Ócska számok jönnek a benzinkutakon

Nagy Donát 2021-09-07 19:42:29
Hamarosan minden magyar töltőállomáson kötelező lesz kiírni, hogy az adott üzemanyagfajtából hány forintba kerül 100 kilométernyi út megtétele. Csakhogy ennek semmi értelme nem lesz, elmondjuk, miért.

A Magyar Közlönyben megjelent rendelet kimondja, hogy szeptember végétől minden magyarországi töltőállomáson fel kell tüntetni azt, hogy az adott üzemanyagfajtából mennyibe kerül 100 kilométernyi út megtétele, tehát a fajlagos üzemanyag-költségek összehasonlítása kötelezővé válik a töltőállomás-üzemeltetők számára - írja az Alapjárat.

Ez elsőre is nevetségesnek hangzik, és ha jobban utánanézünk, még jobban az, mint gondoltuk.

Az átlagos fogyasztást ugyanis csak minden negyedév végén kell frissíteni, tehát már eleve nem követi az üzemanyagár-változásokat a kiírás. A rendelet szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján közzétett fogyasztási norma szerinti - egyébként a cégek üzemanyag költségelszámolásával kapcsolatosan alkalmazandó - üzemanyagárakat kell figyelembe venni.

Nevetséges a benzinár

Az utóbbi időben szinte azt érezzük a benzinkutaknál, hogy szinte napról napra többe kerül a tankolás. Múlt szerdán szerdán is újabb áremelés jött, így a 95-ös benzin átlagára már elérte a literenkénti 453 forintot (a gáz­olaj literje 447 forintra kúszott), ami fillérekre van a történelmi csúcstól, írja a Magyar Hang.

A cikk szerint a 100 kilométerre jutó üzemanyagköltség kiszámítása során a fajlagos fogyasztást kell megszorozni az adott üzemanyag egységárával. A fajlagos fogyasztást is közli a rendelet, ez a következő:

  • autógáz (LPG) esetén: 8,10 l/100 km;
  • benzin esetén: 6,33 l/100 km;
  • dízelgázolaj esetén: 5,06 l/100 km;
  • elektromos áram esetén: 17,13 kWh/100 km.

Azaz negyed évente ki lesz írva egy szám, minden benzinkúton ugyanaz. Ami valójában semmit sem fog mondani.

Hiszen minden autónak más a fogyasztása, sőt, ugyanazon autónak is teljesen más, ha különböző emberek vezetik. De a fogyasztás nem csak a jobb lábunk "súlyától" függ, hanem az autóétól is, azaz nem mindegy, hogy egyedül korzózunk, vagy sokadmagunkkal. Ahogy akkor is más egy autó fogyasztása, ha valaki csak városban használja, vagy inkább minden nap lenyomja a Szombathely - Győr távolságot az M86-oson. Az időjárási kérdésekről, az évszakok befolyásoló hatásáról már nem is beszélve, de a karbantartás, a gumik állapota és még rengeteg egyéb tényező is képbejön.

Autónak borzalmas, de közlekedésre nagyszerű

Az elektromos autók még mindig elég drágák, és otthoni töltési lehetőség híján nem is praktikus. Az üzemanyagárak az egekben, a modern dízel és benzines autók pedig millió helyen tönkre tudnak menni. És akkor előgurul egy 15 éves Toyota Prius, mint megoldás. Használtautós tapasztalat következik.

Legutóbb mi is számolgattunk egy kicsit, hogy mekkora különbségek vannak kizárólag az egyes autótípusok között.

A jogalkotó eredeti szándéka az az egységesítés lehetett, ami az üzletek polcain található, literre/kilogrammra/stb. kerekített kis összeg megjelenítése a termékek címkéin. De a boltos példánál maradva egy ilyen szabályozás ehelyett arra hasonlít, mintha minden ételnél kiírnák, mennyire csillapítja az éhséget.

Kinek így, kinek úgy. Ráadásul az autókba általában vagy az egyik, vagy a másik üzemanyag tankolható, a "félretankolás" pedig egy drága mulatság.

Az áramot is belekeverik, pedig ott még nagyobb a katyvasz

Az Alapjárat cikke szerint a perc alapú vagy vegyes díjszabást alkalmazó elektromos töltőoszlopok esetében szintén érdekessé válik a dolog, hiszen az, hogy egy töltőoszlop maximális teljesítménye 50 kW, nem jelenti azt, hogy az autónk képes is felvenni ezt a teljesítményt, ráadásul egy konkrét töltés teljesítménye függ a töltési tartománytól is.

Nem mellékesen az egyéb tarifák (pl. havi előfizetési díj, kedvezményes perc vagy kWh díj, kedvező éjszakai töltési díjcsomag) is bekavarhatnak, a jogszabály megalkotója viszont ezekre az eshetőségekre eleve nem is gondolt.

További problémaforrás, hogy amennyiben egy elektromobilitás szolgáltatónak az általa kínált legalacsonyabb ár alapján kell feltüntetni 100 km üzemanyag-költségét, akkor a gyakorlatban egy lassan tölthető autó tulajdonosa a töltőoszlopon feltüntetett referencia értékhez viszonyítva akár többszörös árat is fizethet.

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

Szólj hozzá!

Mindennapos bőrápolás 4 lépésben

A rohanó hétköznapokban sokszor elfelejtjük, hogy a bőrápolás sokkal több, mint pusztán szépségápolás.

A Blikk után a Győr+t fogja igazgatni Kolossváry Balázs

Július 1-től kezdi meg munkáját az új vezérigazgató.

Holnaptól egy hónapig tartó vidámparkot nyitnak Bükfürdőn

Légvár, kisvasút, dodgem, és még sok minden más.

Ropiként törte a fákat Kőszegen a tegnap esti vihar

Balesethez és vihar következtében kilenc fakidőléshez riasztották a Vas vármegyei tűzoltókat tegnap.

A napelemes rendszerek rejtett költségei

A napelemes rendszerek egyre népszerűbbek Magyarországon, hiszen a környezetkímélő hatásuk mellett hosszú távon jelentős megtakarítást biztosítanak.

Pintér Bence a sajtónak is bemutatta alpolgármester-jelöltjét

Szerinte van rá esély, hogy a pénteki közgyűlésen megválasztják Balog-Farkas Renátát.

Ismét járnak a vonatok Győr és Mosonmagyaróvár között

A késések fokozatosan csökkennek, a menetrend a győri fővonalon délután állhat helyre.

5 gyakori hiba áramláskapcsolók telepítésekor

Hiába a precíz technológia, ha a telepítés során hibák csúsznak a kivitelezésbe.

Nyári locsolás kisokos

Nem mindegy, hogy mikor és mennyit öntözünk. 

Ma debütál a világ legdrágább filmje

Brad Pitt és az F1 a nyári sláger a  mozikban.

Szervezzetek kétnapos esküvőt!

Míg régebben a hajnalig tartó, egynapos ceremóniák voltak jellemzőek, addig ma már sokkal gyakrabban szerveznek kétnapos esküvőket. Hogy ennek mi az oka? Tarts velünk, és eláruljuk!

Idén nagykorú lett a Győrkőcfesztivál 

„A játék az különös, gömbölyű és gyönyörű…”