Találtunk egy fehér Pulit Szombathelyen

Nagy Donát 2020-08-26 11:52:00
Csakhogy ennek négy kereke van. Az ikonikus, magyar gyártmányú autótípust alig ismeri már valaki.

Pár héttel ezelőtt jártunk G. Attila műhelyében egy Vas megyi faluban, ahol a körtúránk végén csak úgy fellibbent a ponyva egy Puliról. Az a példány ráadásul egy gyári elektromos kabrió volt - benzinvérűeknek igazi kuriózum, még ha itt szó szerint véve ez nagyon is abszurd hasonlat.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A Puli ugyanis egy magyar autótípus volt, amelyet 1986-tól 1998-ig a hódmezővásárhelyi Hódgép gyártott, némelyiket már akkor elektromos hajtással.

A kétszemélyes városi törpeautót anno a francia piacra szánták, mert Franciaországban az ilyen kis teljesítményű járműveknek a vezetéséhez az 1980-as években nem kellett B kategóriás gépjárművezetői engedély. 1986-ban francia megrendelésre először három prototípus készült. 

Később aztán pár száz darabot ugyan eladtak külföldre (amik manapság igen értékes darabjai az autógyűjteményeknek), ennek ellenére a hazai forgalmazás nem igazán lett sikeres. Ennek fő oka, hogy nagyon lassan készült, naponta két példányt tudtak belőle összeszereli, ami nagyon megdobta az árát. Ha minden igaz, a Puli kétszer annyiba került újonnan, mint egy akkoriban kapható Lada vagy Skoda.

Autónak kicsi, kutyának nagy

Így hangzott a reklám annak idején, amivel a Pulit hirdették. Tervezője Szolár Tibor, aki azt állította, mindössze négy napja volt kitalálni, akkora volt rá anno a francia kereslet. Szolár végül négy nap alatt nem csak megrajzolta, hanem papírból el is készítette a Puli életnagyságú makettjét.

A francia példányok dízel motort kaptak, azok maximális sebessége 45 km/óra volt. Később a fejlesztők elkészítették a Puli elektromos változatát - egy ilyent sikerült most nekünk is lencsevégre kapnunk. Ez már nagyobb sebességre volt képes, és a formája is modernebb lett.

Készült belőle kétszemélyes városi kisautó, golfautó, nyitott szabadidő kocsi, kisteherautó, sőt, még temetői koporsószállító is. Az egyedi gyártás ilyen szempontból kedvezett a variálhatóságnak. Számos mechanikai alkatrésze a korabeli Skodából, Ladából vagy Polski Fiatból származott, mert ezek utánpótlási lehetősége Magyarországon akkoriban egyszerűbbnek látszott. 

A rendszerváltáskor a Hódgép darabjaira hullott, de a Pulit még néhány évig egy kft.-ben készítették tovább. Aztán leálltak vele, mert a gyártás annyira drága volt, hogy már lehetetlen volt megfizethető áron eladni. Pedig a kiskocsi időközben német, osztrák és svájci vevőknek is készült - talán utóbbi országból került vissza a most fotózot példány is.

A mára igazi ritkasággá váló kisautó főként gyűjteményekben és hobbistáknál található meg, a források szerint összesen 1000 darab sem készült el belőlük. Ezért is jó látni, ha valaki igyekszik megőrizni ezt a csipetnyi, magyar autógyártást az utókornak.

A kiskocsiról remek fotókat gyűjtött össze a magyarjarmu.hu oldal.

Szólj hozzá!

Csatornajavítási munkák miatt lesz forgalmirend változás Győrben a Nagysándor József utcában

Megértést és türelmet kér a Pannon Víz, várhatóan 5 hétig tart a munka.

A levegőhálózat jelentősége ipari környezetben

A modern ipari környezet elképzelhetetlen jól működő levegőhálózat nélkül.

30 éve nincs gazdája az M19-es autópálya győri felhajtójának

Tulajdonosa több is van, mégsem tartja karban senki. 

Térformálás tolóajtókkal: kreatív megoldások és praktikák

Lakások belsejének átalakításakor különböző tényezőket érdemes figyelembe venni, hogy az esztétikum és a funkció harmonikus egységet alkosson.

Zalaegerszeg fideszes polgármestere Nemény András vendége volt a Karneválon

Mindketten hiszünk a korrekt párbeszédben és egymás kölcsönös tiszteletében - írta Balaicz Zoltán.

Simon Attila: Nem én fúrtam meg Vígh Ferencet

Szurkolói pletykákra regált a labdarúgó edző.

Járműveket szanál a Győr-Szol 

Ha seprőgépet, öreg furgont, vagy konténerszállító-teherautót venne, most licitálhat!

Az airsoft és a szükséges felszerelések

Az airsoft egy izgalmas, taktikai csapatsport, amely az elmúlt évtizedekben világszerte hatalmas rajongótáborra tett szert.

Magyar–osztrák nyugdíjtanácsadó napokat szervez a Magyar Államkincstár Győrben és Szombathelyen

A rendezvények specialitása, hogy a kihelyezett ügyfélszolgálatokon egyszerre vannak jelen mindkét ország nyugdíjügyintézői, akik segítenek az igénylésben, a jogosultsággal kapcsolatos kérdésekben, és átveszik a szükséges dokumentumokat.

2:1-re legyőzte az ETO FC a Rapid Wien-t a Konferencia-liga play-off első körében

Mindegy mit írtak az osztrák lapok, nem volt ‘megoldása’ a győriek ellen a bécsi alakulatnak.