Csehszlovák időutazás

ugytudjuk.hu 2020-07-22 19:39:00
Valahogy az 50 körüliekről mind kiderül, hogy ilyenen tanultak meg vezetni. Ez, illetve a felforrt hűtővíz a leggyakoribb emlék a régi Skodával kapcsolatban.

A szocializmusban autózni teljesen más élmény volt. Az idősebbektől minduntalan azt halljuk, akkor még senki sem sietett, mégis lehetett haladni az úton, és bár családonként csak egy autó volt, az 20 évig gond nélkül kiszolgálta az egész pereputtyot. A Ladákra, Trabantokra, Skodákra éveket is kellett várni, miután megrendelték őket leendő tulajdonosaik, de a faék egyszerűségű autóknak aztán soha semmi bajuk nem volt a közemlékezet szerint. Pedig a valóság az, hogy valahogy minden hétvégén rendszeres program volt a férfiaknak a kocsi bütykölése.

Ma már ehhez nem sok idejük, kedvük, vagy képességük van az embereknek, így öreg szociautót is csak hobbiból érdemes tartani. Ez a narancssárga Skoda 120L is ilyen célt szolgál.

Az első tulajdonosa egy Veszprém megyei néni volt, aki a győri Merkúr telepről vitte haza új kocsiját. Jelenlegi gazdája tőle vásárolta meg, de az eredeti merkúros papírok egyelőre nem kerültek még elő. Az idős, első tulajos autó néhány szempontból ugyan megkíméltnek számít, hiszen nem valószínű, hogy versenyezni jártak vele, de a tapasztalatok alapján ez sokszor inkább hátrány.

Ez a Skoda például évek óta nem volt kitakarítva, vastag mocsok ült rá mindenére. A kuplung elvásva, húzás nyomok a karosszérián, monyákolt rohadás-javítás is jellemzi. Valamiért ezekben az öreg kocsikban szerettek mindent facsavarral rögzíteni, így itt is a legkülönbözőbb helyeken van átfúrva a műszerfal, az oldalkárpit. Az első szélvédő árnyékolása miatt kívülről felragasztott huzat miatt pedig a tető fém felületéig kapirgálták le a ragasztószalag maradványait.

Sokan azt hiszik, hogy a 105-ös típus a kereklámpás, a 120-as pedig a "nagylámpás" Skoda, de ez nem ilyen egyszerű: rengeteg típus készült, szinte mindent szereltek mindennel. Ez a példány egy '84-es évjáratú kocsi, eredetileg kis trapézlámpákkal közlekedett, ami egy átmeneti széria volt. Nincsen se fordulatszámmérő, se hátsó biztonsági öv. Sőt, eredetileg még fejtámlák sem voltak az első üléseken. Az akkori extra ugyanis a hátul is letekerhető oldalablak volt ebben a példányban (az alaptípust fix üvegekkel szerelték).

Gyárilag a rádiónak sincsen helye, azt utólag szerelték be kisiparos műanyag idomok segítségével. Ebben a Skodában is volt ilyen, de mivel szanaszét volt repedve, ezért egyelőre nem lett visszarakva. A hátsó ülés mögött meglepő lehet az úgynevezett "csempészrekesz", ami azért is tesz jó szolgálatot, mivel a kocsi elején lévő csomagtartó nagyon kicsi.

A motort hátul kell keresni, ebből adódik a kocsi leghírhedtebb problémája is: forralja a vizet. Ugyanis a hűtő elöl található, így az egész hűtőkör 12 liter folyadékot nyel el, ennek mozgatása pedig nem egyszerű feladat. Igaz, ha karban tartották a hűtőrendszert (értsd: nem töltöttek bele csapvizet), akkor nem kell a túlmelegedéstől sem tartani. A csomagok szállításában a motorháztetőn lévő hetyke kis vasrács is segít.

A menetdinamika a mai kívánalmak alapján megmosolyogtató, aki ilyennel közlekedik, meg kell tanulnia lendületből autózni. De manapság nagyon ritka már a közutakon az öreg Skoda, egyszerűen szépen lassan elfogytak. Régen a Ladát tartották a menő autónak, de a Skoda valahol mégis szerethetőbb volt a mindennapok során. Talán emiatt is nosztalgiáznak sokan szívesen a parkolóban felbukkanó kocsi mellett.

Neked is van egy érdekes négykerekű garázsleleted? Írj az ezittaz@ugytudjuk.hu e-mail címre, hogy bemutathassuk!

Szólj hozzá!

Oszlopnak ütközött egy autó Győrben

A tűzoltók egy embert feszítővágó segítségével szabadítottak ki.

Óvatlan volt egy sárvári edzőterem zsebtolvaja

Lebukása után mindent megtett, hogy egérutat nyerjen.

Összeütközött két autó Rábapatynál

A 84-es főúton történt a baleset.

85 millió forint értékben kapott autókat a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal

Agrárminiszter szerint csakis minőségi munkaeszközökkel lehet minőségi munkát végezni.

Összeütközött két gépkocsi Belednél

A tűzoltók áramtalanítják az egyik járművet.

Öt győri játékos is helyet kapott a magyar női kosárlabda-válogatottban

Dombai Réka, Dubei Debóra, Török Ágnes, Weninger Virág és Barnai Judit is a csapat tagja.

Férjhez ment Scarlett Johansson

A hírt különleges módon vitték a nyilvánosság elé.

Már negyven koronavírus-fertőzöttről tudnak Sárváron

Közel hetvenen pedig járványügyi megfigyelés alatt vannak.

840 ezret vert el egy önjelölt kőműves Vas megyében, csak az nem látszott, mire

Egy istálló falát kellett volna megjavítania, kontárkodás miatt áll bíróság elé.

Gáz van, azaz nincs

Több, mint egy hete képtelenek megjavítani az osztrák-magyar gázcsövet Lébénynél.

Németh Szilárd tankot mászott

A Honvédelmi Minisztérium államtitkára az újonnan érkezett Leopard harckocsik számára épült hangárok átadásán szemlézett.

Kanadai lesz a Rubik-kocka

15 milliárd forintot adtak a tulajdonjogokért.

Hétfő hajnaltól újra járható lesz a győri Jókai utca

Hétfőre elkészül a felújítás a belvárosi utcában.

Önként bezárkózott Szentpéterfa

Kritikus a járvány a vasi településen, de több helyi szerint nincs is akkora baj.

van még itt cikk a témában:

85 millió forint értékben kapott autókat a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal

Agrárminiszter szerint csakis minőségi munkaeszközökkel lehet minőségi munkát végezni.

Akár 120 ezren válthatnak biztosítót év végén

A november elején kezdődő év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány még az idén is több mint egymillió gépjárművet érint, közülük akár 120 ezren is váltanak majd kgfb-szerződést a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) várakozása szerint.