Találtunk egy fehér Pulit Szombathelyen

Nagy Donát 2020-08-26 11:52:00
Csakhogy ennek négy kereke van. Az ikonikus, magyar gyártmányú autótípust alig ismeri már valaki.

Pár héttel ezelőtt jártunk G. Attila műhelyében egy Vas megyi faluban, ahol a körtúránk végén csak úgy fellibbent a ponyva egy Puliról. Az a példány ráadásul egy gyári elektromos kabrió volt - benzinvérűeknek igazi kuriózum, még ha itt szó szerint véve ez nagyon is abszurd hasonlat.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A Puli ugyanis egy magyar autótípus volt, amelyet 1986-tól 1998-ig a hódmezővásárhelyi Hódgép gyártott, némelyiket már akkor elektromos hajtással.

A kétszemélyes városi törpeautót anno a francia piacra szánták, mert Franciaországban az ilyen kis teljesítményű járműveknek a vezetéséhez az 1980-as években nem kellett B kategóriás gépjárművezetői engedély. 1986-ban francia megrendelésre először három prototípus készült. 

Később aztán pár száz darabot ugyan eladtak külföldre (amik manapság igen értékes darabjai az autógyűjteményeknek), ennek ellenére a hazai forgalmazás nem igazán lett sikeres. Ennek fő oka, hogy nagyon lassan készült, naponta két példányt tudtak belőle összeszereli, ami nagyon megdobta az árát. Ha minden igaz, a Puli kétszer annyiba került újonnan, mint egy akkoriban kapható Lada vagy Skoda.

Autónak kicsi, kutyának nagy

Így hangzott a reklám annak idején, amivel a Pulit hirdették. Tervezője Szolár Tibor, aki azt állította, mindössze négy napja volt kitalálni, akkora volt rá anno a francia kereslet. Szolár végül négy nap alatt nem csak megrajzolta, hanem papírból el is készítette a Puli életnagyságú makettjét.

A francia példányok dízel motort kaptak, azok maximális sebessége 45 km/óra volt. Később a fejlesztők elkészítették a Puli elektromos változatát - egy ilyent sikerült most nekünk is lencsevégre kapnunk. Ez már nagyobb sebességre volt képes, és a formája is modernebb lett.

Készült belőle kétszemélyes városi kisautó, golfautó, nyitott szabadidő kocsi, kisteherautó, sőt, még temetői koporsószállító is. Az egyedi gyártás ilyen szempontból kedvezett a variálhatóságnak. Számos mechanikai alkatrésze a korabeli Skodából, Ladából vagy Polski Fiatból származott, mert ezek utánpótlási lehetősége Magyarországon akkoriban egyszerűbbnek látszott. 

A rendszerváltáskor a Hódgép darabjaira hullott, de a Pulit még néhány évig egy kft.-ben készítették tovább. Aztán leálltak vele, mert a gyártás annyira drága volt, hogy már lehetetlen volt megfizethető áron eladni. Pedig a kiskocsi időközben német, osztrák és svájci vevőknek is készült - talán utóbbi országból került vissza a most fotózot példány is.

A mára igazi ritkasággá váló kisautó főként gyűjteményekben és hobbistáknál található meg, a források szerint összesen 1000 darab sem készült el belőlük. Ezért is jó látni, ha valaki igyekszik megőrizni ezt a csipetnyi, magyar autógyártást az utókornak.

A kiskocsiról remek fotókat gyűjtött össze a magyarjarmu.hu oldal.

Szólj hozzá!

Teljes körű adventi élelmiszer-ellenőrzés indul – jönek a fokozott vizsgálatok a karácsonyi vásárokban

Az NKFH országos razziát rendelt el a szezonális árusoknál, vendéglátóknál és boltokban.

A Bajnokok Ligájába repítené a Haladást a DSM Football!

Na nem most, hanem egy éveken át tartó építkezés eredményeképpen. 2031-re célozták meg az NB 1-et.

Mától megszűnt a Szabad Európa magyar kiadása

A szabadeuropa.hu sem frissül már.

Ingyenes hétvégi programok Győrben

Koncertek, filmklub, mosolyhajtás, lesz itt minden!

Két szombathelyi parkolóőrt támadtak meg

Nem tetszett az autó tulajdonosainak, hogy pótdíjazzák a kocsit.

Forró teával indulnak útnak a győri kukások

A GYHG igyekszik komfortossá tenni a munkavégzést kollégáinak. 

Magyar Péter - Túl sok év telt el az életünkből kishitűséggel, keserűségben

A Tisza vezére közös rendszerváltásra készül, aki változást szeretne, most regisztrálhat és dönthet a párt jelöltjeiről. 

10 millió forintra bírságolta az NMHH Balázsékat

A rádióműsorral szemben egy újabb eljárást is indítottak.

Uniós és hazai forrásból, 170 millió forintból fejlesztette telephelyeit a Velekey Kft. Szombathelyen

Európai uniós és hazai költségvetési támogatásból fejlesztette telephelyeit a lemeztermékek lézervágásával, élhajlításával és szerelvények gyártásával foglalkozó Velekey Kft. Szombathelyen. .

Spanyol, lengyel és német ellenféllel találkozik a Falco

A “K” jelű csoportban folytatják a sárga-feketék.

A DK nyerte a családi pótlék-emelés licitversenyét

Dobrev Klára drasztikus emelést ígér. 

Kormánydöntés született a szombathelyi Oladi Iskola felújításáról

Elsőként azt vizsgálják meg, hogy mennyibe is kerülne ez a mutatvány.

A kollagénről egyre többet hallani, és ez nem véletlen

Az elmúlt években a kollagén igazi hívószóvá vált az egészségtudatos életmód világában. Egyre gyakrabban találkozhatunk vele a hírekben, szakmai cikkekben és a táplálékkiegészítők kínálatában is – de miért ekkora az érdeklődés iránta?

Közös döntések születtek a győri GYHG és a szakszervezetek egyeztetésén

A béren kívüli juttatások emelésében, a 2026-os bérrendezés keretrendszerében és több szakmai kérdésben is egyhangú megállapodás született.

Nem nyúlt az alapkamathoz az MNB Monetáris Tanácsa

Marad a szigorú pénzügyi politika, az inflációs kockázatok miatt továbbra is óvatosságra int a jegybank.