A sofőrök egy része szerint ők kellően ismerik a KRESZ-t ahhoz, hogy szabadon eldönthessék, mikor kell betartaniuk azt

Nagy Donát 2021-12-18 18:25:13
Olyan is van, aki minden mindegy alapon vezet.

A felmérésben résztvevők több mint felével (55 százalék) történt már közúti baleset, kezdi elemzését a Mabisz. Ez nem meglepő, hiszen a kérdőívet kitöltők 69 százaléka alkalomszerűen (59 százalék), rendszeresen (5 százalék), vagy élete egy korábbi szakaszában többször (5 százalék) szegte már meg a KRESZ-t. Az Allianz Hungária a magyar autós társadalom közlekedési szokásait vizsgáló novemberi, nem reprezentatív kutatása szerint mindössze a válaszadók 31 százaléka állítja, hogy soha nem sértett közlekedési szabályt.

A válaszadók 50 százaléka pedig az élet más területein is szabadabban kezeli a hivatalos előírásokat.

Az elemzés szerint a megkérdezett autóvezetők

  • 64 százaléka azért sérti meg alkalmanként, rendszeresen, illetve sértette meg korábban a közlekedés szabályait, mert ezeket nem mindig érzi egyértelműnek vagy életszerűnek.
  • 13 százalékuk véli úgy, hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki azokra hivatkozva, szerintük nincs biztonsághoz kötődő funkciójuk.
  • 8 százalékuk érzi úgy, hogy ők annyira odafigyelnek vezetés közben, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat.
  • 7 százalékuk szerint kellően ismerik a KRESZ-t ahhoz, hogy szabadon eldönthessék, mikor kell betartaniuk, vagy megszegniük az előírásokat vezetés közben.
  • 4 százalékuk lesz, ami lesz alapon gondolkodik.
  • 3 százalékuk megfelelően tapasztalt és rutinos sofőrnek tartja magát ahhoz, hogy ne kelljen minden előírást figyelembe vennie.
  • 1 százalékuk pedig úgy érzi, hogy autója az átlagosnál biztonságosabb, ezért nem kell betartania a szabályokat.

Az Ipsos 11 európai országban végzett, a volán mögött ülő európaiak viselkedéséről és gondolkozásáról szóló reprezentatív kutatása szintén ugyanezt a 3 fő okot – nem egyértelmű vagy életszerű a KRESZ, csak bírságoltatás miatt létezik, nem a biztonságunkat szolgálja – azonosította a közlekedési szabályok megszegésének elsődleges okaként. Tehát, Európa-szerte az autóvezetők hasonló indokok mentén szegik meg a KRESZ-t. 50 százalékuk az élet más területein is eltér a szabályoktól, 47 százalékuk esetileg, 9 százalék pedig alapvetően szívesebben megy a saját feje után.

Fotó: Pixabay

A válaszadók 59 százaléka karambolozott már önhibáján kívül. 22 százalékuk okozott már balesetet saját bevallása szerint, 7 százalékuk közös hibaként ismerte el az esetet a másik féllel, 12 százalékuk viszont vállalt már baleseti felelősséget úgy, hogy valójában nem érezte, hogy ő lett volna a hibás. Márpedig valóban érdemes mindig alaposan, több perspektívából körüljárni az adott helyzetet, és higgadtan egyezségre jutni a baleseti felelősség kérdésében. Ennek hiányában ugyanis a rendőrség bevonása elengedhetetlenné válik, amelynek következménye minimálisan helyszíni bírság megfizetése, vagy rosszabb esetben szabálysértési eljárás, illetve vezetéstől való eltiltás is lehet. 

A felelősség kérdésének a tisztázásakor tegyük félre a szubjektivitást és vállaljuk a következményeket, ha valóban hibáztunk, így elkerülhetjük a szabálysértési jogkövetkezményeket

– vélekedik dr. Bezzegh Edina az Allianz külső jogi szakértője.

A D.A.S. 24 órán keresztül elérhető baleseti jogsegélyvonala segítséget nyújthat ilyen esetekben a felelősség kérdésének megítélésében, hiszen az érintett sofőrnek lehetősége van egy objektív, a jogszabályi előírásokat, bírósági gyakorlatot ismerő jogásszal átbeszélni a baleset körülményeit

– teszi hozzá a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító szakértője.

A felmérésben vizsgált esetek 47 százalékában mindazonáltal a felek semmilyen külső segítséget nem vettek igénybe közlekedési balesetük orvoslása során. 48 százalékban rendőri segítséggel történt a helyzet tisztázása, 3 százalékban mentő, 13 százalékban mindkét segítségnyújtó szervezet beavatkozása szükséges volt. A válaszadók 2 százaléka pedig még egy ismerősét, családtagját is bevonta a folyamatba. A felmérésben résztvevők kevesebb mint 1 százaléka kért mindössze telefonos jogorvoslatot. Ilyen stresszhelyzetben pedig nehéz objektívnek és higgadtnak maradni, még akkor is, ha nem történt személyi sérülés, ezért fontos lehet egy külső, objektív fél bevonása.

Az a tapasztalatunk, hogy a hozzánk jogi segítségért forduló telefonálók nem biztos, hogy összeszedetten és elfogulatlanul tudják összefoglalni a történteket. Éppen ezért mi, jogászok szoktuk vezetni a beszélgetést. A lényeges körülmények és a komplett baleseti szituáció feltérképezése érdekében célzott kérdéseket teszünk fel. Minden esetben végigvezetjük az érdeklődőket a bejelentési és kárrendezési folyamaton is

– mondja a jogdoktor.

