Vita lezárva: így kell használni a Zanati úti körforgalmat Szombathelyen

Nagy Donát 2021-05-04 17:18:00
Sok a téves következtetés és a pletyka az autósok körében, most a Magyar Közút rak rendet a fejekben.

Újabb holtteres baleset történt Szombathely határában, a Zanati úti felüljárón, ahol havi rendszerességgel történik ilyen ütközés

- írta a 112 Press még múlt héten a Facebook-oldalán.

És valóban, a 86-os és 87-es út közös felüljárójánál, valamint az alján lévő, általam csak halálkörforgalomnak becézett csomópontban rendszeresek a kisebb koccanások, ütközések. Mindkettőnél a kamionok holttere és a sávváltások okoznak gubancot.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

A poszt alatt rendkívül sokan osztották meg véleményüket, amik néha teljesen ellentétesek voltak a többi kommentelőével.

A leggyakrabban azt írták a hozzászólók, hogy a felüljáró végén lévő körforgalom régen kétsávos volt, viszont mivel lekoptak a sávokat elválasztó szaggatott vonalak, így most már egysávosként kell rajta közlekedni. Csakhogy ez nem igaz.

Az említett körforgalom még akkor épült, amikor a szélén lévő MOL benzinkutat felhúzták. Akkoriban még messze nem volt ekkora a forgalom a város szélén, pláne nem futott ennyi kamion.

A körforgalmú csomópont jelenlegi kialakítása 2000-ben készült el. Azóta a forgalom mind a 86 és 87-es főutakon, mind Szombathely irányába a többszörösére nőtt, új, forgalomvonzó létesítmények épültek, melynek következtében a csomópont kapacitása kimerült. A csomópontban a járhatóság mindenkori biztosítása érdekében a szükséges burkolatjavításokat társaságunk a rendelkezésére álló erőforrásai függvényében folyamatosan, ütemezetten végzi

- írja a Magyar Közút.

Tehát a fő közlekedési gond az, hogy a tranzit útvonal nagy forgalma itt keveredik a városival. Azaz ezt a körforgalmat használja napi több száz áruszállíó kamion éppúgy, mint az áruházakba vagy a gyorséttermekbe látogató szombathelyi autó is.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

A körforgalom útteste elég széles ahhoz, hogy két jármű is elférjen egymás mellett, habár két kamion esetében erre már jobban illik a centizés. Eredetileg a körforgalomban lévő két sávot szaggatott vonallal választották el egymástól, ez azonban - ahogy növekedett a forgalom - egyre hamarabb lekopott. Kezdetben még újra festegette a Magyar Közút, de a nagy igénybevétel miatt szinte értelmetlenné vált a szélmalomharc.

A szaggatott sávelválasztó vonalak eltűnése viszont sok autóst összezavart.

A korábban említett Facebook-poszt alatt már közel 300-an hozzászóltak. Nézzünk is meg párat:

  • "régen 2 sávos volt a körforgalom, most 2 sáv megy be, bent 1 sáv, és kifelé 1 sáv... Semmi értelme."
  • "Nem lekopott, lemarták! Régóta egysávos!"
  • "erre van egy régi indoklás Igen hogy nem tudták használni az emberek kétsávos ként És mivel lekopott így hagyták"
  • "azért lett egysávos mert a sok analfabéta még az egy sávot sem képes használni Nemhogy a kettőt aztán Akinek nem inge nem veszi magára"

Azaz mint kiderült, sokan úgy gondolják, hogy mivel lekoptak a szaggatott vonalak, így hirtelen egysávossá vált a körforgalom. Sőt, láthatóan sokan úgy tudják, hogy nem csak lekopott, hanem direkt marták le a sávelválasztókat.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

Most kicsit gondoljunk bele jobban. A forgalmi rendet megtervezik a szakemberek, de valamiért, mondjuk a forgalomnövekedés miatt azon módosítani kell. Ilyen előfordulhat, de a közlekedési rend módosítását táblával kell jelezni, jól érthető okból: a mindennapi közlekedés jó részét ösztönösen végezzük, az egyik napról a másikra megváltoztatott forgalmi rend pedig nagyon balesetveszélyes.

Ha a közelmúltban változott a forgalmi rend, azt ilyen táblával jelzik.

