Már a váltókat is kiszerelik, hogy a többit javítani tudják - tragikus állapotban a fogaskerekű vasút

Bazsó Bálint 2021-02-27 10:57:00
A BKV szerint viszont folyamatos folyamatos a karbantartás, sőt, még fejlesztenek is, a VEKE szerint viszont még hűtlen kezelés is felmerülhet. De ki ejtette fogságba a főváros vezetését? Helyszíni riportunk.

- Kezi csókolom, ne tessék felszállni, ez csak egy próbajárat, vissza is fordulunk a végállomásra
- És mikor jön a következő?
- Reméljük hamarosan...

Közölte a várakozó utassal a fogaskerekű vezetője, a szerelvény pedig szépen lassan vissza is csorgott a Városmajorba, mi pedig várakozunk tovább, hátha eljön az a bizonyos hamarosan. 

Ilyen és hasonló párbeszédek igen gyakran elhangozhatnak a budapesti fogaskerekű vasút megállóiban, lévén mind a szerelvények, mind a pálya állapota kritikussá vált. Nem véletlen, hogy évről évre egyre hosszabb ideig tart a vágányzár, idén például húsz napra, március 8. és 28. között áll le teljesen a fogaskerekű vasút (jelenlegi hivatalos nevén 60-as villamos).

A leállás oka azonban nem a fejlesztés: a HBweb.hu információi szerint ugyanis az Erdei iskola megállójának váltóit (vagyis kitérőit) egyszerűen kiszerelik, helyükre pedig folyó vágány került. 

A portál információi szerint az így felszabadult alkatrészekből próbálják meg a kritikus állapotú többi kitérőt működőképesen tartani, vagyis a hazánkban egyedülálló vasútüzemet már csak úgy tudja üzemeltetni a BKV, hogy önpusztító módon, saját, beépített infrastruktúráját használja fel.

Egy új kitérő fejlesztésébe fogott a BKV

A BKV sajtóosztálya megkeresésünkre közölte: „A fogaskerekű vasút komplex fejlesztésére és rekonstrukciójára a BKV Zrt. és a BKK Zrt. előkészületeket tett, kiviteli szintű tervek rendelkezésre állnak. Az előkészülettel párhuzamosan a forgalombiztonság fenntartása érdekében 2016-tól több ütemben végrehajtott felújítási munkálatok során modernebbre, erősebbre cseréltünk 6110 méter sínt, több mint 3000 vágányméteren új fogaslécet építettünk be, hagyományos talpfák helyett 898 db vasbetonaljt telepítettünk, és két közforgalmú útátjáró (Eötvös utca, Mátyás Király út) felépítményét megerősítettük. A felújítás által érintett szakaszokon mindenhol megtörtént a felső ágyazat cseréje, valamint 3055 vágányméter hosszban kisgépi vágányszabályozást is végeztettünk.”

Tájékoztatásuk szerint a nyílt vonali munkák „végzésével párhuzamosan lépéseket tettek annak érdekében, hogy az öreg és rossz műszaki állapotú kitérőket újakra cserélhessék”.

„Tekintettel arra, hogy a fogaskerekű kitérői teljesen egyedi megoldásokkal rendelkeznek, valamint az eddigi sínrendszerek és kitérőalkatrészek nem beszerezhetők, az alapoktól kezdődően új, S49-es rendszerű kitérő fejlesztésébe fogtunk. A kitérő tervezése elkészült, jelenleg a gyártás zajlik. Terveink szerint a 2021-es őszi vágányzár alkalmával az új kitérőt Városmajornál a jelenlegi biztosító berendezéshez illesztve tudjuk majd beépíteni.”

– írják a válaszukban.

A Városmajor után jöhet a többi

Válaszukból kiderül, hogy az új kitérő sikeres városmajori beépítését követően ütemezetten, forgalmi szempontokat figyelembe véve kívánják elvégezni az összes forgalmi kitérő cseréjét, továbbá az állomási körzetekben a nyílt vonalhoz hasonlóan felépítmény javítási munkálatokat fogunk végezni, azt ugyanakkor a cég is elismerte:

„a lépcsőzetes megvalósítás folyamata során Erdei Iskola kitérő körzetben ideiglenesen megszüntetjük a vonatok találkozási lehetőségét.”

Tragikus állapotok a fogason

Mint ismert, a főváros és az ország egyik közlekedési kuriózumának állapota évtizedek óta romlik. Átfogó felújítás, meghosszabbítás és a régóta esedékes járműcsere helyett ugyanis legjobb esetben is csupán a jelenlegi állapotok konzerválását tudják biztosítani, vagy még azt sem.

Olyannyira, hogy rendszeresen le is kell állítani a közlekedés, legutóbb épp tavaly november 1-jén, a BKV válaszában is említett fogaslécek ugyanis rettenetesen elhasználódtak, így a pályaállapotok javítását már csak olyan, csaknem egy hónapig tartó vágányzárral lehet orvosolni, mint a mostani.

 

VEKE: Amíg a főváros vezetői töketlenkednek, a BKV köszöni szépen és visszafejleszti az üzemet

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a „BKV vezetése elismerte, hogy valójában ellene dolgozik a főváros hivatalos projektjének, amely a Budapesti Mobilitási Tervnek is része, amely ugye úgy szól, hogy a Fogas betagozódik a villamoshálózatba és a Széll Kálmán tér - Normafa között fog közlekedni. Azaz lenne értelme, nem pedig úgy ahogy most, a semmiből a semmibe, miközben vele párhuzamosan rengeteg buszt kell járatni.”

