Jó lesz-e, ha megmarad Győr belvárosában a korlátozott parkolás?

Pintér Bence 2020-11-30 19:03:28
A belváros minél autómentesebbé tétele jó irány, de közben lépni kell a belvárosi üzletek védelmében is: az autóforgalom csökkenésével több teret kell engedni a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Amennyiben válaszcikket írnál, írj levelet erre a címre!

Bár a fél novembert igénybe vette, úgy tűnik, lassan kialakul a parkolási rend Győr belvárosában, amivel a városvezetés gyakorlatilag megkerüli a kormányzati szándékot, és a korlátlan felszíni ingyenes parkolás helyett a nap nagyobb részében csak a helyi bérlettel rendelkezőknek engedi a parkolást. Ez már önmagában elég merész húzásnak tűnik Magyarország egyik legautósabb városában, még időlegesen is, még akkor is, ha nem számoljuk, hogy a fideszes polgármester épp a fideszes kormány intézkedését cselezi ki,

ami azonban még erősebb, az az, hogy a Dézsi polgármester bejelentette: lehetőség szerint a járvány után is megtartaná a most kialakított rendet.

Bár én az utóbbi hetekben nem jártam a belvárosban, így nem tudom, a gyakorlatban autósként mekkora bosszúságot okoz az intézkedés, egy dologban biztos vagyok: pont ilyen konfliktusokat kell felvállalni akkor, ha élhetőbb jövőt akarunk építeni. De pár kérdés nyitva maradt egyelőre.

Mi lesz a belvárosi üzletekkel?

Az új parkolási rend lényege, hogy hétköznap csak 10:00 és 16:30 között állhatnak meg olyan autósok a belváros majdnem teljes egészében, akiknek nincs bérletük, tehát akik nem helyiek. Ezen felül az ésszerűség jegyében iskolák, óvodák, bölcsődék környékén tíz percre meg lehet állni. Az intézkedés oka Dézsi Csaba András polgármester szerint nem csupán az, hogy most az ingyenes parkolás miatt nem tudnak parkolni a helyiek, hanem általában véve az, hogy a belváros levegőjét rontják a parkolás miatt ott köröző autók, ezért aztán a mostani szabályozás megtartásával rendezné ezt a problémát.

Az autók belváros peremére, illetve parkolóházakba terelése, egyáltalán: a belvárosi autós forgalom csökkentése a megfelelő módon nagyon környezetbarát, zöld, és progresszív irány, ráadásul politikailag egyébként talán nem is annyira rizikós, hiszen a belvárosi lakosok biztosan győri választók, a belvárosban parkolók jelentős része viszont jó eséllyel az agglomerációból érkezik.

Az elképzelés viszont felvet egy problémát: mi lesz így a belvárosi üzletekkel?

Hiszen ha nem vihetem be az autómat a belvárosba, de az Árkádnál továbbra is ingyen parkolhatok, akkor még többen fognak úgy dönteni, hogy akkor majd hazafelé mindent elintéznek a bevásárlóközpontban kényelmesen, egy helyen. Magyarán szólva az intézkedés első ránézésre tovább gyengíti a belvárost, és tovább erősíti a bevásárlóközpontot.

A parkolás korlátozása valójában lehetőség

És ez így is lesz, amennyiben Dézsi polgármester intézkedése ennyiben marad. Egyszerűen csak a parkolás korlátozásával szinte borítékolhatóan gyengülni fog a belváros. (És akkor még nem számoltunk a kulturális negyed Árkád melletti felépítésével és a színház esetleges lebontásával – ezek is mind hasonló irányban hatnak.) Ha azonban a város lehetőségként, egy intézkedéssorozat első lépéseként tekint erre a döntésre, akkor nagyon izgalmas dolgokat lehet kihozni a belváros autósforgalmának csökkentéséből. Ezt a témát érintettük már a dugók és a Jedlik utca kapcsán is, de

a parkolás átalakítása lehetőséget adna a gyalogos- és kerékpárosbarát belváros, a még inkább Sétáló Győr kialakításhoz, amivel a belváros újra felvirágozhatna: szó szerint és képletesen is.

Magyarán szólva: ha autóval nem lehet majd könnyen elérni a belvárost, akkor szükség lesz ezzel párhuzamosan a gyalogos zónák kiszélesítésére és a közösségi közlekedés fejlesztésére: avagy a buszjáratok izmosítására, a tervezett körvasút elkészítésére, valamint a védett kerékpárutak kialakítására.

Szerencsére a parkolás korlátozásával rengeteg helyet lehet felszabadítani a belvárosban, és máris kevésbé radikális ötletnek tűnik, hogy mondjuk váljon védett kerékpárúttal ellátott gyalogos zónává az Árpád és Bajcsy-Zsilinszky utcák Baross utcához közeli szakasza, vagy hogy a Pálffy és Schwarzenberg utcákból legyen gyalogos-kerékpáros sétány az Árkád felé.

Az irány tehát bár konfliktusokkal fog járni, de a jövő szempontjából nagyon jó, egy dolog azonban biztos: nem lesz szabad itt megállni.

Szólj hozzá!

A Haladás-szurkolóknak megszűnt létezni Király Gábor

Közös nyilatkozatot adtak ki a szurkolói csoportok. A Szombathelyi Haladás jelenlegi ügyvezetője által elnököl szurkolói egyesület is megosztotta az állásfoglalást.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.

Titkos kalandozás a hálószobában

Szigorúan felnőtteknek szóló tartalom!

Pintér Sándor nem segít Pintér Bencének

Segítséget nem, de vállveregetést kapott a győri rendőrség a Belügyminisztériumtól. 

Áprilisban a tavalyihoz képest 4,2%-val nőttek az árak

Márciushoz képest viszont már csak 0,2% volt az infláció.

Iskolabusz létesítésének kérdésével szondázzák a sárvári szülőket

A városvezetés szerint ez lehet a megoldás a dugók megszüntetésére.

Fideszes lobbierő: kikosarazta a Magyar Közút Antal Imrét

A győri önkormányzati képviselő a Széchenyi híd zajvédő falának meghosszabbítását szerette volna elérni.

Bármelyik fideszes listás képviselőjelölt beleülhet Hende Csaba megüresedett parlamenti székébe

Időközi választás helyett a Fidesz-KDNP vezetése dönti majd el, hogy ki vehetni fel a mandátumot. Illés Károly az egyedüli listán szereplő szombathelyi jelölt.

Az akkor volt, most meg most van! 

Ismerje meg Hende Csaba hat pontját.

Lakossági fórumot tartanak a győri zárkertieknek

Nyilvános plénum előtt mondhatják el napi problémáikat az érintettek. 

Hol tart ma a webhosting?

Az online jelenlét manapság szinte elkerülhetetlen, legyen szó kisvállalkozásról, e-kereskedelmi platformról vagy nagyvállalatról.

Gyurcsány Ferenc visszavonul a közélettől

És elválnak Dobrev Klárával.

Május 20 után parlamenti képviselő nélkül maradhat Szombathely

Frissítve: Hivatalosan is Hendét és Poltot javasolta a Fidesz alkotmánybírának.

A 125 éves Győri Városháza előtt futnak be a 100 éves Tour de Hongrie versenyzői

Az idei körverseny első befutóját adja a folyók városa.