Így adta vissza a járvány a gyalogosoknak és a bringásoknak a világ városait

Pintér Bence 2020-10-12 15:02:00
Világszerte növelik a nagyvárosokban a gyalogos- és kerékpárosbarát utcák számát: Párizsban például a kerékpárutak kedvéért a parkolóhelyek 72 százalékától szabadulnának meg.

Bár legtöbbször csak a budapesti nagykörút bringasávjáról esett szó itthon, a helyzet az, hogy a járvány alatt nem csak Magyarországon, de szerte a világon tért hódított a kerékpározás, amire az önkormányzatok a legtöbb helyen úgy reagáltak, hogy először időlegesen, a legtöbb helyen pedig már permanensen gyalogos- és kerékpárosbaráttá tettek számos utcát az autók és a parkolóhelyek rovására – derül ki a Guardian összefoglalójából.

Fotó: Pixabay

A hollandiai Rotterdamban például engedélyezték a kávézóknak, éttermeknek, és kocsmáknak, hogy elfoglalják az üzletük előtt lévő parkolóhelyeket, amelyekre vagy ők maguk, de akár a város is kiépít teraszt – eddig ezer ilyet telepítettek a városban. A kalifornai Oaklandben számos utcát ún. „lassú utcává” alakítottak, és hasonló kezdeményezés indult el Londonban, vagy éppen Milánóban is.

A legradikálisabb példa talán Párizs, ahol Anne Hidalgo polgármester szeptemberben bejelentette, hogy megtartják a járvány alatt ideiglenesen kijelölt 50 kilométernyi kerékpárutat.

Mivel hétfő délután a győri polgármester, Dézsi Csaba András a városi parkolásról tárgyal, valamint már többször példálózott Párizzsal, és azzal is, hogy Párizs milyen merés zhely, talán Győr szempontjából is érdekes lehet az irány, amely felé a francia főváros halad.

A távlati terv ugyanis az, hogy a francia főváros még közelebb hozzák Európa kerékpáros fővárosaihoz (AMszterdam, Koppenhága, Berlin), és 650 kilométernyi kerékpárutat építsenek ki az utcafelszíni parkolók 72 százalékának megszüntetésével. A korábban nagyon forgalmas, Concorde teret a Bastille térrel összekötő Rue de Rivoliról pedig egy az egyben kitiltották az autókat.

Úgy tűnik tehát, hogy a világ tőlünk nyugatra a járvány hatására egyre kevésbé abba az irányba megy, hogy épüljön minél több felszíni parkoló, parkolólemez és parkolóház, amitől csak még több lesz az autó és még nagyobb a dugó, hanem inkább abba az irányba, hogy minél biztonságosabban, könnyebben lehessen kerékpárral, tömegközlekedéssel és gyalogosan közlekedni.

Szólj hozzá!

Borsi Róbert és a színházfelújítás

Politikai monodráma két felvonásban. 

Az Oroszlánnyal kezdi a szezont a Falco

A Körmend a Péccsel nyitja a bajnokságot.

A MÁV-val egyeztetett Pintér Bence

Előremutató fejlesztések jönnek a győri busz - és vasúti közlekedésben.  

“Ha meghalok nem szeretném, hogy migránsok tapossanak a síromon!”

Erősre sikeredett 10 percet tolt le Őriszentpéteren a Fidesz Vas 03-as választókerületi alelnöke a Tisza fórumán.

A Republikon Intézet szerint a Tisza stabilan őrzi előnyét

5 százalékponttal vezet a Tisza a Fidesz-KDNP előtt.

Megint elmarad a Balaton-átúszás

Idén már másodszor halasztanak a szervezők. 

Merlot a 2025-ös Savaria Karnevál legjobb bora

A villányi Agancsos Pincészeté az elismerés.

Elhunyt Kathi Béla erőemelő, testépítő

A 46 éves sportoló kerékpárbalesetet szenvedett.

Több helyen engedik be a szurkolókat a ma esti ETO meccsre, nem lesz gond a bejutásnál

A rendezők megnyitják az ETO Park Hotel felőli bejáratot is.

Győr ad otthont az Ülőröplabda Európa-bajnokságnak  

A magyar válogatottak számára eddig felemásan alakult a torna.

A KSH szerint tovább fogy a magyar népesség

Évről-évre egyre kevesebben leszünk. 

Több, mint 4 millió forint kárt okozott egy férfi Győrben, aki autókat tört fel 

Kalapáccsal törte be a szélvédőket, összesen 27 alkalommal.