Hetvenéves ígéret valósulhat meg, mégsem lehet felhőtlen a csepeliek öröme

Bazsó Bálint 2021-05-17 06:50:00
Teljesen felújított pálya, új szerelvények, belvárosi és metróhálózati kapcsolat. Hetven éve várnak arra a csepeliek, hogy megvalósuljon az ígéret és végre modern, gyors, átszállásmentes módon kapcsolódjon a kerület a fővároshoz. Mégsem lehetnek teljesen elégedettek az ott élők, lévén a fejlesztésből a kerület déli része kimarad.

Élénk érdeklődés övezte a H7-es csepeli hév fejlesztése kapcsán megtartott online lakossági fórumot. Ez persze nem is csoda, hiszen a városrész legfontosabb közlekedési eszközét a Nemzeti Atlétikai Stadion építése miatt kettévágták, így a csepeliek csak két átszállással tudnak eljutni a belvárosba. Vagyis annak a széléig, hiszen a dél-pesti HÉV-ek északi hosszabbítása, majd az egyszer megvalósuló 5-ös metró eddig meglehetően drága hatástanulmányokban, tervezgetésekben és persze kampány idején jól mutogatható látványtervekben létezett csupán.

„Rohadt stadion", pótlóbusz és hivatali pingpong - így szívatja a politika a csepelieket

Augusztus 31-ig biztosan pótlóbuszozni fog több tízezer csepeli, szigetszentmiklósi és halászteleki utas, mivel a hivatalok egymás közti aktatologatása miatt nem sikerült összehangolni a munkát, vagyis az épülő atlétikai stadionhoz kapcsolódó infrastruktúra kiépítését. Talán nem túlzunk, ha a legújabb stadionprojektünk a derék csepeliek között nem a legnépszerűbb jelen pillanatban. Helyszíni riportunk.

Volt tehát miről beszámolnia Vitézy Dávidnak, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának, aki előadásában közölte, a fejlesztéstől az utasok számának megduplázását várják, de cél a Csepelre zúduló agglomerációs forgalom csökkentése és a városrész központjának rendezése is.

Mint ismert, még 2020 nyarán kezdtek bele a H7-es HÉV felújításának és meghosszabbításának tervezésébe. A Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. közös projektje során a csepeli és ráckevei HÉV-eket a föld alatt elvezetve hosszabbítják meg a Kálvin térig, így Dél-Pest két legfontosabb közlekedési eszköze végre belvárosi és metróhálózati kapcsolatot kap, vagyis a végre megvalósulhat a csepeli HÉV átadásakor, 1951-ben tett ígéret.

A tervek szerint a szerelvények a Kvassay híd után mennének le a föld alá, majd a ráckevei HÉV-vel egyesülve, a Közvágóhidat és a Boráros teret érintve jutnának el a Kálvin térre. Mivel ott már "telt ház" van, ezért a a 3-as és 4-es metró alá érkeznek majd a zöld szerelvények.

Talán nem meglepő, de a fejlesztések ezen része vitán felül áll, nem úgy, mint a déli meghosszabbítás. Az online lakossági fórumon is előkerült kérdés fontos része a kerület életében, hiszen évtizedekre meghatározza majd nemcsak a városrész arculatát, de ami még ennél is fontosabb: a közlekedést, vagyis a forgalom alakulását.

A tervek szerint az Erdősor utcáig érne a vonal, ez egyetlen megállónyi hosszabbítást jelent. Az ok igen egyszerű: a terület jelenleg is a HÉV területe, itt található ugyanis a kocsiszín. Mivel a tervek szerint a csepeli és ráckevei HÉV-eket újra összekötik (a Gubacsi hídon át Csepel és Pesterzsébet között is járt HÉV, egészen az 1978-as értelmetlen és káros megszüntetéséig), ezért a kerület belvárosában található, a szerelvények javítására, karbantartására és tárolására szolgáló járműtelepet megszüntetik (a tervek szerint ezeket a funkciókat a ráckevei oldalon, Szigetszentmiklóson helyezik el), a felszabadult területen pedig új városközpontot alakítanak ki.

Az új végállomás mellé több száz férőhelyes parkolóházat is terveznek. 

Rázúdul-e a forgalom a csepeliekre?

A déli meghosszabbítás ugyanakkor több vitás kérdést is felvet. A terv kritizálói szerint ugyanis a fejlesztések révén gyorsabb és modernebb HÉV még inkább vonzani fogja az agglomerációs forgalmat (a kerület így is nyögi már a rázúduló forgalmat), hiszen ezáltal gyors és átszállásmentes kapcsolat jön létre. Éppen ezért lenne szükséges legalább az M0-s hídig történő hosszabbítás, hogy az agglomerációból érkezők már a városhatáron tegyék le az autójukat.

