Akkor most van győri akkumulátorgyár-terv, vagy nincs?

Pintér Bence 2023-03-23 14:23:00
Az biztos, hogy tavaly ilyenkor még volt. A többi félrebeszélés. Vélemény!

Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Hétfőn az LMP tüntetést szervezett Győrben a városba tervezett akkumulátorgyár ellen, amihez a Szívügyünk Szentiván civiljei is csatlakoztak. Én műsorvezetőként vettem részt az eseményen, de az elején mondtam egy rövid beszédet magam is.

Másnap érkezett is a polgármesteri reakció, miszerint szó sincs, és szó sem volt akkumulátorgyárról. Dézsi Csaba András tavaly augusztus, a szentiváni civil ellenállás kezdete óta ezt a lemezt fújja, azonban a narratívájával vannak apró problémák. Ezeket fogjuk most kivesézni, mégpedig azért, mert az egész ügy tagadásával a polgármester teljesen ellehetetleníti az érdemi vitát arról, hogy kellene-e egyébként Győrnek akkugyár – azt is megmondjuk, hogy miért csinálja ezt.

Miért gondolja bárki, hogy akkugyár lesz?

Hozzám tavaly márciusban érkezett az első jelzés, hogy az új Ipari Parkra a kormánytól kölcsönbe kapott 10 milliárd forint, amit februárban lengettek be, valójában arra érkezett, hogy egy akkumulátorgyár Győrbe telepítését készítsék elő. Ekkor már elkezdődött az érintett földek felmérése, a tulajdonosok megkeresése, ugyanis mezőgazdasági területen, Szentiván közelében menne ez a projekt.

Hivatalosan ekkor még csak annyi ment ki, hogy 10 milliárd forintot kapott a város a kormánytól Ipari Park-bővítésre – ekkor még ki sem derült, hogy kölcsönt, s nem támogatást. Amit a témában jártas forrásaim egyébként szükségesnek tartottak, tekintve, hogy az önkormányzati tulajdonú Győri Nemzetközi Ipari Park Kft. kezelésében lévő terület utolsó darabjait is eladták, és egyébként a padlást is kisöpörték, kivették a pénzt a cégből.

Ezzel az információval még nem nagyon tudtam mit kezdeni, általánosan tájékozódtam az akkumulátorgyárakról, de semmilyen fix információ nem érkezett be arról, hogy mi készül itt. Őszintén szólva a következő hónapokban meg is feledkeztem a dologról. Aztán augusztus elején robbant a bomba, mikor a szentiváni lakosokat a terület átminősítése kapcsán partnerségi egyeztetésre hívták, és ebből kiderült, hogy a közben kiemelt beruházássá váló projektben érintett terület gipz-besorolású ipari területté válna, ami azt jelenti, hogy ezen a hatalmas, 400 hektáros területen

„különösen veszélyes (pl. tűz, robbanás, fertőzőveszélyes), bűzös vagy nagy zajjal járó gazdasági tevékenységhez szükséges létesítményeket” lehet majd elhelyezni.

Jött a két botrányos lakossági fórum, a szentiváni aláírásgyűjtés, majd tüntetés, jogi lépések – amelyek közül az egyik kapcsán a kormányhivatali válaszban akkumulátorgyárat említettek. Eközben a polgármester ragaszkodott hozzá, hogy nem tudja, mi fog ide települni.

De még bőven mielőtt mindez forró téma lett volna, egy júniusi interjúban Pintér-Péntek Imre, az Iparkamara megyei elnöke lazán megemlítette, hogy „...tárgyalások folynak az Volkswagen konszernnel egy akkumulátorgyár létesítéséről is Győr környékén.” Az tehát, amit sok fideszes miniinfluenszer hangoztat, hogy senki sem beszélt akkugyárról, nem igaz: egy elég fontos, a dologra rálátó ember beszélt erről.

Jelentősen megkönnyítve ezzel az én dolgomat, mivel informálisan ekkorra tudtam arról, hogy folyik, folyt valamiféle hivatalos egyeztetés az ügyben a Volkswagen, a kormány, az Iparkamara és a város részvételével, de bizonyítékot, nyilatkozót nem találtam az ügyben. Így szerencsére Pintér-Péntek Imre maga mondta el egy interjúban, hogy ez történik:

világosan kimondta, hogy tárgyalnak egy akkumulátorgyár létesítéséről Győrben,

amit aztán a Volkswagen sem cáfolt.

S miközben a polgármester az elképesztő civil ellenállás kapcsán rögtön defenzívába ment át, a szentivániak megfélemlítéséről beszélt, lakóhelyük jövőjéért aggódó szülőket provokátorozott és külföldiügynöközött le, valakik, valahol októberben mégis bedurrantotta az ellenkampányt Koloszár Tamás egykori újságíró vezetésével.

