Ócska számok jönnek a benzinkutakon

Nagy Donát 2021-09-07 19:42:29
Hamarosan minden magyar töltőállomáson kötelező lesz kiírni, hogy az adott üzemanyagfajtából hány forintba kerül 100 kilométernyi út megtétele. Csakhogy ennek semmi értelme nem lesz, elmondjuk, miért.

A Magyar Közlönyben megjelent rendelet kimondja, hogy szeptember végétől minden magyarországi töltőállomáson fel kell tüntetni azt, hogy az adott üzemanyagfajtából mennyibe kerül 100 kilométernyi út megtétele, tehát a fajlagos üzemanyag-költségek összehasonlítása kötelezővé válik a töltőállomás-üzemeltetők számára - írja az Alapjárat.

Ez elsőre is nevetségesnek hangzik, és ha jobban utánanézünk, még jobban az, mint gondoltuk.

Az átlagos fogyasztást ugyanis csak minden negyedév végén kell frissíteni, tehát már eleve nem követi az üzemanyagár-változásokat a kiírás. A rendelet szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján közzétett fogyasztási norma szerinti - egyébként a cégek üzemanyag költségelszámolásával kapcsolatosan alkalmazandó - üzemanyagárakat kell figyelembe venni.

Nevetséges a benzinár

Az utóbbi időben szinte azt érezzük a benzinkutaknál, hogy szinte napról napra többe kerül a tankolás. Múlt szerdán szerdán is újabb áremelés jött, így a 95-ös benzin átlagára már elérte a literenkénti 453 forintot (a gáz­olaj literje 447 forintra kúszott), ami fillérekre van a történelmi csúcstól, írja a Magyar Hang.

A cikk szerint a 100 kilométerre jutó üzemanyagköltség kiszámítása során a fajlagos fogyasztást kell megszorozni az adott üzemanyag egységárával. A fajlagos fogyasztást is közli a rendelet, ez a következő:

  • autógáz (LPG) esetén: 8,10 l/100 km;
  • benzin esetén: 6,33 l/100 km;
  • dízelgázolaj esetén: 5,06 l/100 km;
  • elektromos áram esetén: 17,13 kWh/100 km.

Azaz negyed évente ki lesz írva egy szám, minden benzinkúton ugyanaz. Ami valójában semmit sem fog mondani.

Hiszen minden autónak más a fogyasztása, sőt, ugyanazon autónak is teljesen más, ha különböző emberek vezetik. De a fogyasztás nem csak a jobb lábunk "súlyától" függ, hanem az autóétól is, azaz nem mindegy, hogy egyedül korzózunk, vagy sokadmagunkkal. Ahogy akkor is más egy autó fogyasztása, ha valaki csak városban használja, vagy inkább minden nap lenyomja a Szombathely - Győr távolságot az M86-oson. Az időjárási kérdésekről, az évszakok befolyásoló hatásáról már nem is beszélve, de a karbantartás, a gumik állapota és még rengeteg egyéb tényező is képbejön.

Autónak borzalmas, de közlekedésre nagyszerű

Az elektromos autók még mindig elég drágák, és otthoni töltési lehetőség híján nem is praktikus. Az üzemanyagárak az egekben, a modern dízel és benzines autók pedig millió helyen tönkre tudnak menni. És akkor előgurul egy 15 éves Toyota Prius, mint megoldás. Használtautós tapasztalat következik.

Legutóbb mi is számolgattunk egy kicsit, hogy mekkora különbségek vannak kizárólag az egyes autótípusok között.

A jogalkotó eredeti szándéka az az egységesítés lehetett, ami az üzletek polcain található, literre/kilogrammra/stb. kerekített kis összeg megjelenítése a termékek címkéin. De a boltos példánál maradva egy ilyen szabályozás ehelyett arra hasonlít, mintha minden ételnél kiírnák, mennyire csillapítja az éhséget.

Kinek így, kinek úgy. Ráadásul az autókba általában vagy az egyik, vagy a másik üzemanyag tankolható, a "félretankolás" pedig egy drága mulatság.

Az áramot is belekeverik, pedig ott még nagyobb a katyvasz

Az Alapjárat cikke szerint a perc alapú vagy vegyes díjszabást alkalmazó elektromos töltőoszlopok esetében szintén érdekessé válik a dolog, hiszen az, hogy egy töltőoszlop maximális teljesítménye 50 kW, nem jelenti azt, hogy az autónk képes is felvenni ezt a teljesítményt, ráadásul egy konkrét töltés teljesítménye függ a töltési tartománytól is.

Nem mellékesen az egyéb tarifák (pl. havi előfizetési díj, kedvezményes perc vagy kWh díj, kedvező éjszakai töltési díjcsomag) is bekavarhatnak, a jogszabály megalkotója viszont ezekre az eshetőségekre eleve nem is gondolt.

További problémaforrás, hogy amennyiben egy elektromobilitás szolgáltatónak az általa kínált legalacsonyabb ár alapján kell feltüntetni 100 km üzemanyag-költségét, akkor a gyakorlatban egy lassan tölthető autó tulajdonosa a töltőoszlopon feltüntetett referencia értékhez viszonyítva akár többszörös árat is fizethet.

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

Szólj hozzá!

Változik a vasúti menetrend a Sopron-Szombathely vonalon

A június 23-26 közötti időszakra érdemes felkészülni. 

30 millió forintos kerettel startol Győrben a praxiskezdési támogatás 

6 betöltetlen háziorvosi hely problémáját oldja meg az új rendszer.

Akadálymentesítik a kőszegi 1-es postát

Több mint 2 éve nincs a városban akadálymentes posta. Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő járta ki a mostani fejlesztést.

Nyári csúcsforgalomra számít a MÁV a pünkösdi hosszú hétvégén

Főpróbának is beillő 3 nap következik a vonatközlekedésben.

Gyalogost gázolt egy férfi Szombathelyen

A sértett súlyos sérüléseket szenvedett.

Szombathely új parlamenti képviselője nem nyilatkozik Szombathellyel kapcsolatban

Csuzda Gábor a helyi Fideszhez irányított minket. A városi Fidesz elnökének fogalma sem volt arról, ki az a Csuzda képviselő.

Már már visszaállt a tanítási rend a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban

Tegnap csőtörés miatt kellett hazaküldeni a gyerekeket.

Dübörgött a szombathelyi Ez az a nap!

Több Rohonci úti lakó is a hangos zenére panaszkodott.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.