De nem csak tábla nincsen arról, hogy a megszokott kétsávos közlekedés helyett csupán egy sávon haladhatna a forgalom, hanem a körforgalom két bejáratánál is eleve két sávon érkezhet a forgalom. Arra a felvetésre, hogy ezeket a behajtás előtt miért nem egyesíti megfelelő útburkolati jellel a közútkezelő, a kommentelők különböző válaszokat adtak: "elfelejtették", "nem érdekli őket", "jó az úgy is".

Józan ésszel átgondolva a szaggatott vonalak lekopása bizonyosan nem okozhatná a forgalmi rend ilyen szintű, tudatos változtatását. Hiszen hol van az a kopási pont, amikor már nem él, nem számít az útburkolati jel? És sofőrként nekem ezt folyamatosan számon kell tartanom, felügyelnem kell, hogy adott esetben már máshogy közlekedjek? 

Később fotókat is elkezdtek belinkelni a hozzászólok, mivel szerintük a szombathelyi körforgalom azért is egysávos, mert a két sávosakat a képeken látható táblával kéne jelölni, előjelezni. Csakhogy a beillesztett képeken a táblák nem a "sima", klasszikus kétsávos körforgalmak előtt alkalmazandó sávválasztást ábrázolják, hanem az úgynevezett turbós, vagy spirális körforgalmakét. Ezeknél valóban nagyon lényeges, hogy a behajtást melyik sávból kezdjük meg, mivel vagy felfestéssel, vagy lapos beton "bucikkal" terelik ki a megfelelő kihajtóhoz a forgalmat. Ezek azonban teljesen mások, ilyen megoldások pedig nincsenek a szombathelyi csomópontban.

Táblák jelzik a turbó körforgalom előtt, hogy melyik sáv merre fog kivezetni. A szombathelyi nem ilyen.

Fotó: kresztanulasotthon.hu

Nos, mielőtt túlságosan is elhúznám a cikket, leírom a kulcsmomentumot: az, hogy egy- vagy két sávon haladhat a forgalom, nem függ attól, hogy fel vannak-e festve a sávok, csupán attól, hogy elég széles-e hozzá az úttest. Ez pedig igaz egy egyenes útszakaszra és egy körforgalomra egyaránt.

Alapvető közlekedési szabály a körforgalmakban, hogy mindig annak van elsőbbsége, aki már bent van a körforgalomban, illetve behajtásnál nem, de kihajtásnál minden esetben irányjelzőt kell használni. A szóban forgó körforgalmat jelenleg is kétsávosként lehet használni, a párhuzamos közlekedés szabályait alkalmazva

- jelenti ki egyértelműen a Magyar Közút, azaz ahogy a KRESZ 36. §-a kimondja, már jóval a körforgalom előtt át kell gondolni, hogy mikor szeretne a gépjárművezető kihajtani, mert az csak a jobb oldali, külső sávból lehetséges. A többsávos körforgalomban, ha valaki a belső sávot használja, először át kell sorolni a külső sávba, majd ezt követően tud kihajtani, a körforgalom belső sávjából nem hagyható el a körforgalom.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

A legtöbb baleset pont az ilyen szabálytalan kihajtás miatt történik. A gépjárművezetőnek az úti cél függvényében fel kell mérnie a behajtás előtt, hogy melyik a számára megfelelő sáv vagy azt, hogy a kihajtás előtt a szükséges sávváltáshoz megfelelő idő és hely álljon rendelkezésére.

- írja le az elmúlt évek tapasztalatait a Magyar Közút.

Összefoglalva: ha valaki teljesen biztosra akar menni a Zanati úti körforgalomban, az haladjon nyugodtan a körforgalom jobb szélén a külső sávban, és ahol ki szeretne kanyarodni, ott az előzetes irányjelzést követően megteheti. Aki pedig úgy gondolja, hogy gyorsabban is tud a körforgalomban haladni, ha annak a bal szélét, a belső sávját használja, ott is mehet; viszont kikanyarodás előtt ki kell sorolnia az úttest jobb szélére egy irányjelzéssel és elsőbbségadással, és csak utána fordulhat ki a kívánt kijáraton.

Amúgy laikusként a megoldást a sok balesetre én abban látnám, ha az egész körforgalmat átterveznék turbós körforgalomra, így az előzetesen megválasztott bejáratokon keresztül haladva sokkal egyértelműbb és biztonságosabb lenne azok számára is a közlekedés, akik egyszerűen rettegnek a sávváltástól. Az átépítés lehetőségeiről meg is kérdeztem a fentartót:

Minimális átalakítással ehhez hasonló turbó körforgalom is lehetne a szombathelyi Zanati út végén.

