat?

Bazsó Bálint 2020-07-21 14:27:00
Június elején újra lezárták az M0-s híd M1-es felé tartó oldalát, s bár az okokról hallgatnak, információink szerint nagyon komoly gond van a felújított építménnyel.

Kétéves az Ugytudjuk.hu, hogy megajándékozhassunk, olvasd el figyelmesen a cikket! 

Kereken két éve tart hazánk egyik legfontosabb és legforgalmasabb útszakaszának felújítása. A sokak szerint csigalassúsággal folyó beruházást az eredeti tervek szerint tavasszal adták volna át, ám a határidőt többször is módosították.

Végül június elején jött a feketeleves: a nem sokkal korábban megnyitott M0-s híd északi pályáját újra le kellett zárni, bár a pontos okát csak találgatni lehetett, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkori szűkszavú közleményéből is csupán az derült ki, hogy igen komoly gond lehet.

"Az M0 autóút déli szektorának folyamatban lévő felújításához kapcsolódó műszaki ellenőrzés nyomán az M1 autópálya felé vezető oldal Deák Ferenc (Hárosi) Duna-hídján további átfogó vizsgálat vált szükségessé. A híd állapotának alapos felmérése érdekében újabb független mérnöki vizsgálat indul a közeljövőben.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az előkészületek előre haladásával rendszeres tájékoztatást ad a szakértők kiválasztásáról, a vizsgálat megkezdéséről, befejezésének várható idejéről. Az eredmények ismeretében válik megítélhetővé, hogy szükséges-e az eddig elvégzetteken kívül bármiféle beavatkozás, és ha igen, az milyen műszaki tartalommal és ütemezésben valósulhat meg. A legfontosabb cél, hogy a közlekedők hosszú távon is – legalább további 30 évig – biztonságosan használhassák az M0 autóút hídját."

Fotó: Fotó: MTI/Kovács Attila

Nem volt véletlen a sietség

A hidat tehát váratlanul, sietve le is zárták. Lapunk információi szerint nem véletlenül, ugyanis az akkori vizsgálatok súlyos hibák sorára mutattak rá.

Több, egymástól független forrásunk szerint ugyanis a híd önsúlya a felújítást követően jelentősen, mintegy 30 százalékkal haladta meg az eredeti hídpálya súlyát, ráadásul süllyedni kezdett, sőt, egyik beszélgetőpartnerünk szerint a szélmozgásra is rosszul regál a felújított hídpálya.

Ezek még egy laikus számára is egyértelműen súlyos hibák, amelyek indokolttá teszik a frissen felújított híd lezárását. Bár a június eleje óta eltelt csaknem két hónap, a NIF – ígéretével szemben – továbbra sem adott tájékoztatást a vizsgálatról, így azt sem tudni, hogy elkezdődött-e, és ha igen, ki végzi azt.

Természetesen kerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t, hogy meg tudják-e erősíteni vagy cáfolni az információinkat. Rákérdeztünk arra is, hogyha helytállóak az értesülésink, akkor tervezői vagy kivitelezői hibáról van szó, hol tart a vizsgálat, illetve várhatóan mennyibe is kerül a késlekedés a magyar adófizetőknek.

NIF: Nem lehet nehezebb a pálya és nem is süllyed a híd

Kérdéseinkre csak cikkünk megjelenése után három nappal válaszolt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, válaszukat változtatás nélkül közöljük.

Határozottan cáfoljuk a híd önsúlyának növekedésére vonatkozó állítást, mivel az M0 autóút folyópályáján kialakított beton pályaszerkezet helyett a hídra a rekonstrukció során jóval könnyebb aszfaltburkolat került. Emellett az útpálya melletti tömör vasbeton szegélyeket is üreges kialakítású acélszegélyek váltották ki, ami a korábbi önsúlyt szintén csökkenti. A legkevésbé sem felel meg a valóságnak az a feltételezés, hogy a felújítás után a híd süllyedni kezdett volna.

Cikkükben egy beszélgetőpartnerükre hivatkozva azt állítják, hogy „a szélmozgásra is rosszul reagál a felújított útpálya”. Ezt az állítást szintén határozottan cáfoljuk, a híd szerkezete (felsőpályás szekrénytartós acélhíd) miatt nem jelent problémát a légmozgás, a szél sem.

Az M0 déli szektorának folyamatban lévő fejlesztéséhez kapcsolódó műszaki ellenőrzés nyomán az M1 autópálya felé vezető oldalon, az 1990-ben átadott Deák Ferenc (Hárosi) Duna-hídon a fejlesztés keretében nem érintett szerkezeti elemek további átfogó vizsgálata vált szükségessé. A 30 éves híd állapotának alapos felmérése érdekében külső szakértő bevonásával vizsgálat zajlik, amelynek előrehaladásáról a NIF Zrt. a közeljövőben közleményben ad tájékoztatást. A legfontosabb cél, hogy a közlekedők hosszú távon is – legalább további 30 évig – biztonságosan használhassák az M0 autóút hídját.

Valami oda nem illőt olvastál a cikkben? Ez csakis EZÉRT lehetett.

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.