Komoly gumicsontot húzott elő a sezlony fiókból néhány hete a Győr+ Média. A Győr és térsége számára bejelentett 700 milliárd forintos fejlesztési csomag látványos elemeiről már többször beszámoltak, és igencsak impozáns a jövőkép, amit a helyi média elénk tárt. Új utak, felújított színház -és vasúti pályaudvar, egyéb intézmények renoválása, közösségi terek, korszerűsítések mind-mind részei a terveknek. Felcsillan(hat) a remény, hogy a város gazdasági és kulturális súlya ezáltal nőhet, az életminőség javulhat, de a narancs rózsaszín felhőn túl – a részletek hiányában – ezek egyelőre sokkal inkább csak ígéretek, mint komolyan vehető nóvumok.
Az első komoly korlát, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni - bár a Győr+ Média ezt teszi - az a fejlesztések kormányzati forrásoktól való masszív függése. A tervek nagy része ugyanis csak akkor valósulhat meg, ha az állam vagy az uniós támogatások biztosítják a szükséges költségeket. Magyarán mondva: nem elég, hogy Győr városa tervezi, szeretné, ne adj’ isten már készíti a koncepciókat, ha nincsen pénz, maradnak az ígéretnek, az idejét múlt Győri Nemzeti Színház, a lepusztult pályaudvar és a többi.
A Győr+ cikkében gigantikusnak aposztrofált fejlesztési csomag kapcsán, ami szerintük az egész régiót új pályára állíthatja, egyetlen betű konkrétum sem szólt arról, hogy ez a 700 milliárd forint milyen ütemben, milyen finanszírozási formában, milyen feltételrendszer keretében érkezik. A tisztelt olvasónak és a megújult Győrről álmodozó közönségnek be kell érni azzal az általános terminológiával, hogy az önkormányzati szereplők, az uniós és állami források együttese lehet a finanszírozási háttér. Nesze semmi fogd meg jól!
A helyi média vágyvezérelt írásai nem fejtegették azt a kérdéskört sem, hogy sok projekt, a koncepció vagy az előkészítő tanulmány fázisában van, és még a kanyarban sincs az engedélyezési vagy a kivitelezési státusz. Arról nem beszélve, hogy ezeket párhuzamba kell hozni Győr Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójával, hiszen annak is van egy finanszírozási képlete, ahol a helyi források mellett szintén az állam a másik főszereplő.
Nehéz elmenni szó nélkül amellett a tény mellett is, hogy a miniszteri biztosi pozíciót (is) betöltő Fekete Dávid (Fidesz-KDNP) és a 700 milliárdos fejlesztési csomag közé, kvázi egyenlőségjelet tettek az erről szóló cikkek és közösségi média posztok. A jobboldali frakció vezetője úgy tűnik fel, mint aki tárgyal, lobbizik, és tulajdonképpen kulcsa van a pénzt ideszállító kamionhoz, de tőle sem sikerült hallanunk egyetlen konkrétumot sem.
Az igazság az, hogy nyilván fontos szereplője lehet(ne) a folyamatoknak egy miniszteri biztos, de a térség nem fog egy fillérrel sem többet kapni a központi büdzséből, csak mert Fekete Dávid szépen kéri. Igaz ez különösen annak a fényében, hogy a frakcióvezető épp a napokban adott el egy jóval korábban meghozott - a kórházak képalkotó diagnosztikai eljárási gyakorlatát érintő - kormányzati döntést, úgy, mintha az a saját lobbija eredménye lett volna.
Fontos szempont (lenne) továbbá az átláthatóság és a mérhetőség, amivel Fekete Dávid, és az ő sikerességét szajkózó médiumok sokat tehetnének az ügy érdekében. Az ilyen nagyszabású fejlesztési programoknál ugyanis kulcsfontosságú (lenne), hogy legyenek konkrét határidők, felelősök, keret összegek, részekre bontott ütemezések, a köz számára elérhető hatástanulmányok, megvalósulási koncepciók, etc.
Jelenleg sok terv a “2023-2040 közötti időszak” megvalósítási szándékával szerepel, és nem is mindegyik projekt áll készen arra, hogy elkezdjék. Ebből adódóan a városi lakosok számára nehéz felmérni, hogy mikor, melyik folyamat érhet el konkrét eredményeket, főleg úgy, hogy az etap végére már a két titkára sem fog arra emlékezni, hogy Fekete Dávid egyszer miniszteri biztosként akart Győr és térsége élhetőségéért elkölteni 700 milliárd forintot.
Mielőtt valósággá válna Borsi Róbert (Fidesz-KDNP) szerkesztőségünket balliberális sajtóként aposztrofáló egybites kritikája, újra elmondjuk: nem a 700 milliárd forintos fejlesztési csomaggal és Fekete Dávid miniszteri biztosként betöltött szerepével van a probléma. A Győr+ Médiának is szíve joga eldönteni, hogy ezt hányszor, és milyen módon énekli meg, és nyilván az is ő felelőssége, hogy mennyire árnyalja a képet az olvasóinak, nézőinek, hallgatóinak.
Abban igazuk van, nekik is, és Fekete Dávidnak is, hogy egy ekkora mértékű térségi beruházás, valóban történelmi léptékű is lehet. DE! Ahhoz konkrétumok kellenek, ilyen erős ígéretek mellett, az önkormányzatoknak és a lakosságnak készen kell állni arra, hogy nyomon kövessék a teljesítéseket. Kérjék számon, követeljék meg, hogy ne csak szavakban, cikkekben, posztokban, hanem konkrét döntésekben és szerződésekben is megjelenjenek a fejlesztések! Mert addig ez megint nem más, mint egy újabb fideszes hakni egy rakás pénzről, álmokról, aztán meg kesergés a füstbe ment tervekről.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |