Győri szeszgyárbűz, avagy kilépés a kispolgári kishitűség csapdájából

Pintér Bence 2020-10-15 14:39:00
Hiába írták a szagra hetek óta panaszkodó posztok alatt tucatnyian kommentben, hogy „hát ez már száz éve így van”, „ezzel nem lehet mit tenni”: kiderült, hogy mégis lehet. Vélemény.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Amennyiben válaszcikket írnál, írj levelet erre a címre!

Bár már úton a megoldás, a Győrre lassan rátelepedő őszi szmogban még ma is erősen lehetett érezni a szeszgyár jellegzetes szagát, legalábbis a belvárosban és Révfaluban mindenképpen. Ha minden úgy megy, ahogy a polgármester a posztjában leírta, akkor ez már nem sokáig, vagy legalábbis nem ilyen gyakran és nem ennyire erősen lesz így.

Úgy tűnik tehát, hogy hiába írták a szagra hetek óta panaszkodó posztok alatt tucatnyian kommentben, hogy „hát ez már száz éve így van”, „ezzel nem lehet mit tenni”, „micsoda problémáitok vannak!”, „értsék meg végre a nyavalygók, hogy a városban büdös van, költözz falura!”; na meg hiába mondta a gyár igazgatója és a jegyző, hogy a szagprobléma nem mérhető, kiderült, hogy egyrészt mérhető, másrészt meg is lehet akadályozni. (Más kérdés, hogy miért kell ehhez is polgármesteri intervenció – erről amarosan az üggyel foglalkozó kollégám, Papp László Tamás ír majd cikket.)

Ami ebben, és még sok másik ügyben kiviláglik a Facebookra tevődött közbeszédből: 

mintha kiveszett volna az emberek – városi polgárok – nagy részéből mindenféle civil kurázsi,

ami pedig helyette maradt, az vagy a teljes lemondás, vagy a mindenféle átgondoltság nélküli cinikus düh, vagy az éppen aktuálisan hatalomban lévő politikus dicsőítése és megvédése, de minden áron.

Ahol emberek élnek együtt, és közös intézményeket hoznak létre arra, hogy a közös problémáikat megoldják, ezek élére pedig demokratikus módszerrel választanak politikusokat, ott teljesen normális dolog, hogy a felmerülő problémákról beszélgetünk, és megpróbálunk ezeknek hangot is adni, megpróbáljuk ezeket megvitatni.

Van, amikor a megoldás egyszerű, hiszen csak szólni kell egy szolgáltatónak, aki remélhetőleg rövid távon megoldja a problémát, ilyen mondjuk egy laza csatornafedő. Van, amikor a megoldás a polgárok részéről nagyobb összefogást, a város vezetése felől pedig magasabb szintű koordinációt igényel – ilyen mondjuk a csatornázás általános állapota a városban. És van olyan is, hogy a polgárok egy csoportja egy adott ügyben mást szeretne, mint a városvezetés, vagy mást szeretne, mint egy másik csoport.

Ezek mind olyan ügyek, amelyeket a jelenlegi demokratikus keretek között, normális párbeszéddel meg lehet(ne) vitatni. Ehelyett a tapasztalatom egy nagy győri Facebook-csoport adminjaként az, hogy egy-egy adott ügy kapcsán cinikus és beletörődésre buzdító, kishitű kommentekkel Mosoni-Dunát lehet rekeszteni.

És aztán lám-lám: elég írni róla írni jó pár cikket, elég addig keresni vele a helyi képviselőt és a polgármestert, amíg aztán mégis csak kiderül, hogy a helyzetet meg lehet oldani.

Ilyen témából pedig több tucat van. Mondok még egyet: a dugót nem lehet megoldani, mivel autó csak egyre több lesz, úgyhogy inkább ne csináljunk semmit – ez a másik kedvenc mondásom. Hát hogy a viharba ne lehetne mit csinálni? Elég körbenézni a világban, és megtekinteni, hogyan szoktatják át az embereket kerékpárra és tömegközlekedésre mindenféle módszerekkel a dugó, a légszennyezés és a klímakatasztrófa miatt.

Igaz persze, hogy ha minden jól megy, és 30-40 év múlva tényleg az összes belső égésű motorral hajtott járművet múzeumokban fogják mutogatni az unokáimnak, akkor már most érdemes elgondolkodni egyrészt azon, hogy milyen új funkciót lehetne adni a sorra-másra épülő parkolólemezeknek (lehetne bennük színház?), másrészt pedig azon, hogy mit kezd a város majd az autógyártás nélkül, hogy ne úgy nézzen ki, mint mostanában Detroit.

De mindezen csak akkor lehet gondolkozni, jó előre, hosszú távlatokban, ha újra felsimerjük, hogy nincs olyan, hogy egy helyzet „megoldhatatlan”, vagy ha van is, egy problémának mindig megéri utánamenni. Megkérdezni a képviselőt, az illetékes szolgáltató, hivatalt, értesíteni az ügyről a sajtót. A szeszgyár-saga – még pontosabban: hogy nem lesz szaga – története bizonyítja: a cinikus kispolgári beletörődés csapda, a problémák felvetése és őszinte megtárgyalása pedig az egyetlen helyes út afelé, hogy napról napra élhetőbb legyen a város.

Szólj hozzá!

Az Edelényi Járási Hivatal vezetője, Ózd parlamenti képviselő-jelöltje lett Hende Csaba utódja

Egy évig Csuzda Gábor képviseli Szombathelyt és környékét az országgyűlésben.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.