Lássuk be, kevés olyan unalmas műfaj van, mint a helyi, országos közmédia. Egy önkormányzati újságot, tévét, rádiót a mindenkori városvezetés leginkább azért szokott létrehozni, hogy dokumentálja a hétköznapok történéseit. Kvázi ellássa a közszolgálati feladatokat. A bulvár, bűnügy, celebek és egyéb kattintásvadász, vagy szenzáció hajhász témák kiszorulnak, de nem is ez a feladat.
A másik oldalon pedig az olvasó, néző, hallgató vagyis a település lakója elvárja, hogy tényszerű, objektív az általa lakott város mindenféle közérdeklődésre számot tartó ügyéről értesüljön, a többek között az ő adójából is fenntartott médiánál.
Az tehát egy teljesen normális elvárás, hogy a közmédiában - legyen az helyi, vagy országos - részrehajlás nélkül, objektíven, nem párt politikai propagandát harsogva szóljanak a hírek.
Győrben, a közgyűlést tekintve, az előző ciklusban teljesen más volt a helyzet, mint most. Akkor ugyanis tisztán fideszes volt a városvezetés és a közgyűlési többség is. Ez különösebb megpróbáltatások elé nem is állította a helyi közmédiát, hiszen nagyjából csak a Fidesz-KDNP jelölő szervezetek támogatásával mandátumot szerzett politikus mozgását kellett lekövetniük.
A rendszer akkor kezdett meg látványosan tanácstalan lenni, amikor kétpólusú lett a helyzet, és a Fidesz-KDNP mellé képbe jött a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület. Előző a közgyűlési többséget, utóbbi a városvezetést adja.
A messziről jött ember
Szög volt ebbe a koporsóba amikor, amit tavaly Dézsi Csaba András (Fidesz-KDNP) leköszönő polgármester azt a Panda Ákost rakta a Győr+ élére, akit onnan ismerhet a város, hogy megalapította a Győri Civilek Körének Egyesülete nevű Fidesz-közeli szervezetet, amelyen keresztül Dézsi Csaba András a győri lejárató plakátkampányokat intézte.
Ez már eleve nem volt egy túl jó ajánlólevél az objektivitást váró lakosság részére.
Panda Ákosról Dézsi akkor elmondta, hogy a szakember Kanadából érkezett haza és azt várja tőle a városvezető, hogy a hiteles tájékoztatást képviselje.
Panda “szakemberségét” az támasztotta alá, hogy korábban önköltségen magazint, a Hazám című lapot adta ki és terjesztette Kanadában. A szerkesztési alapelv az volt, hogy Panda saját fotóihoz az internetről, leginkább a Wikipediáról illesztett szöveget.
A lelkesedés ugyan megsüvegelendő, de ez a fajta tevékenység igencsak messze van attól, amit egy Győr+ szintű, minden létező média szakágat felölelő cég működtetése megkíván.
Nem vizitel már a polgármester
Korábban minden második héten a Győr+ Rádió stúdiójában járt Dézsi Csaba András. Mandátuma lejárta után azonban hipp-hopp eltűnt az úgynevezett Polgármesteri Vizit című rovat a reggeli adásból.
Panda vezetése mellett kezdődött meg a nem fideszes helyi politikusok mellőzése a győri médiából. Nem számoltak be a városvezetés híreiről, ehhez képest a fideszes politikusok fél oldalakban mutatkozhattak be, ismertethették programjukat a hetilapban.
Hiába nyert választást Pintér Bence (TSZV-LMP-Momentum), a Győr+ úgy tett mintha nem is létezne, mintha Dézsi után egyszerűen üres lenne a polgármesteri szék Győrben.
Visszaadott Audik, visszaadott becsület
Pintérék mellőzésére a legjobb példa az volt, amikor kampányígéretüket betartva visszaadták a polgármesteri hivatal havi 1 millió forintért bérelt luxusautóit. A Győr+ pedig a híradós stábbal vonult ki a helyszínre, ám a sajtótájékoztató és az autók visszaadásának mozzanata nem fért be a híradóba.
A Győr+ online kiadása ugyan lehozta a cikket, ám azt a Facebookon nem osztották meg, és mivel az online újságolvasás gyakorlata az, hogy az olvasók többsége a Facebookról kattint át, ez azt jelentette, hogy gyakorlatilag eldugták a cikket.
A Panda által ígért hiteles tájékoztatás tehát meg sem született, már el is temették.
Autó lett a végzete
Ezek után a sors fintora, hogy Panda Ákos vezérigazgatóságának végét pont egy autó okozta. Ugyanis lefotóztuk abban a szolgálati autóban, ami havonta 750 ezer forintjába fájt a cégnek. A közfelháborodás után pedig nem volt maradása, távoznia kellett a vezérigazgatónak.
