„Tegnap majdnem egy óra volt mire a Kálvinra értem, de ez még egész istenes, volt már hosszabb is”. „Ennyi idő alatt már kétszer föld alá is vihették volna az egészet”
– hallgatjuk utastársainkat a csepeli HÉV pótlóbuszán zötykölődve, miközben ha nem is tömött, de rendesen megtelt buszon pajkosan összezsúfolódva hágjuk meg a járványügyi szabályokat és képzeljük magunk elé Müller Cecília dorgáló tekintetét.
Egymás baktérium- és vírusflórájának kicserélése mellett tehát a feszültség – néhány ukrán vendégmunkás kivételével, akik vélhetően láttak már cifrábbat is a hazájukban – szinte tapintható az utasok között, ami nem is csoda, unja már mindenki a pótlóbuszozást.
„Írja meg azt is, hogy a rohadt stadionjuk miatt van ez az egész”
– biztatott minket kedves határozottsággal egy másik, láthatóan erősen stadionszkeptikus, a közéletben láthatóan otthonoson mozgó utas, akit biztosítottunk, hogy a "rohadt stadion" is benne lesz az anyagban, egyet se féljen.
Már csak azért is, mert az utasnak bizony igaza van, a készülő Atlétikai Stadion miatt állították le, pontosabban szólva, nem indították újra a főváros egyik fontos, Csepel életében viszont túlzás nélkül állítható, hogy a legfontosabb közlekedési eszközét, a H7-es, leánykori nevén Csepeli HÉV-et.
Hídfelújítással indult, stadionépítéssel zárul
Szegény csepeli HÉV rendszeresen áldozatául esik a nagyívű terveknek, politikusi álmoknak: az egyik legtöbbször hallott és már-már unalomig ismételt évtizedes tervek egyike a Kálvin téri hosszabbítás, a föld alá vezetés, néhol a gyorsvillamossá alakítás, a déli, szigetszentmiklósi hosszabbítás, de szerethető ígéret a több mint 40 éves NDK-s szerelvények lecserélése is, amivel végre be is lépne a kerületi közlekedés a XXI. századba.
42 vadonatúj, alacsonypadlós HÉV-szerelvényt venne a MÁV-HÉV
Az Európai Unió Hivatalos Lapjában (TED) október 26-i határidővel megjelent közbeszerzés szerint a szerelvényeknek minimum 700 fős utaskapacitással kell rendelkezniük, maximuális hosszuk pedig 120 méter. A 42 darabon felül a társaság további 12 szerelvényt is rendelhet külön közbeszerzés nélkül. Van mit frissíteni, ugyanis a HÉV-szerelvények átlagos életkora 44 év, a legöregebb kocsi pedig 54 éves.
Persze tudjuk, hogy egy-egy nemzetiszín-szalag átvágásnál már csak a szépen skiccelt látványtervektől indulnak be jobban a politikusok, és látják maguk előtt a szavazószám-emelkedést, így ha pénz, akarat, tudás, tapasztalat nincs is egy-egy fejlesztéshez, legalább fantázia legyen.
Mint itt, Csepelen.
Most ugyanis úgy néz ki, hogy még legalább fél évig, augusztus 31-ig biztosan marad a pótlóbuszozás, vagyis naponta több tízezer csepeli kényszerül kétszer is átszállni ahhoz, hogy a Boráros térre bejusson.
Az ok egyszerű: a Nemzeti Atlétikai Stadion, pontosabban – mint később megtudtuk – gazdasági bejáratának építése miatt folytatódik a kényszerű vágányzár, amit még a Ráckevei-Duna-ág fölött átvezető Kvassay-híd halaszthatatlan felújítása miatt kellett elrendelni.
Ez nyilván érthető is, elvégre az 1951-ben épült szerkezetet 70 év (!) után már pont ideje volt felújítani, ám a munka összehangolása már nem sikerült valami fényesre.
„A kerületi polgárok megkeresése után már tavaly nyáron megkérdeztem MÁV-HÉV Zrt.-t, hogy tudják-e tartani a december 31-ig tervezett vágányzárat. Tőlük azt a választ kaptam, hogy igen, ők be fogják fejezni a Kvassay-híd felújítását, ám van két, úgynevezett áthidalás, amiről később kiderült, hogy alagút, ám mivel nem ők a kivitelezők, ezért ők nem tudják, mikor készülhetnek el ezzel a munkával”
– mondta érdeklődésünkre Kovács Dávid Attila független csepeli önkormányzati képviselő, aki a nyáron Vitézy Dávidot, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatóját is megkereste az elhúzódó fejlesztések és közbeszerzési kiírások miatt. A képviselő később egy előterjesztés nyújtott be a csepeli önkormányzat testületéhez is, hogy az önkormányzat álljon ki amellett, hogy minél hamarabb helyreálljon a HÉV-közlekedés.
„Lesöpörték, mondván ez nem aktuális, hiszen mindenki tartja majd magát a határidőkhöz”
– mondta a politikus az előterjesztés sorsáról. Persze ma már tudjuk, hogy nem így lett, ősszel, a sajtóból tudta meg a képviselő-testület is, hogy nem indulhatnak újra a zöld szerelvények.
„Sőt, azt pedig még később tudtuk meg, hogy augusztus 31-ig biztosan nem fog járni a HÉV, ugyanis legalább ennyi ideig tart végezni az atlétikai stadion gazdasági bejáratához vezető alagúttal”
– folytatta a képviselő, aki szerint előfordulhat, hogy valamelyik háttérintézmény átszervezés következtében valaki eltologatta a papírokat, és ezért kezdődhetett csak megkésve a beruházás.
