A többi sofőr megy mint a meszes, de én persze tudom, hol vannak a határaim

Nagy Donát 2022-02-17 09:56:27
Egy friss kutatás megmutatja, hogyan ítélik meg a sofőrök saját magukat.

Az eredmények szerint az összes megkérdezettek – beleértve azokat is, akiknek nincs jogosítványa és nem vezetnek – 64 százaléka úgy véli,  az autósok nem vezetnek ittasan, 72 százalékuk pedig úgy látja, hogy a sofőrök a közlekedési lámpák jelzéseit figyelembe veszik – derül ki a K&H kutatásából.

A gyorshajtás esetében viszont érdekes a helyzet. Miközben az összes válaszadó 72 százaléka szerint az autósok átlépik a sebességhatárokat, a jogosítványosok többsége szerint ez nem így van: ők állítják, hogy betartják azokat. A felmérésből látszik az is, hogy az autósok közel egyhatoda kapott bírságot gyorshajtás miatt az utóbbi három évben.

Egy másik kérdés pusztán arról szólt, hogy milyenek a magyar autósok. Az eredmény vegyesnek mondható: az összes megkérdezett szerint – beleértve a jogosítvánnyal nem rendelkezőket is – az autósok leginkább a telefonálásra, a sebességhatárok és előzési szabályok betartására vonatkozó szabályokat szegik meg. Igaz, a korábbi évekhez képest javult a helyzet. A vezetés közbeni telefonhasználatot a megkérdezettek 73 százaléka szerint nem tartják be az autósok, 2020-ban 76 százalékuk, 2019-ben pedig 81 százalékuk vélekedett így. A válaszadók közül 10-ből 4-en (38 százalék) mondták azt, hogy az autósok szabályosan előznek, a korábbi években mért 37 és 31 százalékhoz képest ez jobb eredmény. 

Bár a megkérdezettek szerint az ittas vezetésre és a közlekedési lámpákra szóló előírások számítanak a leginkább betartott szabályoknak, valójában ezen a téren a múlt évhez képest romlott a helyzet.

A kutatás eredményei alapján 36 százalékuk szerint az autósok ittasan vezetnek, míg egy évvel korábban még a válaszadók 28 százaléka mondta ugyanezt. 

Külön "műsor" a gyorshajtás: az összes megkérdezett válaszaiból az látszik, hogy a többség – 72 százalék – szerint az autósok gyakran vagy szinte mindig átlépik a sebességhatárokat. Ez megegyezik a 2020-ban mért aránnyal, de kedvezőbb, mint a 2019-es eredmény, amikor 81 százalékos volt az arányuk. Érdekes eredmények születtek ehhez képest a jogosítvánnyal rendelkezők táborában. 45 százalékuk azt állította, hogy mindig szigorúan betartja a sebességhatárokat.

Tehát az autósok saját bevallásuk szerint sokkal szabálykövetőbbek, mint azt gondolják róluk.

A kutatás szerint háromszor annyi férfi vallotta be, mint nő, hogy a megengedettnél gyorsabban ment. A tipikus sebességlimitek – a városi 50 km/h, az országúti 90 km/h, valamint a sztrádán 130 km/h – tekintetében tavalyhoz képest nem történt érdemi változás. Lakott területen belül és kívül az 50-es és 90-est korlátozást a jogosítvánnyal rendelkezők közel 60 százaléka saját állítása szerint betartja.

Ugyanakkor a felmérés rávilágított arra, hogy a magasabb jövedelmű autósok között több a gyorshajtó, lakott területen belül és kívül kevesebb mint felük hajt a megengedett sebességgel, míg az alacsony és közepes jövedelmi kategóriába sorolt autósoknál jobb az arány.  

Az autópályán az autósok 74 százaléka a megengedettnél lassabban közlekedik, átlagosan 126 km/h-val, 40 százalékuk pedig még ennyivel sem, azaz 120 km/h-nál alacsonyabb tempóval hajt. Ez az óvatosság az alacsonyabb végzettségűekre és az alacsonyabb jövedelműekre jellemzőbb. A sztrádán szintén a magasabb jövedelműek mennek inkább gyorsan: 34 százalékuk lépi túl a 130-as sebességet, miközben az alacsony és közepes jövedelmű autósoknak csak a 21 és 14 százaléka megy gyorsabban a megengedettnél. 

A kutatásból látszik az is, hogy az autósok leginkább gyorshajtás miatt kaptak bírságot az utóbbi három évben: 14 százalékuk kapott "csekket" emiatt. A válaszadók 11 százalékát a parkolási szabályok megszegése miatt büntették meg, mindössze 3 százalékuknak kellett telefonálás miatt fizetnie. 

Szólj hozzá!

Konferencia-liga meccset játszik az ETO FC csütörtökön

Jerevánban lép pályára a győri csapat.

Milyen burkolatot válasszunk beltéri lépcsőhöz?

A beltéri lépcső nemcsak egy közlekedési útvonal, hanem egy meghatározó belsőépítészeti elem is, amely nagyban hozzájárul az otthon stílusához és hangulatához.

Mindjárt kiderül, hogy ki tanulhat tovább

Szerda este kihirdetik a ponthatárokat.

Nyári diákmunka kisokos

Tippek, hogyan legyen minden rendben. 

50 év feletti győriek, figyelem!

Kérdőív készül a lakosság életkörülményeiről.

54 millió forint kárt okozott a csaló házaspár GY-M-S megyében

Kamu asztalos vállalkozással csalták ki a pénzt a megrendelőktől. 

Felújítás miatt négy hétre bezár a Keleti pályaudvar

A pályaudvaron a 2019-es felújítást követő legnagyobb beruházást hajtják végre.

Kósa Lajos szerint rendben van az ország aranytartaléka

Úgy tűnik ez még nem veszítette el ‘köz’ jellegét.

Mit vigyél babalátogatóba?

Egy új családtag érkezése mindig izgalmas pillanatokat szül.

Pannonia Boost – Egy szombathelyi vállalkozás, ami új lendületet ad a cégeknek

A digitális jelenlét ma már nem csak egy opció – a sikeres vállalkozások egyik alapfeltétele.

Lemondott Haba Vilmos, a győri Jobbik elnöke

Facebook-oldalán jelentette be a hírt.

Weöres Sándor és Károlyi Amy beugrott egy feketére a szombathelyi Nagyszállóba

Különös alakok lepték el a bezárt hotel földszinti ablakait. Derkovits Gyula önarcképe is megjelenik.

Gyógygombák és kender: harmónia az egészség szolgálatában

Az idők folyamán a természet ajándékai mindig is fontos szerepet játszottak az egészség megőrzésében.