Pár héttel ezelőtt jártunk G. Attila műhelyében egy Vas megyi faluban, ahol a körtúránk végén csak úgy fellibbent a ponyva egy Puliról. Az a példány ráadásul egy gyári elektromos kabrió volt - benzinvérűeknek igazi kuriózum, még ha itt szó szerint véve ez nagyon is abszurd hasonlat.
A Puli ugyanis egy magyar autótípus volt, amelyet 1986-tól 1998-ig a hódmezővásárhelyi Hódgép gyártott, némelyiket már akkor elektromos hajtással.
A kétszemélyes városi törpeautót anno a francia piacra szánták, mert Franciaországban az ilyen kis teljesítményű járműveknek a vezetéséhez az 1980-as években nem kellett B kategóriás gépjárművezetői engedély. 1986-ban francia megrendelésre először három prototípus készült.
Később aztán pár száz darabot ugyan eladtak külföldre (amik manapság igen értékes darabjai az autógyűjteményeknek), ennek ellenére a hazai forgalmazás nem igazán lett sikeres. Ennek fő oka, hogy nagyon lassan készült, naponta két példányt tudtak belőle összeszereli, ami nagyon megdobta az árát. Ha minden igaz, a Puli kétszer annyiba került újonnan, mint egy akkoriban kapható Lada vagy Skoda.
Autónak kicsi, kutyának nagy
Így hangzott a reklám annak idején, amivel a Pulit hirdették. Tervezője Szolár Tibor, aki azt állította, mindössze négy napja volt kitalálni, akkora volt rá anno a francia kereslet. Szolár végül négy nap alatt nem csak megrajzolta, hanem papírból el is készítette a Puli életnagyságú makettjét.
A francia példányok dízel motort kaptak, azok maximális sebessége 45 km/óra volt. Később a fejlesztők elkészítették a Puli elektromos változatát - egy ilyent sikerült most nekünk is lencsevégre kapnunk. Ez már nagyobb sebességre volt képes, és a formája is modernebb lett.
Készült belőle kétszemélyes városi kisautó, golfautó, nyitott szabadidő kocsi, kisteherautó, sőt, még temetői koporsószállító is. Az egyedi gyártás ilyen szempontból kedvezett a variálhatóságnak. Számos mechanikai alkatrésze a korabeli Skodából, Ladából vagy Polski Fiatból származott, mert ezek utánpótlási lehetősége Magyarországon akkoriban egyszerűbbnek látszott.
A rendszerváltáskor a Hódgép darabjaira hullott, de a Pulit még néhány évig egy kft.-ben készítették tovább. Aztán leálltak vele, mert a gyártás annyira drága volt, hogy már lehetetlen volt megfizethető áron eladni. Pedig a kiskocsi időközben német, osztrák és svájci vevőknek is készült - talán utóbbi országból került vissza a most fotózot példány is.
A mára igazi ritkasággá váló kisautó főként gyűjteményekben és hobbistáknál található meg, a források szerint összesen 1000 darab sem készült el belőlük. Ezért is jó látni, ha valaki igyekszik megőrizni ezt a csipetnyi, magyar autógyártást az utókornak.
A kiskocsiról remek fotókat gyűjtött össze a magyarjarmu.hu oldal.