Zöldebb lesz az élet a koronavírus után?

Papp László Tamás 2021-12-03 20:00:13
Meglehet, ha a vége lesz, mindenki őrült fogyasztásba kezd majd.

A koronavírus számos változást hozott a világban, ezzel párhuzamosan a fenntarthatóság, az ezzel kapcsolatos megoldások felértékelődtek. Vagy lehet, hogy csak a bezártság, a kevesebb utazás tett jót a Földnek?

Hogyan látja a fenntarthatóság kérdéskörét a Z, az Y, az X generáció és a baby boomerek a világjárvány második évében?

– többek között ezekre a kérdésekre keresett választ az UniCredit Bank és a Steigen közös generációs kutatása.

A pandémia idején a több hónapon át tartó korlátozások számos társadalmi változást hoztak világszerte. Egyes gazdasági tevékenységek teljesen leálltak, az oktatás formája átalakult, kevesebbet autóztunk és repültünk, és változtatnunk kellett a napi életritmusunkon és fogyasztási szokásainkon

– fogalmaz a tanulmány.

Ezek a változások segítették a fenntarthatóság fejlődését, de vannak, akik szerint kár örülni, mert mindez csak a vírusra adott reakció, nem emberi kezdeményezés

– teszik hozzá.

Vissza fogunk térni régi rossz szokásainkhoz?

– kérdik.

A több mint ezer fős mintán végzett generációs kutatásban korosztályonként eltér, hogyan vélekednek a covid hozta változásokról.

A 56–74 éves baby boomerek szerint

amellett, hogy az emberi kapcsolatok beszűkültek, a találkozások megfogyatkoztak, fókuszba került a fenntarthatóság kérdésköre, mert rájöttek az emberek, hogy

„ha a korábbi életmódjukat folytatják, sokkal rosszabb irányba megy minden”.

A távoli munkavégzés és a kevesebb utazás jót tett a levegőnek, a lezárások miatt az emberek visszataláltak a természethez, és

„végre volt idő a környezettudatosságon elgondolkodnia a világnak, de nem tudhatjuk, mi lesz utána”

– mondják a generáció tagjai. 

A 40–55 év közötti X generációsok, ha visszanéznek a pandémia előtti életükre, kénytelenek bevallani,

hogy korábban rengeteg felesleges terméket, gépet, ruhát és kozmetikumot vásároltak,

a kijárási korlátozások alatt pedig sokkal kevesebb dologgal is boldogok tudtak lenni.

Azok az X-esek, akiket megcsapott a bizonytalanság, mert a covid alatt elvesztették a munkájukat, még óvatosabbak lettek: újra kellett gondolniuk a szokásaikat, azóta jobban takarékoskodnak az áram- a víz-, a villany- és az üzemanyag-fogyasztással is.

„Jobban megnézzük, mit veszünk, nem bóklászunk egy plázában, tudatosabban vásárolunk, célirányosan tervezünk”

– fogalmazott egyikük. Ők azok, akik a fenntarthatóbb életmód hozta jótétemények – így a csökkenő légszennyezettség – mellett a vírussal terhelt időszak árnyoldalát is látják:

„a sok online rendeléssel rengeteg csomagolóanyagot halmozunk fel, eldobáljuk a maszkokat, és félek, a vírushelyzet végével kevesebb fókusz jut majd a fenntarthatóságra, és szép lassan visszatérünk régi rossz szokásainkhoz”.

„Ha vége lesz, mindenki őrült fogyasztásba kezd majd”

Fotó: Pixabay

Az Y generáció tagjai – a mai 25–40 évesek – számos pandémia hozta változást örömmel fogadtak: 

az otthoni munkavégzést abszolút pozitívumként élték meg, önellátóbbak lettek, többet főztek és olcsóbban kihozták az étkezéseket, ugyanakkor a kijárási korlátozások, a társas kapcsolatok beszűkülése, a közös élmények elmaradása mentálisan megviselte őket.

Más dolgokon aggódtak, és emiatt a fenntarthatóság kérdésköre háttérbe került.

Annak örültek, hogy a folyóvizek megtisztultak, tisztább lett a levegő és új fajok jelentek meg, de szerintük

„ez csak rövid távú hatás, ideiglenes, hiszen a többség alig várja, hogy minden visszazökkenjen a régi kerékvágásba, megint beindul majd a túlfogyasztás, a repülés, és eltűnnek a jó hozadékok”. 

