Nem váltotta meg a világot a fizetős parkolás Győrben

Dömötör Gábor 2025-05-09 09:30:00
Adyvárosban továbbra is rengeteg problémát okoz az autóval megállás. 

Ahogy azt az Ugytudjuk.hu-n korábban megírtuk, Pintér Bence (TSZV-LMP-Momentum) polgármester május 8-ra lakossági fórumot hirdetett, melynek fő célja az előző városvezető Dézsi Csaba András (Fidesz-KDNP) által bevezetett fizetős parkolási rendszer felülvizsgálata. A fórumon szép számmal megjelent adyvárosi lakosok a polgármesternek, Tóth Péter kabinetvezetőnek, és Tanai Dávidnak, a Győr-Szol Zrt. parkolásért felelős vezetőjének tehették fel kérdéseiket, de a nézők között több önkormányzati képviselő is helyet foglalt, ami jól mutatta a téma fontosságát. 

Jobb lett attól, hogy fizetős?

Pintér Bence a fórum elején röviden összefoglalta, hogy korábban az ex-polgármester egyedül és titokban döntött a győri hármas parkoló övezet határainak kiterjesztéséről és a díjak megemeléséről, majd először, fideszes belső nyomásra visszavonta az intézkedést, mert egy választási kampányban mégsem néz ki jól egy ilyen kényes téma. Később Dézsi hivatkozott egy több, mint 1 millió forintba kerülő közvéleménykutatásra, amit a mai napig nem talál senki, de a lényeg, hogy végül 2023-ban mégis elfogadták az új parkolási rendszert, és most arra kíváncsi az új városvezetés, hogy hogyan tudnak vele együtt élni a helyiek. 

 

Tóth Péter fontosnak tartotta kiemelni, hogy a parkolás témája azért nehéz, mert a véges számú közös területből kell elvenni, és az utóbbi években a lakótelepeken sokkal több az autó, hiszen az életszerű gyakorlat szerint lassan az az általános, hogy egy családban minimum kettő van. Az inkriminált Adyvárost viszont lassan 50 éve építették, így nem könnyű a modern problémákhoz alakítani a már meglévő körülményeket. 

A fórumon szép számmal jelentek meg a városrész lakói, és a hozzászólásokból kiderült, bizony van mit csiszolni a rendszeren. Az egyik alapvető probléma, hogy a lokációban található a Petz Aladár Megyei Kórház, a Vásárcsarnok, több fontos iskola, és emiatt napközben is nagy a parkoló intenzitás, hiszen az ezeken a helyeken dolgozó embereknek is parkolnia kell valahol. Az egyik kérdező azt vetette fel, hogy a városrészbe dolgozni járó emberek is kaphassanak kedvezményes bérletet, hiszen rendkívül drága mulatság úgy dolgozni járni, hogy a munkaidő alatt ketyeg az óra. 

“Persze! Neki legyen bérlete, én, aki itt lakom, meg nem tudok megállni!” - riposztolt egy helyi lakos, ami jól mutatja az alapvető problémát: kevés a parkolóhely, és attól, hogy fizetős a rendszer, nem lett több. A kisgyerekes anyuka szerint már nemcsak este okoz gondot szabad helyet találni, hanem napközben is előfordul, hogy hosszú percekig kell vadászni a parkolót. 

A rendszer egyik anomáliája, hogy létezik az úgynevezett parkolási zóna, amit csak területileg jelöltek ki táblákkal, viszont nem festettek fel konkrét parkolóhelyeket, mert azt gondolták, hogy így több autó elfér egymás mellett. A lakók viszont arról számoltak be, hogy a Vásárcsarnok körzetében, ahol ez a rendszer működik, a parkoló autósok csak magukra gondolnak, és egy autó van, hogy több helyet is elfoglal, így azt kérik a helyiek, hogy ebben a zónában is fessék fel az egzakt helyeket. Pintér Bence ígéretet tett, hogy ezt teszt jelleggel meg fogják próbálni. 

Komoly problémáról számoltak be többen is a Liezen Mayer utcával kapcsolatban is, ahol 2023. áprilisa óta a páros oldalon tilos megállni, a páratlan oldalon pedig fizetős lett a rendszer. Győr egyik legkedveltebb utcájában így a helyiek nem tudnak megállni a saját házuk előtt, vagy csak úgy, ha fizetnek érte. Gondot okoz az is, ha a közeli templomban vagy iskolában rendezvény van, mert a nem átgondolt rendszer élhetetlenné tette a korábban teljesen jól működő utcát. A helyiek itt is ígéretet kaptak arra, hogy a Győr-Szol megvizsgálja a problémát. 

