Így adta vissza a járvány a gyalogosoknak és a bringásoknak a világ városait

Pintér Bence 2020-10-12 15:02:00
Világszerte növelik a nagyvárosokban a gyalogos- és kerékpárosbarát utcák számát: Párizsban például a kerékpárutak kedvéért a parkolóhelyek 72 százalékától szabadulnának meg.

Bár legtöbbször csak a budapesti nagykörút bringasávjáról esett szó itthon, a helyzet az, hogy a járvány alatt nem csak Magyarországon, de szerte a világon tért hódított a kerékpározás, amire az önkormányzatok a legtöbb helyen úgy reagáltak, hogy először időlegesen, a legtöbb helyen pedig már permanensen gyalogos- és kerékpárosbaráttá tettek számos utcát az autók és a parkolóhelyek rovására – derül ki a Guardian összefoglalójából.

Fotó: Pixabay

A hollandiai Rotterdamban például engedélyezték a kávézóknak, éttermeknek, és kocsmáknak, hogy elfoglalják az üzletük előtt lévő parkolóhelyeket, amelyekre vagy ők maguk, de akár a város is kiépít teraszt – eddig ezer ilyet telepítettek a városban. A kalifornai Oaklandben számos utcát ún. „lassú utcává” alakítottak, és hasonló kezdeményezés indult el Londonban, vagy éppen Milánóban is.

A legradikálisabb példa talán Párizs, ahol Anne Hidalgo polgármester szeptemberben bejelentette, hogy megtartják a járvány alatt ideiglenesen kijelölt 50 kilométernyi kerékpárutat.

Mivel hétfő délután a győri polgármester, Dézsi Csaba András a városi parkolásról tárgyal, valamint már többször példálózott Párizzsal, és azzal is, hogy Párizs milyen merés zhely, talán Győr szempontjából is érdekes lehet az irány, amely felé a francia főváros halad.

A távlati terv ugyanis az, hogy a francia főváros még közelebb hozzák Európa kerékpáros fővárosaihoz (AMszterdam, Koppenhága, Berlin), és 650 kilométernyi kerékpárutat építsenek ki az utcafelszíni parkolók 72 százalékának megszüntetésével. A korábban nagyon forgalmas, Concorde teret a Bastille térrel összekötő Rue de Rivoliról pedig egy az egyben kitiltották az autókat.

Úgy tűnik tehát, hogy a világ tőlünk nyugatra a járvány hatására egyre kevésbé abba az irányba megy, hogy épüljön minél több felszíni parkoló, parkolólemez és parkolóház, amitől csak még több lesz az autó és még nagyobb a dugó, hanem inkább abba az irányba, hogy minél biztonságosabban, könnyebben lehessen kerékpárral, tömegközlekedéssel és gyalogosan közlekedni.

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.