Találtunk egy fehér Pulit Szombathelyen

Nagy Donát 2020-08-26 11:52:00
Csakhogy ennek négy kereke van. Az ikonikus, magyar gyártmányú autótípust alig ismeri már valaki.

Pár héttel ezelőtt jártunk G. Attila műhelyében egy Vas megyi faluban, ahol a körtúránk végén csak úgy fellibbent a ponyva egy Puliról. Az a példány ráadásul egy gyári elektromos kabrió volt - benzinvérűeknek igazi kuriózum, még ha itt szó szerint véve ez nagyon is abszurd hasonlat.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A Puli ugyanis egy magyar autótípus volt, amelyet 1986-tól 1998-ig a hódmezővásárhelyi Hódgép gyártott, némelyiket már akkor elektromos hajtással.

A kétszemélyes városi törpeautót anno a francia piacra szánták, mert Franciaországban az ilyen kis teljesítményű járműveknek a vezetéséhez az 1980-as években nem kellett B kategóriás gépjárművezetői engedély. 1986-ban francia megrendelésre először három prototípus készült. 

Később aztán pár száz darabot ugyan eladtak külföldre (amik manapság igen értékes darabjai az autógyűjteményeknek), ennek ellenére a hazai forgalmazás nem igazán lett sikeres. Ennek fő oka, hogy nagyon lassan készült, naponta két példányt tudtak belőle összeszereli, ami nagyon megdobta az árát. Ha minden igaz, a Puli kétszer annyiba került újonnan, mint egy akkoriban kapható Lada vagy Skoda.

Autónak kicsi, kutyának nagy

Így hangzott a reklám annak idején, amivel a Pulit hirdették. Tervezője Szolár Tibor, aki azt állította, mindössze négy napja volt kitalálni, akkora volt rá anno a francia kereslet. Szolár végül négy nap alatt nem csak megrajzolta, hanem papírból el is készítette a Puli életnagyságú makettjét.

A francia példányok dízel motort kaptak, azok maximális sebessége 45 km/óra volt. Később a fejlesztők elkészítették a Puli elektromos változatát - egy ilyent sikerült most nekünk is lencsevégre kapnunk. Ez már nagyobb sebességre volt képes, és a formája is modernebb lett.

Készült belőle kétszemélyes városi kisautó, golfautó, nyitott szabadidő kocsi, kisteherautó, sőt, még temetői koporsószállító is. Az egyedi gyártás ilyen szempontból kedvezett a variálhatóságnak. Számos mechanikai alkatrésze a korabeli Skodából, Ladából vagy Polski Fiatból származott, mert ezek utánpótlási lehetősége Magyarországon akkoriban egyszerűbbnek látszott. 

A rendszerváltáskor a Hódgép darabjaira hullott, de a Pulit még néhány évig egy kft.-ben készítették tovább. Aztán leálltak vele, mert a gyártás annyira drága volt, hogy már lehetetlen volt megfizethető áron eladni. Pedig a kiskocsi időközben német, osztrák és svájci vevőknek is készült - talán utóbbi országból került vissza a most fotózot példány is.

A mára igazi ritkasággá váló kisautó főként gyűjteményekben és hobbistáknál található meg, a források szerint összesen 1000 darab sem készült el belőlük. Ezért is jó látni, ha valaki igyekszik megőrizni ezt a csipetnyi, magyar autógyártást az utókornak.

A kiskocsiról remek fotókat gyűjtött össze a magyarjarmu.hu oldal.

Szólj hozzá!

Borsi Róbert és a színházfelújítás

Politikai monodráma két felvonásban. 

Az Oroszlánnyal kezdi a szezont a Falco

A Körmend a Péccsel nyitja a bajnokságot.

A MÁV-val egyeztetett Pintér Bence

Előremutató fejlesztések jönnek a győri busz - és vasúti közlekedésben.  

“Ha meghalok nem szeretném, hogy migránsok tapossanak a síromon!”

Erősre sikeredett 10 percet tolt le Őriszentpéteren a Fidesz Vas 03-as választókerületi alelnöke a Tisza fórumán.

A Republikon Intézet szerint a Tisza stabilan őrzi előnyét

5 százalékponttal vezet a Tisza a Fidesz-KDNP előtt.

Megint elmarad a Balaton-átúszás

Idén már másodszor halasztanak a szervezők. 

Merlot a 2025-ös Savaria Karnevál legjobb bora

A villányi Agancsos Pincészeté az elismerés.

Elhunyt Kathi Béla erőemelő, testépítő

A 46 éves sportoló kerékpárbalesetet szenvedett.

Több helyen engedik be a szurkolókat a ma esti ETO meccsre, nem lesz gond a bejutásnál

A rendezők megnyitják az ETO Park Hotel felőli bejáratot is.

Győr ad otthont az Ülőröplabda Európa-bajnokságnak  

A magyar válogatottak számára eddig felemásan alakult a torna.

A KSH szerint tovább fogy a magyar népesség

Évről-évre egyre kevesebben leszünk. 

Több, mint 4 millió forint kárt okozott egy férfi Győrben, aki autókat tört fel 

Kalapáccsal törte be a szélvédőket, összesen 27 alkalommal.