Vitézy Dávid ugyanakkor nem tart a megnövekedett forgalomtól, hiszen ahogy azt többször is elmondta a fórumon, az újjáépülő ráckevei HÉV miatt az agglomerációból - Szigetszentmiklós, Szigethalom - érkezők át fognak pártolni a számukra közelebb található ráckevei vonalra.

A fejlesztési központ vezérigazgatója szerint ráadásul az eddig elkészült szakértői anyagok szerint csak az Erdősor utcáig van meg a projekt "társadalmi hasznossága", vagyis megtérülése, ugyanakkor hozzátette: a hosszabbítás lehetősége megmarad, amennyiben erre mégis szükség lesz.

Megkezdődtek az 5-ös metró próbafúrásai

Azt írták, hogy a fejlesztésnek köszönhetően a csepeli és a ráckevei HÉV így "összefonódva" - a Boráros tér érintésével - a Kálvin térig jár majd, ami azt jelenti, hogy átszállás nélkül lehet a metróvonalakat elérni. A metróhoz tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik.

Nem osztja a kincstári optimizmust Kovács Dávid Attila, aki szerint pont a BFK számít arra, hogy jelentős átmenő forgalom zúdul a területre, máskülönben nem építenének oda jelentős P+R parkolót.

A képviselő szerint miközben a fejlesztés tehermentesíti majd Csepel Erdősor utcáig tartó részét, a déli oldalon élők számára ez közlekedési, zajterhelési, autóforgalmi szempontból akár visszalépés is lehet, ami jelentős értékvesztéssel járhat például az ingatlanok tekintetében.

Emlékeztetett: "A Csepeli út és a II. Rákóczi Ferenc út forgalma most is elviselhetetlen, ezen segíthetne persze a gerincút megépítése, de annak időpontjáról nem tudunk, miközben a jelenlegi tervek szerint 2025-2026-ra már az Erdősor utcáig fog közlekedni a HÉV."

Kovács Dávid szerint közös csepeli érdek volna azt elérni, hogy legalább a tervezés során állítsák össze a terveket az M0-ig történő meghosszabbításra, hisz ez jelenthetné a tehermentesítését Csepel déli részeinek is.

A független képviselő szerint a jelenlegi tervezés cserben hagyja az itt lakókat, ezért már 2020 januárjában benyújtott egy javaslatot az M0-ig való tervezés érdekében, jelezve, hogy ha most még nincs is kormányzati szándék a megépítésre (még akkor sem, ha egyébként a projekt EU-s támogatásból fog megvalósulni), akkor legalább az igényt jelezze a kerület a kormány irányába és a tervek készüljenek el erre a szakaszra is. 

"Akkor azt mondták, hogy az Önkormányzatnak nincs lehetősége utasítani a kormányt, miközben erről szó sem volt, ezt én magam csupán kérésként fogalmaztam volna meg a kabinet irányába"

- folytatta a képviselő érdeklődésünkre. 

Az online lakossági fórumon Csepel polgármestere, Borbély Lénárd is előadást tartott, amelyben hangsúlyozta, hogy az önkormányzat mind a tervezés, mind a kivitelezés során részt kíván venni a munkában, ahogyan fontosan nevezte azt is, hogy a csepeliek véleményét is kikérjék a fejlesztés során.

Igaz, a kormánypárti polgármester a déli hosszabbítás lehetőségét már nem hozta szóba, sem a forgalom esetleges növekedését, ellenben ő is kiemelte, hogy a kerület belvárosa, vagyis a Szent Imre téren csökkenni fog a forgalom.

"Meggyőződésem, hogy marad az elmúlt évtizedek trendje és a belvárosi területekről folyamatos lesz a kitelepülés az agglomerációba, hisz ott megfizethetőbbek az új építésű, csok-os ingatlanok is" - folytatta a terveket kritizálva Kovács Dávid. A képviselő úgy vélte: hosszabb távon fennmarad a mostani, Erdősorig történő hosszabbítás által okozott legsúlyosabb gond, vagyis

"az e vonaltól délebbre lakók kiszolgáltatása a jelentős forgalomnövekedésnek, annak minden következményével (környezetszennyezés, zaj, zsúfoltság, közlekedési veszélyhelyzetek) együtt."

A képviselő szerint ez ügyben a csepeli önkormányzatnak mihamarabb tanulmánykészítésre kellene felkérje a BFK-t, hogy modellezze, hogyan növekszik majd az Erdősor utcai megállóhoz vezető főbb útvonalak forgalma a Kálvin tér-Erdősor utca HÉV-működés elindulása után. Úgy gondolom, hogy megérdemlik az ott élők, hogy tisztábban lássanak ebben az ügyben - mondta.

