Hamarosan lelép a Volánbusz, de előbb kér még egy pénzzel teli táskát Szombathelytől

Nagy Donát 2021-09-30 17:14:00
Bár tavaly alig jártak a buszok a pandémia miatt, utólag mégis hatalmas összeget kérnének el a várostól a szolgáltatásért.

Sok-sok évig Szombathelyen is a Volánbusz (korábbi nevén ÉNYKK, még korábbi nevén Vasi Volán) működtette a tömegközlekedést, így ő járatta a buszokat, készítette a mentrendet, a város pedig fizetett, mint a katonatiszt. Ezzel nem is lenne baj. Csakhogy a helyzet nem ilyen egyszerű, mert egy igen furcsa konstrukció állt fent: a város fizetett egy alap összeget, amiért cserébe jártak a buszok, majd a busztársaság utólag még kérhetett plusz pénzt, tulajdonképpen bármennyit, ha nem jöttek ki a korábban fizetett összegből. És természetesen kért is. Erről nem is nagyon kell magyarázni, mennyire előnytelen szerződés a városra nézve.

Január 1-től azonban sok minden megváltozik, hiszen a Volánbusz helyett a Blaguss fogja szolgáltatni a szombathelyi tömegközlekedést.

Fotó: Bonyhádi Zoltán / szombathely.hu

Igen ám, de van még pár kifizetés a Volánbusz felé. A busztársaság pedig a városvezetés szerint kimaxolná a lelépési pénzt.

A pluszpénz nagysága miatt az egyeztetés megindítását 2021. június 29-én kezdeményezte az önkormányzat a Volánbusz felé, amire végül augusztus 9-én került sor.

A 2020. évre előzetesen 481 millió forint ellentételezést kért a busztársaság, viszont a nemrég megküldött beszámolóban már 634 millió forintos összeg szerepel, amely 153 millióval több. Az Önkormányzat ebből már 268 millió forintot kifizetett, de

a megnövelt igény miatt további 365 millió forint átutalását várja el a Volánbusz.

Mivel 2020-ban a pandémia miatt eleve sokkal kevesebb járat volt, a szombathelyi önkormányzat nem érti, mire fel az elszállt összeg; így a város nem is akarja kifizetni a követelést.

2019. évhez képest 2020. évben a menetrendi km teljesítmény 15%-kal csökkent a pandémiás időszak alatt elrendelt menetrend módosítások miatt. A beszámolóban lényegesen lecsökkent kilométer kibocsátással fel nem oldott ellentmondásban áll az összes kimutatott ráfordítások 6 %-os emelkedése, és ezzel párhuzamosan a közlekedési bevételek aránytalanul magas, 27 %-os csökkenése

- olvasható az önkormányzat beszámolójában.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Mivel több, mint 30 százalékkal megemelt a követelt összeg, így a busztársaságnak részletesen be kell mutatni, hogy a változást milyen tényezők és milyen mértékben indokolják. Ezzel a busztársaság azonban "nem élt". 

A közgyűlés ezért ma úgy döntött, hogy a Volánbusz által követelt, még fennálló 365 millió forint helyett - mivel a városvezetés szerint nincsen nyomós indoka annak, hogy miért kéne ennél többet kifizetni - csak 176,5 millió forintot fognak ellentételezésként elutalni.

Az új szolgáltató belépésével egyébként új lendületet kapott a menetrend felülvizsgálatának politikai akarata is, ezért most azt kérik a lakosságtól, hogy észrevételeikkel keressék a körzetük képviselőjét. A cél nem új járatok indítása, hanem a különböző városrészek összekapcsolása lesz.

Horváth Soma (Éljen Szombathely!) alpolgármester szerint januártól egy applikáción lehet majd követni, éppen merre jár a buszunk, valamint pár helyen jegyértékesítő automatákat is el fognak helyezni.

Frissítés

Cikkünk megjelenése után a Volánbusz Zrt. egy közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz, ezt a továbbiakban változtatás nélkül közöljük:

A koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet ideje alatt társaságunk szolgáltatási területén folyamatosan fenntartotta a személyszállítási közszolgálatást, a járvány elleni küzdelemben a járművek és utasforgalmi terek folyamatos fertőtlenítése mellett végrehajtotta a szükséges járatsűrítéseket is. Ennek megfelelően, a cikkben közöltekkel ellentétben a kibocsátott kilométer teljesítmények nem 15%-kal, hanem csupán 3,2%-kal csökkentek 2020-ban, a 2019. évhez képest. Emellett azonban a kapcsolódó személyszállítási bevételek – a járványügyi intézkedések (home office munkavégzés, online oktatás, kijárási korlátozás) hatására – jelentősen mérséklődtek, mely az ellentételezési igény növekedésével járt. A helyi közszolgáltatással kapcsolatos adatokat és az egyes költségtételek változásának indokait a VOLÁNBUSZ Zrt. nyilvános közszolgáltatási beszámolója tartalmazza. A társaság tehát részletesen, igazolható és a nyilvánosság számára is megismerhető módon bemutatta a költség-, és bevételváltozás indokait.

A szolgáltatásnyújtás ellentételezésének feltételeit és az elszámolás módját a felek kölcsönös megállapodásán alapuló közszolgáltatási szerződés tartalmazza.

A szerződésben foglaltak teljesítésével – így az elszámolással – kapcsolatban esetleg felmerülő vitás helyzeteket társaságunk elsősorban tárgyalásos úton igyekszik rendezni az Önkormányzattal.

Szólj hozzá!

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.