A közúti balesetet szenvedők 63 százaléka hivatalos úton jelenti az esetet.

Az Allianz kutatása alapján szerencsére egyre ritkábban, az eseteknek mindössze 37 százalékában merül fel, hogy saját zsebből akarunk fizetni a károkért, megúszva ezzel a megnövekedett biztosítási díjat.

Nem tanácsos és kockázatos is kihagyni a biztosítót, még akkor is, ha erre mindkét fél nyitott lenne. Az is megeshet, hogy a helyszínen elfogadott, és előre megbecsült összeg nem fedezi az autó helyreállítási költségeit, így nem térül meg az okozott kár. Összességében nézve, mindig a hivatalos út a legbiztosabb megoldás

– hangsúlyozza dr. Bezzegh Edina az Allianz Hungária Zrt. külső jogi szakértője.

Ha nincs adatlap, és nem tudunk más autóstól kérni, akkor sem kell kétségbe esni, a lényeg, hogy akár egy fehér lapon rögzítsük a történéseket, fotózzuk le az autók sérüléseit, egymás iratait és egy későbbi időpontban rögzítsük mindezt egy baleseti bejelentő formájában

– teszi hozzá a jogász. Az esetek többségében ma már telefonon (38 százalék), vagy online (22 százalék) történik a bejelentés. Egyelőre még elenyésző mennyiségben (3 százalék) használunk erre applikációt.

Szólj hozzá!

84 millió forintért tervezik meg a 87-es főút Kám-Szombathely-Kőszeg közötti egy szakaszának felújítását

Felújítják a 86-ost a Rédics-Szombathely-Mosonmagyaróvár útvonalon, valamint Csepreg és Szombathely között is új aszfaltot kap a közút. Több vasi útszakasz is érintett.

4 hónappal Vígh Ferenc távozása után ismét van vezetőedzője a Haladásnak

Simon Ádám eddig sportigazgatóként, és megbízott vezetőedzőként dolgozott a klubnál, január 1-től előléptetik.

A buborék rendben, a címke már kevésbé - rozé pezsgőket vizsgált a Nébih

A Szupermenta teszt szerint inni lehet, olvasni viszont nem mindig volt mit: jelölési hibák miatt öt terméknél indult eljárás.

Újabb szombathelyi belvárosi étterem zár be 

A Fórum azt ígéri, csak téli szünetet tartanak.

Lázár János busszal érkezett Sárvárra

Egy zsáktelepülésről, Csánigról tömeg közlekedett a miniszter, de azt nem tudjuk, hogy oda hogy jutott el.

Hogyan élik túl a kapcsolatok az édeshármast?

A Reddit egyik kérdése elég figyelemfelkeltő volt nemrég: milyen tapasztalatokkal gazdagodtak azok a férfiak, akik már kipróbálták az édeshármast párkapcsolatuk során?

Autómosó alkatrészeit lopta el egy férfi Győr mellett

És nem azért, hogy a saját kocsiját mossa le velük.

Rába Kálmán váltja Bana Tibort a Vas megyei közgyűlésben

Sorcsere a Közösen Vas Megyéért Egyesületben.

Tippek a tárgyaid biztonságos tárolásához

Sokunk találkozott már azzal a helyzettel, hogy szűkös hely miatt raktárbérlésen gondolkodott. De hogyan tudod biztosítani, hogy a tulajdonod biztonságban legyen? Az alábbi ötletek segítenek abban, hogy hatékonyan őrizd meg az értékeidet.

Meglévő webtárhely: biztonság vagy kockázat?

Sok vállalkozás működtet már weboldalt, de amikor jön a megújítás vagy új oldal építése, az igazi kérdés, hogy használható-e a korábbi tárhely. Ilyenkor gyakran kiderül, hogy a hozzáférés nem teljes körű – hiányzik a CPanel vagy más adminfelület, ami akadályozhatja a további fejlesztéseket.

Fedezd fel a vetex anyagok sokoldalúságát!

Amikor ruhák vagy textíliák tervezésébe kezdesz, talán eszedbe sem jut, hogy milyen fontos szerepet játszanak a vetexek. Ezek az anyagok akkor mutatják meg igazi erősségeiket, amikor megfelelő tartást szeretnél adni a készülő ruhadaraboknak.

Újabb letartóztatás a Szőlő utcai javítóintézetben történt bántalmazások ügyében

Egy további személy egy hónapig tartó letartóztatását rendelte el a Budai Központi Kerületi Bíróság Szőlő utcai ügyben.

Megdöbbentő, eltitkolt jelentésről beszélt Magyar Péter, amit még ma nyilvánosságra fog hozni

Az állami gondozásban élő gyermekeket érő visszaélésekről készült, eddig nyilvánosság elől elzárt dokumentumról számolt be a TISZA Párt elnöke.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint míg Brüsszel a multikat védi, addig a kormány az árrés-stopot

Az Európai Bizottság bírálata ellenére a kabinet meghosszabbította és kiterjesztette az intézkedést.

Rekordmennyiségben ajánlunk programot a hétvégére

Advent harmadik hetében is van mit csinálni Győrben.