A 25 év alatti Z generációsok szerint érezhetően fenntarthatóbbak lettünk a covid alatt,

de nem azért, mert azok akartunk lenni, hanem mert rá voltunk kényszerítve.

Az emberek rákaptak a tudatosabb vásárlásra és az otthon főzés élményére, visszaesett az autóforgalom, újra felfedeztük a szűkebb környezetünk szépségeit.

Ha nem lenne a szelektív gyűjtők környéke egy „sárba taposott maszktenger”, és nem rendelnénk minden apró filléres tárgyat online a tengerentúlról, akkor érezhetőbbek lennének a generáció szerint az elért eredmények. 
 
Minden generáció arra számít, hogy a jövőben jobban fogunk figyelni a fenntarthatóságra

Nagy kérdés, hogyan tudnánk a pandémia után is megőrizni a szemmel látható pozitív eredményt produkáló cselekvéseinket, és azokat újabbakkal kiegészíteni, hogy valóban fenntarthatóbbá váljunk.

A generációknak erre több megoldási javaslatuk is van. A fiatalabbak egyik kulcsgondolata, hogy a példamutatás hatalmas erővel bír.

„Az oltást is akkor veszed fel, ha a többiek felvették”,

ezért kell jó példával elöl járni, és mindenkinek – egyéneknek és közösségeknek – egy kicsivel többet tenni a környezettudatosabb életért. 

A Z-sek élményalapú megoldásokban gondolkodnak, nem azt javasolják, hogy hozzuk közel az emberekhez a problémát, hanem hogy vigyük el az embereket oda, ahol a probléma van: a szennyezett folyókhoz, a szeméttelepekhez, a kivágott erdőkhöz, ott pedig szembesítsük, sokkoljuk és edukáljuk őket.

Az Y generáció tagjai olyan iskolán kívüli programokat terveznének a kisebbeknek, amelyek során felnyitnák a szemüket a környezetvédelemmel kapcsolatban, valamint a csoportos szerveződések, társadalmi közös összefogás fontosságát hangsúlyozzák.

Fotó: Pixabay

„Vigyük vissza a cégeknek a szemetüket, mert ha mindannyian odaszórjuk, akkor megértik majd, hogy az nem a folyóba való.” 

Az UniCredit Bank egy korábbi kutatásából az is kiderült, hogy – a harmincas generáció szokásait elemezve – a szintén a fenntartható életmódhoz tartozó pénzügyi tudatosság is megerősödött a pandémia hatására.

A korosztály tagjai igyekeznek visszafogni a kiadásaikat, a korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek a pénzügyi tervezésre is, és egyre fontosabbá válnak a megtakarítások a hosszú távú gondolkodás jegyében.

Generációktól függetlenül az a vélemény jelent meg az UniCredit Bank és a Steigen közös kutatásában, hogy a fenntarthatóságról szóló diskurzus egyre erősebb, a jövőben pedig kénytelenek leszünk még jobban odafigyelni rá.

Akiknél pedig nincs belső indíttatás a fenntartható tevékenységek végzésére, azokat szerintük

kívülről” kell motiválni és terelni: szabályokkal, jutalmakkal, vagy akár büntetésekkel. „A pandémia megmutatta, hogy tudunk közösen tenni, egymásra figyelni és betartani a szabályokat, ezt megtehetnénk a fenntarthatósággal is.”

A SteiGen és az UniCredit 1000 fős reprezentatív online kérdőíves kutatás, valamint különböző lakóhelyű és generációjú fókuszcsoportos beszélgetések, illetve egyéni mélyinterjúk segítségével négy különböző generációnak a fenntarthatósághoz való viszonyát vizsgálta. 

A kutatás célcsoportja 4 különböző generáció volt:

- az 1946–64 között született, ma 56–74 éves Baby Boomerek,
- az 1965–1979 között született, ma 41–55 éves X generáció,
- az 1980–1994 között született, ma 26–40 éves Y generáció, és
- az 1995–2003 között született, ma 18–25 év közötti Z generáció.

Címlapkép: Pixabay.

Szólj hozzá!

Mit tudhatnak a celofán tasakok és a ruhacímkék, ami kihagyhatatlan?

Kifejezetten jó hírünk van azok számára, akik szeretik a hatékony megoldásokat előnyökkel fűszerezve. Ebben a cikkben mutatunk két olyan terméket is, amik mindezeknek megfelelnek és szinte mindennaposak a kereskedelem világában.

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.