Interjút adott a Világgazdaságnak Pintér-Péntek Imre, az Ipari Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnöke.
Az Audi tervezett beruházásainak taglalása közben
megemlítette egy akkumulátorgyár tervét, amellyel kapcsolatban az nem derült ki, hogy vajon ez lehet-e az az üzem, amelyet Győrszentiván mellé kíván telepíteni a kormány, de az igen, hogy ezt a gyárat Volkswagen tervezi, mégpedig Győr mellé.
egészen pontosan ez hangzik el az interjúban:
„...tárgyalások folynak az Volkswagen konszernnel egy akkumulátorgyár létesítéséről is Győr környékén.”
Ez tehát nem azonos projekt azzal, amiről a héten derült ki, hogy Debrecen mellett épül majd fel. Azért fontos ez az információ, mert a győri Fideszhez köthető profilok azt kezdték el terjeszteni, hogy a Debrecenbe bejelentett beruházás az, amit Győrbe hoztak volna. Ez azonban az iparkamarai elnök szavai alapján nem igaz.
Elmondása szerint továbbra is komoly probléma a megyében a munkaerőhiány, és adatokkal is elmagyarázta, miért erős itt a környező országok elszívóereje:
Az itt működő cégek már nemcsak Béccsel, Burgenlanddal, hanem a pozsonyi régióval is versenyeznek, hogy itthon tartsák a dolgozóikat. Ma ez szinte lehetetlen feladat, ugyanis a magyar vállalkozások átlagosan a burgenlandi jövedelmeknek az 55, a bécsieknek 28, a szlovákiai pozsonyi régió béreinek 51 százalékát képesek fizetni. A GDP-t tekintve a burgenlandi régió teljesítményének 44, a pozsonyinak 28 százalékát tudjuk itt megtermelni. Ehhez hozzáteszem, hogy 10 éve még a pozsonyi terület által megtermelt GDP 61 százalékát állítottuk elő Győr-Moson-Sopron megyében, ez ment le mára 28 százalékra.
Az árstopokat sem tartja feltétlenül jó ötletnek az elnök, aki szerint
„a piaci mechanizmusokba történő beavatkozások árát valakinek mindig meg kell fizetni. Naivitás azt gondolni, hogy a cégek a többletköltségeiket nem hárítják át a vevőikre, illetve a fogyasztókra.”
Ezután szóba került a beruházások kérdése, melynek kapcsán kiderült: kis túlzással azt mondhatjuk, ha az Audi beruház, az látszik az adatokban, ha nem, akkor elhanyagolható az elmozdulás mértéke. „Olyan gazdasági szereplőről beszélünk, amelyiknek az éves árbevétele vetekszik a megyei top százban mögötte lévő 99 cég együttes forgalmával. Győr-Moson-Sopron megyében a vállalkozások összes nettó árbevétele 6000 milliárd forint volt 2020-ban, ennek majdnem fele, 2700 milliárd az Audié” – illusztrálta a helyzetet Pintér-Péntek.
A kamarai elnök végül így összegzett: amíg az Audi Hungaria Zrt.-nél nincs baj, addig a megye gazdasági összteljesítményével sincs probléma, de keresni kell a diverzifikálás útjait.