Jó lesz-e, ha megmarad Győr belvárosában a korlátozott parkolás?

Pintér Bence 2020-11-30 19:03:28
A belváros minél autómentesebbé tétele jó irány, de közben lépni kell a belvárosi üzletek védelmében is: az autóforgalom csökkenésével több teret kell engedni a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Amennyiben válaszcikket írnál, írj levelet erre a címre!

Bár a fél novembert igénybe vette, úgy tűnik, lassan kialakul a parkolási rend Győr belvárosában, amivel a városvezetés gyakorlatilag megkerüli a kormányzati szándékot, és a korlátlan felszíni ingyenes parkolás helyett a nap nagyobb részében csak a helyi bérlettel rendelkezőknek engedi a parkolást. Ez már önmagában elég merész húzásnak tűnik Magyarország egyik legautósabb városában, még időlegesen is, még akkor is, ha nem számoljuk, hogy a fideszes polgármester épp a fideszes kormány intézkedését cselezi ki,

ami azonban még erősebb, az az, hogy a Dézsi polgármester bejelentette: lehetőség szerint a járvány után is megtartaná a most kialakított rendet.

Bár én az utóbbi hetekben nem jártam a belvárosban, így nem tudom, a gyakorlatban autósként mekkora bosszúságot okoz az intézkedés, egy dologban biztos vagyok: pont ilyen konfliktusokat kell felvállalni akkor, ha élhetőbb jövőt akarunk építeni. De pár kérdés nyitva maradt egyelőre.

Mi lesz a belvárosi üzletekkel?

Az új parkolási rend lényege, hogy hétköznap csak 10:00 és 16:30 között állhatnak meg olyan autósok a belváros majdnem teljes egészében, akiknek nincs bérletük, tehát akik nem helyiek. Ezen felül az ésszerűség jegyében iskolák, óvodák, bölcsődék környékén tíz percre meg lehet állni. Az intézkedés oka Dézsi Csaba András polgármester szerint nem csupán az, hogy most az ingyenes parkolás miatt nem tudnak parkolni a helyiek, hanem általában véve az, hogy a belváros levegőjét rontják a parkolás miatt ott köröző autók, ezért aztán a mostani szabályozás megtartásával rendezné ezt a problémát.

Az autók belváros peremére, illetve parkolóházakba terelése, egyáltalán: a belvárosi autós forgalom csökkentése a megfelelő módon nagyon környezetbarát, zöld, és progresszív irány, ráadásul politikailag egyébként talán nem is annyira rizikós, hiszen a belvárosi lakosok biztosan győri választók, a belvárosban parkolók jelentős része viszont jó eséllyel az agglomerációból érkezik.

Az elképzelés viszont felvet egy problémát: mi lesz így a belvárosi üzletekkel?

Hiszen ha nem vihetem be az autómat a belvárosba, de az Árkádnál továbbra is ingyen parkolhatok, akkor még többen fognak úgy dönteni, hogy akkor majd hazafelé mindent elintéznek a bevásárlóközpontban kényelmesen, egy helyen. Magyarán szólva az intézkedés első ránézésre tovább gyengíti a belvárost, és tovább erősíti a bevásárlóközpontot.

A parkolás korlátozása valójában lehetőség

És ez így is lesz, amennyiben Dézsi polgármester intézkedése ennyiben marad. Egyszerűen csak a parkolás korlátozásával szinte borítékolhatóan gyengülni fog a belváros. (És akkor még nem számoltunk a kulturális negyed Árkád melletti felépítésével és a színház esetleges lebontásával – ezek is mind hasonló irányban hatnak.) Ha azonban a város lehetőségként, egy intézkedéssorozat első lépéseként tekint erre a döntésre, akkor nagyon izgalmas dolgokat lehet kihozni a belváros autósforgalmának csökkentéséből. Ezt a témát érintettük már a dugók és a Jedlik utca kapcsán is, de

a parkolás átalakítása lehetőséget adna a gyalogos- és kerékpárosbarát belváros, a még inkább Sétáló Győr kialakításhoz, amivel a belváros újra felvirágozhatna: szó szerint és képletesen is.

Magyarán szólva: ha autóval nem lehet majd könnyen elérni a belvárost, akkor szükség lesz ezzel párhuzamosan a gyalogos zónák kiszélesítésére és a közösségi közlekedés fejlesztésére: avagy a buszjáratok izmosítására, a tervezett körvasút elkészítésére, valamint a védett kerékpárutak kialakítására.

Szerencsére a parkolás korlátozásával rengeteg helyet lehet felszabadítani a belvárosban, és máris kevésbé radikális ötletnek tűnik, hogy mondjuk váljon védett kerékpárúttal ellátott gyalogos zónává az Árpád és Bajcsy-Zsilinszky utcák Baross utcához közeli szakasza, vagy hogy a Pálffy és Schwarzenberg utcákból legyen gyalogos-kerékpáros sétány az Árkád felé.

Az irány tehát bár konfliktusokkal fog járni, de a jövő szempontjából nagyon jó, egy dolog azonban biztos: nem lesz szabad itt megállni.

Szólj hozzá!

Győzelemmel kezdte az egyiptomi világbajnokságot a férfi kéziválogatott

Zöld-foki Köztársaság kipiálva, vasárnap Uruguay következik.

Tűz volt egy sárvári lakásban

A város hivatásos tűzoltói eloltották a lángokat.

Török sztárcsapathoz igazolt a válogatott focista, Szalai Attila

Másfél év után távozik a ciprusi Apollon Limasszoltól.

Terrortámadással és a Parlament lerohanásával fenyegetőzött, letartóztatásban marad

A hajléktalan férfi többször állt már pszichiátriai kezelés alatt.

Nagy Feró 75: Új dallal készült a Fatal Error

A szombathelyi gitárossal, Joós Bencével felálló együttes is szülinapi bulit tart.

Az ADOM Diákmozgalom többek között az javasolja, idén se legyen szóbeli érettségi

Emellett még hat javaslatuk van az érettségi vizsgák kapcsán.

Ausztriát is jelentősen érintheti a brit vírusmutáció

Az országban 70-100 gyanús esetet találtak a napokban.

Így fog kinézni a Keleti pályaudvar utascentruma, ha elkészül

Bár, mint korábbi cikkünkben leírtuk, ez teljes pályaudvar-felújításnak aligha nevezhető.

Közeledik a választás, „napirendre került” a 82-es út új győri bevezető szakaszának tervezése

Elkezdtek foglalkozni vele, de az út megépítésére még sok évet kell várni.

Trump még gyorsan belerúgott a Xiaomiba

Elnökségének utolsó napjaiban feketelistára tette a népszerű techcéget.

Operatív törzs: túl jól haladnak az oltások Magyarországon

Megtartják februárban a központi írásbeli felvételiket.

Új erőnléti edző érkezett az Egis Körmendhez

Saša Ogrizović helyett Jure Muršec érkezett a vasi csapathoz.

A gyermekeket bármikor zaklathatják az interneten

A szakértők szerint a szülők feladata lenne a helyzet kezelése.

van még itt cikk a témában:

Végre megoldódott a győri Nádor-aluljáróban lévő vízátfolyás

December 12-én jeleztük a problémát az Útkezelőnek, egy hónappal később kijavították.

Közeledik a választás, „napirendre került” a 82-es út új győri bevezető szakaszának tervezése

Elkezdtek foglalkozni vele, de az út megépítésére még sok évet kell várni.