Fotó: kresztanulasotthon.hu

A teljes körű felújítási munkákra vonatkozóan társaságunk javaslatokat tehet, a beruházásokat pedig külön erre a célra indított programokon keresztül, elrendelés alapján és az ahhoz szükséges források biztosítását követően indíthatjuk csak el. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából folyamatban van a 87-89-es főút Szombathely hiányzó Észak-Keleti elkerülő szakasz tervezése. Társaságunk az egyeztetések során javasolta, hogy a tervezési szakasz határán lévő, de a térség forgalmának zökkenőmentes lebonyolításában fontos szerepet játszó csomópont korszerűsítése is legyen a projekt része. A tervek megvalósíthatóságáról és annak formájáról később tudunk tájékoztatást adni, egyelőre az egyeztetések zajlanak a témában.

Azaz egyelőre nem lesz változás, de egy jó lobbitevékenység után (khm, képviselő úr) a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bizonyosan meg tudná finanszírozni, hogy biztonságosabban közlekedhessünk Szombathely határánál.

Szólj hozzá!

Miért érdemes gondoskodni vezeték nélküli fülhallgatónk védelméről?

A vezeték nélküli fülhallgatók napjainkban igencsak népszerűek lettek. A mindennapok során rengeteg helyzetben használjuk ezeket az apró készülékeket, amelyek kényelmesek és kimagasló teljesítményre is képesek.

Elismerte a Sárvár Lendületben Facebook-oldal egyik adminja, hogy valóban letiltanak egyes felhasználókat

Egy friss közlemény szerint azokat a júzereket tiltják ki, akik mások jó hírnevét, becsületét megsértik.

Elhunyt Beliznai Pálné, a szombathelyi Bem Lakásszövetkezet elnöke

30 éve látta el megannyi társasház kezelését.

Ungár Péter feltette a nagy kérdést a miniszternek: Hajlandó az állam konszolidálni a csőd felé robogó Haladást?

Több mint 1 milliárd 383 millió forint rövid lejáratú tartozása van az egyesületnek, ebből 213 millió forintnyi adósság már le is járt.

Sárváriakért Egyesület: Lassan minden sárvári letiltása feloldásra kerül a Sárvár Lendületben Facebook-oldalon

Az egyesület szerint az eléggé aggályos, hogy azért ne kapjon egy sárvári tájékoztatás, mert véleménye nem egyezik a hatalom gyakorlóival.

Csak másodvonalbeli politikus jutott a Fidesz országjárásának szombathelyi helyszínére

Böröcz László, budavári polgármester érkezik az Őrvidékházba.

Háziorvosi életpályamodellt dolgoz ki a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület

Már a decemberi közgyűlésre beviszik a győri egészségügyi ellátást hosszú távon biztosító előterjesztést.

Az olajszűrő kulcsok használatának szerepe, fontossága

Ma már számos feladat nagyon egyszerűen, gyorsan és biztonságosan elvégezhető a különféle speciális kialakítású eszközöknek köszönhetően.

Nekivágta biciklijét feleségének egy sárvári férfi

Garázdaság miatt kell bíróság elé állnia.

VIDEÓ - Pintér Bence: A Fidesz-KDNP frakcióirodájában találtunk rá Panda Ákosra, a Győr+ vezérigazgatójára

A felvételből látszik, hogy valótlanságokat közöl a Győr+ munkatársainak vegzálásáról szóló közlemény.

Mit érdemes tudni a tolóajtó-vasalatok, szerelvények kapcsán?

A tolóajtók napjaink egyik legpraktikusabb és legesztétikusabb belsőépítészeti megoldásai közé tartoznak, nem véletlenül olvashatunk róluk olyan sokat a híroldalakon is. Nemcsak helytakarékosak, hanem modern, letisztult megjelenést is kölcsönöznek az otthonunknak.

Illés Károly: Hende Csaba most már jobban van

Egyelőre még mindig nem tudni, hogy pontosan milyen egészségügyi problémával küzdött a parlamenti képviselő, de párt helyi elnöke szerint már jobban van.

Összeverekedett egy gyalogos és egy autós Szombathelyen

A sofőr az utolsó pillanatban fékezett a zebránál, ez váltotta ki az indulatokat.

December 31-vel lemond Homlok Zsolt a Haladás VSE elnöki posztjáról

213 millió forint lejárt tartozása van jelen pillanatban az egyesületnek. A hivatalos közleménnyel frissítve.