A magyar politika örök aduásza, mindenre jó tartalék terve: Az Átszervezés természetesen ezt a projektet is elérte: az atlétikai stadion beruházása ugyanis a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjától és Fürjes Balázs kiemelt budapesti fejlesztésekért és nemzetközi sporteseményekért felelős kormánybiztosától a tavaly létrehozott Beruházási Ügynökséghez (BMSK Zrt.), illetve a Mager Andrea, nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszterhez került.
Aki esetleg még nem szédült bele a Nagyon Komoly Hivatalnevek értelmezésébe, az már tudhatja, hogy ez magyarul azt jelenti: a központok, hivatalok és kormánybiztosságok közötti pingpong jóvoltából szépen el is hasalt a projekt.
Vagyis amíg a MÁV-HÉV végzett a Kvassay híd rekonstrukciójával, addig a Nagyon Fontos Hivatalok különmeccse miatt a csepeliek további fél évre (vagy tovább) értelmezhető közösségi közlekedés nélkül maradtak.
Nem véletlen, hogy az ügy a csepeli és így már a fővárosi politikát is elérte.
Petíciót indítottak
„Senki nem akarja kárpótolni a csepeli, szigetszentmiklósi, halászteleki polgárokat, miközben senki sem meri garantálni, hogy legalább augusztus 31-ig elkészülnek a munkával”
– folytatja Kovács Dávid Attila, aki szerint a kerületben óriási a felháborodás, amit jól jelez, hogy többen is megkeresték a kerületből, hogy indítson petíciót.
„Múlt hét kedd óta már nagyjából 600 aláírás gyűlt össze. Hozzáteszem, nem sokkal később Szabó Szabolcs országgyűlési képviselő is indított egy aláírást, ők most 500 aláírásnál tartanak. Ebből is látszik, hogy az itt élőket igenis érdekli a probléma”
– mondta a képviselő, aki azt is hozzátette, hogy a járványhelyzet miatt egyelőre online gyűjtik az aláírásokat, ám ha javul a helyzet, akkor szeretnék az utcán, emberek között is gyűjteni azokat.
Log into Facebook
Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
Tájékoztatás hiányában jöhetnek az összeesküvés-elméletek
Jellemző a kormány hozzáállására, hogy még a csepeli fideszes polgármester, Borbély Lénárd sem kapott hetekig választ.
„Bár hétfőn rákérdeztem a polgármesternél a kormány válaszára, mindössze annyit mondott, hogy megkapta, de még nem olvasta el, de már egyébként is kiderült a sajtóból”
– mondta a képviselő az igen kusza polgármesteri tájékoztatóról.
Eközben – egyéb tájékoztatás hiányában – egyre több összeesküvés-elmélet lát napvilágot a Facebookon és persze a pótlóbuszra várakozás közben. Az egyik ilyen, hogy mivel a stadion látványtervei közül néhány rajzon nem látszik a HÉV, ezért meg akarják azt szüntetni (valójában nincs ilyen terv, ezzel ugyanis a kerület teljes közlekedését lehetetlenítenék el), vagy az, hogy Németh Szilárd – volt csepeli polgármester, országgyűlési képviselő, rezsibiztos, honvédelmi államtitkár, Fidesz alelnök és kormányzati konyhafőnök – tett keresztbe Borbélynak a HÉV ügyében, mondván a két politikus erősen összekülönbözött.
„Ezzel az a baj, hogy a csepelieknek okoznak óriási kárt”
– folytatta a képviselő, aki szerint persze ez azért egy konteó, de az még attól tény, hogy a saját párttársuknak, kerületvezetőnek sem válaszolnak.
Ezt a remek viszont erősíti meg, hogy maga a polgármester is csak a Magyar Közlönyből értesült arról a kormányrendeletről, amiben a kormány „felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, a kiemelt budapesti fejlesztésekért és nemzetközi sporteseményekért felelős kormánybiztost és az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a MÁV-HÉV útján gondoskodjanak a H7 HÉV-vonalon megvalósítandó vasúti műtárgyak építéséhez szükséges időtartamra a HÉV-közlekedés kiváltásáról”.
Ennek kidolgozására december 31-ig kaptak határidőt, vagyis a kormány ekkor már pontosan jól tudta, hogy a csepeliek a következő félévet is pótlóbuszozással fogják tölteni.
A polgármester ezt követően írt levelet a tárca nélküli miniszternek, ahonnan hetekig nem kapott választ.
Hasonlóan járt Kovács Dávid is, aki szintén érdeklődött a beruházást végző BMSK Zrt-nél, akinek szintén nem válaszolt az egyébként közpénzből működő hivatal.
A politikus szerint a teljes felújítás mellett nemcsak a belváros felé, de kifelé, vagyis Szigetszentmiklós felé is meg kellene hosszabbítani a vonalat, hiszen onnan is rengeteg az ingázó, a járműcseréve és hosszabbítással pedig hatásosan is lehetne csökkenteni a közúti forgalmat – véli a képviselő.
„Hozzáteszem viszont, a MÁV-HÉV Zrt. ami információt tudott, azt az utazóközönség elé tárta, vagyis őket nem érheti ebből a szempontból kritika, ráadásul mint láttuk, ők tényleg el is készültek a munkával”
– mondja Kovács Dávid.
És való igaz, a pótlóbuszozás a maga nemében olajozottan működik, amennyire lehet, gyors és hatékony a kényszerű utascsere, vagyis a BKK-n és a MÁV-HÉV-en nem múlik a dolog.
Csak az a „rohadt stadion” ne lenne.