Nem csak „Ipar nélkül Győrnek nincs jövője” néven indult Facebook-oldal, de Koloszár GyőrPlusz-címlapon, illetve a GyőrPlusz tévé műsorában adta elő érveit, de nem pusztán az iparfejlesztés, hanem egészen konkrétan az akkumulátorgyártás Győrbe hozása mellett. A Facebook-oldal posztjait a helyi Fidelitas akkori, Dézsi-rajongóoldalt is létrehozó tagjai kezdték megosztogatni mindenhol. (Őket azóta lecserélték.)

Álljunk meg most egy pillanatra, és összegezzük, hogy miért gondoljuk sokan, hogy legalábbis tavaly augusztusban még akkumulátorgyárnak készítette elő a terepet a városvezetés:

  • Pintér-Péntek Imre iparkamarai elnök júniusban elmondta, hogy tárgyalnak erről, a Volkswagen nem cáfolta ezt. Ez tulajdonképpen eldönti a kérdést.

  • A kormányhivatal egy válaszában akkumulátorgyárról írt.

  • A terület gipz-besorolást kapna, senki sem tudja megmondani. hogy miért.

  • A terület hatalmas, ha nem valami nagy gyár viszi el egy jó részét, akkor nagyon-nagyon sok évtizedre elegendő lenne Győrnek. (Más kérdés, hogy pl. Rechnitzer János szerint ez nem feltétlenül a legjobb hely erre.)

  • Fidesz-közelből ellenkampány indult ősszel, ami nyíltan az akkumulátorgyár telepítése mellett állt ki, tényként kezelve, hogy ez a kérdés.

És akkor lesz-e akkugyár?

Hogy Dézsi polgármester miért tagadja ezt most nagyon hevesen? Egyrészt nyilván azért, mert a szentivániak óriási ellenállására egyáltalán nem számított, és pontosan látja, mit gondolnak az emberek arról, hogy akkumulátorgyárat akarnak hozni a kertjeik alá. Mivel első a népszerűség, nem állhat be az akkugyár mellé, de ellene sem léphet fel a pártfegyelem miatt talán.

Másrészt viszont mostanra úgy tűnik, hogy a Volkswagen elengedte, hogy Győrben építsen akkumulátorgyárat.

A magyar telepítés persze nagyon vonzó, hiszen a magyar kormány hangosan bejelentette, hogy ő „akkumulátornagyhatalom” szeretne lenni, ami a valóságban azt jelenti, hogy a nyugati és keleti multik környezetszennyező és veszélyes gyárait nemcsak önként és dalolva, de egy csomó állami támogatással megszórva várják, hogy aztán azokban jelentős részben külföldi vendégmunkások dolgozzanak alacsony bérért német és kínai profitot termelve, amiből még csak magyar beszállítók sem részesülnek nagyon.

A Volkswagen felől mégis hétről hétre eltérő hírek érkeznek, hogy nem döntenek erről idén, aztán hogy mégis, aztán arról, hogy Csehországba fogják vinni, aztán mégis arról, hogy kuka az egész, viszik Kanadába, vagy lehet, hogy mégsem. Ami a folyosói pletykák alapján valószínűnek tűnik, hogy Győr valamiért már nem nagyon van az opciók között.

Innen nézve érthető, ha Dézsi polgármester az egész ügyet teljesen le akarja tagadni,

hiszen polgármestersége egyik legnagyobb blamázsa lenne a dolog: amikor minden kérdés nélkül, gyakorlatilag titokban döntött volna több mint tízezer győri életét közvetlenül, és 140 ezer győri életét minimum közvetetten érintő ügyben. Most, hogy az ügy tárgytalan, jobb úgy tenni, mintha meg sem történt volna az egész.

Ez persze nem jelent semmit, a fogaskerekek Győrben még mozognak, és gipz-besorolású területté akarnak tenni 400 hektár termőföldet Szentiván tőszomszédságában, miközben a városvezetés semmi érdemit nem hajlandó kommunikálni az ügyben – ez pedig akkor sincs rendben, ha nem épül akkumulátorgyár.

Ahogy a poszt elején idézett hétfői beszédemben elmondtam: az ősbűn nem az akkugyár, hanem a beteges titkolózás.

Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre, ahol ez az írás először megjelent! Kövesd a Befejezetlen Győrt a TikTokon! Csatlakozz Győr egyetlen szabad fórumához, a 32 ezer tagot számláló Győr összefog csoporthoz!

Szólj hozzá!

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.

Megtelt a győri kórház gyermek-intenzív osztálya

Az intézmény szerint egyelőre senkit nem kellett másik kórházba szállítani.