Mint írják:

„A BKV vezetése saját belső «ellenprogramot» indított, nem most, már jóval régebben, és ennek keretében számolatlanul veri el a százmilliókat (összességében már milliárdos tételeknél járhatunk) olyan műszaki megoldásokra, amelyek teljesen ellentétesek a tulajdonos által elfogadott hivatalos célokkal. Mert nekik úgy jó minden, ahogy van, a kis zárt világukban nagyon is jól elvannak, ott senki nem kérdezi meg, mire is költik az adófizetők pénzét.”

Az Egyesület szerint ahelyett, hogy a rekonstrukción dolgoznának, „Az előkészülettel párhuzamosan” szépen kicserélgetik a pályát, és „az alapoktól kezdődően új kitérőt fejlesztenek” ki, emellett pedig kidobták (hagyták lejárni) a prototípus jármű előzetes elvi típusengedélyét és súlyos pénzekért másikat csináltatnak.

„Ezek azonban nem teszik majd lehetővé, hogy a Fogas a villamospályán közlekedhessen, azaz homlokegyenest ellentétesek azzal, amiről a döntések szólnak és amire a tervek elkészültek (sok száz millióért, amúgy).”

A VEKE szerint a BKV „párhuzamos pénzköltése felveti a hűtlen kezelés gyanúját”, amellett, hogy súlyos hitelességi és lojalitási kérdéseket is felvet. Hozzáteszik: „Hogyan lehet megbízni olyan vezetőkben, akik a hivatalos tervek helyett saját aknamunkákat finanszíroznak? Bizony ez a helyzet egyben azt is megmutatja, egyfajta "state capture" üzemmódban vannak a fővároshoz képest, és a farok csóválja a kutyát. Visszajutottunk tehát a Demszky-korszak közepébe, ahol a városvezetés tehetetlenül, kiszolgáltatva áll a saját cégei előtt, amelyek diktálhatnak neki, ők pedig legfeljebb asszisztálhatnak ehhez, jó képet vágva hozzá.”

Az Egyesület szerint „ha a főváros vezetése nem írja ki azonnali hatállyal a feltételes közbeszerzést a Fogaskerekű rekonstrukciójára és mindkét irányú meghosszabbítására, akkor azzal de facto elismerik, hogy kicsúszott a kezükből az irányítás, és valójában olyanok döntenek a fővárosi adófizetők pénzének elköltéséről, akik erre nem lettek felhatalmazva.”

„Addig is, amíg a főváros vezetői tökölődnek, a BKV köszöni szépen és visszafejleszti az üzemet.”

Szólj hozzá!

Ha akarjuk, önként megoszthatjuk a rendőrség applikációjával a sebességünket

Amennyiben szabályszerűen közlekedünk, jutalompontokat is fogunk kapni.

Müller Cecília: eddig 58 esetben azonosították a delta variánst Magyarországon

Az országos tisztifőorvos szerint azonban a vírus variánsai miatt indokolt a harmadik oltás.

Pestisben halt meg egy tízéves kislány Colorado államban

Az amerikai állam hat járásában van jelen a betegség.

Több mint fél éve keres egy andrásfai férfit a rendőrség

2020 novembere óta körözik Bödei Istvánt.

Hosszú szünet után újból lesz Hacuka Szombathelyen

A vásár védettségi igazolvány és maszk nélkül látogatható.

A házigazda ellen javított a magyar férfi vízilabda-válogatott

Magabiztosan hozta a második meccsét Magyarország.

Novemberben a Győri Szimfónikus Zenekarral lép fel az Iron Maiden énekese és a Deep Purple basszerosa

A Deep Purple és a White Snake egykori orgonistájának műve, a Concerto For Group And Orchestra kerül műsorra.

Halott anyja miatt tört-zúzott a győri férfi

Mint a vádiratból kiderül: az ereszcsatorna nemcsak menekülő útvonal, de a rongálás eszköze is lehet.

Nevetséges a benzinár

A gatyánkat is a benzinkúton hagyjuk egy teletankért.

Breaking: Kokainkereskedelem miatt emeltek vádat Árpa Attila ellen

A színész-rendező egyelőre szabadlábon védekezik.

Vas Kata Blanka szenzációs versenyzéssel negyedik lett hegyikerékpárban

A sportág történetének legjobb magyar eredménye ez.

Elhunyt egy koronavírusos beteg, 26 az új fertőzött

73 koronavírusos beteget ápolnak kórházban, közülük 11-en vannak lélegeztetőgépen.

A zöld küllő lesz 2022-ben az év madara

Sokszínű természet szavazást 41%-kal a zöld küllő nyerte, így a következő évben a harkályféléket és az erdők madarait hozzák közelebb az érdeklődőkhöz.

Sporttörténelmi hetedik hely triatlonon, vízilabdás döntetlen - ez történt hétfőn az olimpián

Márton Anna sérülten behúzott negyedik helyezése volt ma a legjobb eredmény.

Ezer ember tüntetett a lehallgatási botrány miatt Budapesten, főleg fiatalok

A demonstrálók szerint nincs jól, hogy a kormány bárkinek a telefonját megfigyelheti.

van még itt cikk a témában:

"A fejekben kell valamit átkattintani, igenis lehet gyalogolni, busszal menni, kerékpárral gurulni"

Miért jó, ha minél többen kerékpároznak Budapesten és az országban? Miért fontos a kötöttpályás fejlesztés és valójában kiknek segít a behajtási díj?

Ezek az útfejlesztések szolgálják Győrt a megnövekedett forgalommal szemben

Új turbókörforgalmat is kap a város a Strabag kivitelezésével.