 

Pintér Bence és Tóth Péter is emlékeztetett a fórumon, hogy az az örök dilemma, hogy a fizetős parkolóhelyek számát kell-e növelni, vagy el kell-e törölni a teljes rendszert, és hagyni, hogy mindenki úgy parkoljon, ahogy tud. Van ahol részben segített a rendszer, hiszen egy, a Bartók Béla úton lakó férfi arról számolt be, hogy most már hétközben simán találnak helyet bármely napszakban. De, hogy ott se legyen kolbászból a kerítés, az ő életüket egy autókölcsönző vállalkozó keseríti a hétvégéken, amikor az ingyenes időszakban számolatlanul parkoltatja ott az autóit, és a Kristály Étterem rendezvényei idején sem lehet szabad helyet találni a környéken. 

Ki kaphat kedvezményes bérletet?

Jogász percek is tarkították a fórumot, ugyanis kiderült, hogy komoly értelmezésbeli ellentétek feszülnek a fizetős körzetekre kiadott kedvezményes bérletek kapcsán. Egy lakó arra panaszkodott, hogy hosszú évek óta él életvitelszerűen Adyvárosban, ám a lakcímkártyája szerint az állandó címe máshol van, amivel a rendszer kizárja őt azok köréből, akik a havi 1000 forintos kedvezményes parkolást igénybe tudják venni. Ugyanilyen problémát okoz, ha valaki nem házasként él együtt a párjával egy lakásban, rá sem vonatkozik a kedvezmény, neki is teljes árat kell a parkolásért fizetni, és nem egyértelmű a szabályozás az özvegyek esetében sem. Ezeket a felvetéseket is vizsgálni fogják. 

Érdekes adalék volt még, hogy kiderült, a kedvezményes bérleteket jogosítvány meglétéhez köti a Győr-Szol, amire úgy derült fény, hogy az egyik felszólaló elmondta, neki van saját autója, viszont egészségügyi okból nem vezethet. Egy barátját szokta megkérni, hogy vezessen helyette, viszont jogsi hiányában nem jogosult a kedvezményes bérletre. A Győr-Szol munkatársa elmondta, hogy ez egy egyedi helyzet amit vizsgálni fognak, de az abszurdnak tűnő szabályozást bizony az élet szülte, ugyanis korábban a belvárosban bevett szokás volt, hogy aki ott akart parkolni napközben, az átíratta az autóját egy ott élő ismerőse nevére. 

Talán ez az utolsó példa is jól mutatja milyen érzékeny téma a parkolás, sok embert érint, és mindennapos fejfájást okoz ha a rendszer nem jól működik. Most az adyvárosiak kaptak egy lehetőséget, hogy az új városvezetés finomra hangolja a fizetős parkolást, a kedvezményes bérleteket, kiváncsian várjuk az eredményt. 

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.

Amit a fogpótlásról tudni érdemes

Tény, hogy a genetikánk is meghatározza azt, hogy mennyire ellenállóak a fogaink, ugyanakkor mi magunk is sokat tehetünk annak érdekében, hogy megőrizzük a fogsorunk esztétikáját, egészségét.

Közös levelet írt Pintér Bence, Kósa Roland és Fekete Dávid Győrben

A jövő évi választások tisztasága és a szabad politizálás a cél. 

Hogyan formálják át a videojátékok a szabadidőnket?

Napjainkban, amikor egyre több időt töltünk otthon, sokan a videojátékok világában keresnek kikapcsolódást és szórakozást.

Idén már 4 naposra duzzad a szombathelyi Bloomsday

Sörcsapolás, Nádasdy Ádám, fényfestés, koncertek.

Bár 3 millió 493 ezer forintot autózott el tavaly Simon Róbert Balázs, a Parlamentben mindössze egyszer szólalt fel

Akkor sem Győr, hanem a költségvetés kényszerítette szólásra a képviselőt.

Látszani kell, ha dolgozol – miért éri meg LED-munkalámpára váltani?

A mezőgazdasági munkák jellemzően nem kérdeznek időt.

Megvált a Győr+ Herkely Ákostól

Többek között a Kósa Roland alpolgármesterrel készített interjú miatt kellett távoznia a műsorvezetőnek.

Elkészül a szombathelyi nyugati elkerülő

Teljes lehet a várost elkerülő útgyűrű.