Azt nem tudni, hogy a kerület és a fejlesztési központ közötti tárgyalásokon előkerült-e a téma, mindenesetre az biztos, hogy jelenleg egyáltalán nem vizsgálják a hosszabbítás lehetőségét.

A jelen: rossz ütemezés miatt kettévágott HÉV

Jellemző a kerületiek hangulatára, hogy a legtöbb hozzászólás meglehetősen kritikus a tervek kapcsán, ami a helyzetükben talán nem is csoda. 

Ahogyan már említettük, korábban a Kvassay híd felújítása, majd a Nemzeti Atlétikai Stadion építése miatt kettévágott vonal jóvoltából csepeliek tízezrei kényszerülnek kétszeri átszállásra, holott az eredeti ígéretek szerint már december 31. óta járnia kellene a HÉV-nek. A mostani tervek szerint augusztus végéig viszont marad az átszállósdi, tehát miközben egyik oldalon 21. századi kötött pályás közlekedést, gyors, kényelmes szerelvényeket és belvárosi kapcsolatot láthatnak a színes kiadványokon, a valóságban még egy vágányzárat sem sikerült megszerveznie a kivitelezőnek.

Nem véletlen, hogy Borbély Lénárd polgármester is ezt emelte ki az előadásából: 

"Felhívtam a figyelmet továbbá arra, hogy a kivitelezés során törekedni kell a leggyorsabb munkavégzésre. Tárgyalni kell arról, hogy miként ütemezzük a munkálatokat, hogy minél kevesebb kellemetlenséget okozzunk a csepelieknek. Ez már csak azért is fontos, mert az atlétikai stadion építése miatt, az eredetileg 2020. december 31-ig tervezett vágányzár feloldásának határideje 2021. augusztus 31-re tolódott, amit nagy felháborodás kísért az itt élők körében."

Az összehangolásra viszont lesz még idő: jelenleg zajlik a tervezés, ezzel egyidejűleg 93 helyszínen megkezdődtek a talajvizsgálatok (erről itt olvashat bővebben) is. Az ütemezés szerint idén meg kell szerezni a szükséges hatósági engedélyeket, jövőre pedig elkészülnek a kiviteli tervek, így 2023 elején elindulhat a felszíni szakaszon a munka. Ennél természetesen összetettebb az alagút építése: a fúrás a tervek szerint 2024 elején indulhat el.

Az építkezés természetesen jelentős vágányzár mellett valósul meg, bár az ígéretek szerint csak szakaszosan nem jár majd a hév, várhatóan 2025-ig. Addig tehát marad a kényszerű pótlóbuszozás, igaz, ebben már nagy rutinjuk van a csepelieknek.

Aki pedig véleményezné a terveket, itt megteheti.

Szólj hozzá!

10 külügyi vizsga vár Bebes Istvánra ahhoz, hogy főkonzul lehessen

Szeptembertől Düsseldorfban látja el a feladatot.

El akarta hallgattatni a molesztált diáklányokat az igazgató, most mégis újra kinevezhetik a Soproni Tankerület egyik általános iskolájában

A direktor bevédte volna az első fokon szeméremsértésért elítélt néptánctanárt, őt pedig a tankerület.

V.Németh Zsolt Szentpéterfán beszélt arról, hogy árvizek tekintetében Magyarország az egyik legveszélyeztetettebb Európában

Vas vármegyében az árvíz utáni helyreállításra összesen több mint 560 millió forintot fordítanak.

Részegen bántalmazott egy férfi egy másikat Szombathelyen

Miután földre vitte, még több alkalommal bele is rúgott. 

Összedőlés fenyegeti a toronyi ravatalozót?

Kidúcolták az épület megrepedt oldalfalát.

Egyre közelebb húz a Fideszhez Görbicz Anita

Kocsis Máté digitális polgári körének egyik alapítója lett, a győri Fidesz országgyűlési képviselő-jelöltségének egyik fővárományosa.

A Falcóból igazolt játékost az Egis Körmend

A 2004-es születésű Hansen Daniel 2 szezonra írt alá a piros-feketékhez.

Újra üzemel a kiégett szelektív-szemétgyűjtő sziget Győrben, a Hédervári úton

A hétfői tűzben elpusztult kukákat gyorsan pótolta a GYHG.

Konferencia-Liga meccsen lép pályára az ETO FC csütörtökön, Svédországban 

A csapat nevéből eltűnt a ‘Győr’, de reméljük ez nem befolyásolja a teljesítményt.  

Idén a Vásárcsarnok is bekapcsolódik a karneváli hangulatba

46 hagyományőrző csapattal vár a histórikus játék!