Azóta Sárkány Péter, a Győr-Szol Zrt. vezérigazgatója tölti be ideiglenesen a Győr+ vezérigazgatói posztját is.
Csakhogy egy médiacég esetében nem a vezérigazgató szabja meg a termék fazonját, hanem a főszerkesztő, felelős szerkesztő, szóval valaki, aki a szakmát képviseli. Ezeken a posztokon (az onlinenak, hetilapnak, televíziónak, rádiónak külön-külön van főszerkesztője) azonban változás nem volt. Panda távozása után maradt is minden a régiben: csúcsra jár a Fidesz - fogalmazzunk finoman - népszerűsítése és továbbra is szerényebb megjelenési lehetőséget kap a városvezetés.
A puskaporos hordó akkor kapott szikrát, amikor a legutóbbi városi közgyűlésen kiderült: a Győr+ csakis pénzért hajlandó lehozni azokat a társadalmi célú, közérdekű közleményeket, amiket a városvezetők megküldtek a szerkesztőségnek.
Működési modell
Ezen a ponton kell, hogy kitérjünk a Győr+ működési modelljére. A győri médiacég ugyanis annak a Győr-Szolnak a leányvállalata, amit 100%-ban az önkormányzat tulajdonol. Vagyis ha áttételesen is, de a Győr+ Média Zrt. is az önkormányzat tulajdona. Ám úgy néz ki, hogy jelenleg inkább úgy kezelik a dolgot, mintha az önkormányzat egy olyan cég által kiadott lapban kérne megjelenési lehetőséget, amihez neki az ég adta világon semmi köze sincs.
A Győr+ Média ideiglenesen kinevezett vezérigazgatója szerint az a szerkesztői szabadság része, hogy mit kezelnek közérdekű közleményként és mit nem.
Az valóban lehet szerkesztői szabadság kérdése, hogy mit szerkesztenek be egy hetilapba és mit nem, de, hogy mi reklám és mi társadalmilag fontos, közérdekű közlemény azt bizony nem a szerkesztő dönti el. Sőt! Az újságírót kötik bizonyos etikai elvárások, ilyen például a tájékoztatási kötelezettség. A vitát kiváltó “Szent László-érem” jelölések pedig pont egy olyan példa, ami alapján können lehet vonalat húzni: a díj elismerése annak a győri polgárnak, akinek munkája kiemeli a közösségből, elismerés, és egyben motíváció is lehet a többi lakosnak.
Ezt pedig nehezen lehet összekeverni egy reklámmal, ami terméket, szolgáltatást próbál meg eladni az olvasóknak.
Nem kampány eszköz, csak kampányolnak vele
Korábban bevett gyakorlat volt, hogy a kampány közeledtével a Fidesz országosan indított print, ingyenesen beszórós lapokat. 2022-ben például a szép emlékű City7 című lap jelent meg, és tűnt el aztán egyik napról a másikra.
Ám úgy néz ki, hogy olcsóbb megoldás után néztek, és Győr esetében kézenfekvőbb lett az önkormányzati lap kiterjesztése a járásra. Ahogy arról már írtunk, hamarosan minden járási postaládában ott lesz az ismét Győr+ nevet viselő hetilap.
A kiterjesztés döntése egyébként annyira megalapozatlan volt, hogy kérdésünkre Sárkány Péter vezérigazgató nem tudta megmondani, hogy mennyibe plusz költséget fog ez jelenti a kiadó Győr+Média Zrt-nek.
Az pedig nem lehet véletlen, hogy a lap terjesztésének kibővítése egy olyan időszakban történik meg, amikor Fekete Dávid, a GYMS02-es választókerület fideszes elnöke éppen vért izzad azért, hogy ismeretségét néhány százalékponttal feljebb tornázza.
Ki fizeti meg?
Talán ez az az utolsó mozaikdarab, ami kiadja a teljes képet: a győri közmédia jelenleg ugyanis nem próbálkozik azzal, hogy patikamérlegen mérje ki, hogy az összes közgyűlési politikai oldal egyformán szerepelhessen a közpénzen finanszírozott termékeiben.
Sőt, a győri választók egészét képviselő városvezetőktől teljesen szakmaiatlan érvekkel pénzt kér, miközben előre nem látott költségek mellett kiterjesztett terülten kezdi meg terjeszteni azt a hetilapot, amiben az elmúlt hónapok tapasztalata alapján túlsúlyban jelenik meg a helyi Fidesz, mind képviselte, mind pedig ideológiája.
Az biztos, hogy jövő évi választásokig, bőven lesz mit olvasni.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |