November 4-én, némileg váratlanul jelent meg a Magyar Közlönyben "a környezetbarát budapesti járműbeszerzés támogatásáról" szóló kormányrendelet.
A meglepő és persze pozitív hír futótűzként terjedt szét a sajtóban, ám korai volt az öröm.
„Már megint: nem osztogatnak, hanem fosztogatnak. Már nem is átvitt értelemben, hanem elég konkrétan.”
- írja közleményében Karácsony Gergely.
Budapest főpolgármestere szerint ugyanis nem történt más, minthogy „a kormány immár határozatba foglalta, hogy meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését.”
Szerinte ugyanis a Magyar Közlönyben megjelent határozat arról szól, hogy a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB) hitelkeretet használhatja csak járműbeszerzésre a főváros.
Viszont ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben Tarlós István idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza. De ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra, vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret - hívja fel a figyelmet Karácsony.
Mint írja, olyan visszatérítendő európai támogatásról van szó, amit maga a kormány is igénybe vesz, ám ettől a fővárost megfosztaná.
"Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle, és nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára"
A közlönyben megjelent határozat valóban a rég, már lekötött szerződésekről szól:
"(A kormány) a közösségi közlekedés fejlesztése és a klímavédelem kiemelt szempontjaira tekintettel kifejezetten támogatja, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére álló, szabadon felhasználható 61 milliárd forintos hitelkeret terhére haladéktalanul beszerezzen 51 darab opciós jog alapján megvásárolható környezetbarát trolibuszt és 51 darab villamost"
A főváros álláspontján van a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is. Az álláspontjuk szerint
"Ha ez így van - és a közlöny szövege is erre utal -, akkor ez már megint nagyon nincs így rendben és a kormány megint trükközött egyet a város kárára. És nyilván lehet azt harsogni, hogy dehát a kormány odaadta amit a város kért"