Mi kell 2020-ban egy sikeres videojátékhoz? Mondom a receptet:
Vegyél alapul néhány kifejezetten népszerű Battle Royal játékot. Egyszerűsítsd le egy kicsit, adj hozzá néhány akciófilmes elemet, keverj hozzá még több akciót, önts köré egy nagy adag hype-ot, fűszerezd meg egy kis crossplay-el és add ingyen az embereknek. Röviden ennyi.
Mi is az a Battle Royal(továbbiakban BR)? Röviden:
Egy többjátékos(multiplayer) mód, ahol X mennyiségű játékos kezdi a meccset 2-3-4-es csapatokban vagy egyedül egy megadott méretű pályán. Rövid időn belül elkezd szűkülni a játéktér, az emberek egymásnak esnek, a pálya folyamatosan szűkül a cél pedig az, hogy te (vagy a csapatod) maradjon életben utolsónak, ezzel megnyerve a játékot.
Az évenként megjelenő, “futószalagon gyártott” Call of Duty játékok legújabb üdvöskéje a tavaly, október 25-én megjelent Modern Warfare. Tettek alá egy új játékmotort, a tereptárgyak részletes kidolgozást kaptak, visszakerült bele a Single Player kampány mód, a kritikusok is jól fogadták. Eddig ebben semmi meglepő nincsen, szerintem aki egy kicsit is otthon van a gamer világban az nem fogja felkapni a fejét, ha az Activision bejelenti a következő év CoD-ját. Voltak már brutálisan sikeres és eléggé megosztó részei is a sorozatnak, egy kicsit talán a Barátok Közthöz tudnám hasonlítani, ez is egy átlagos AAA-s játéksorozat amit már mindenki ismer, és ha nem jön el az armageddon akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy jövőre is kapunk egy CoD-ot.
Eddig semmi meglepő, igaz?
Az Activision már az előző CoD-ban, a Black Ops 4-ben behozta a BR módot, ami elég tiszavirág életű volt. Mondjuk ehhez az is nagyban hozzátett, hogy a játék ára 20 ezer forint felett volt, és csak akkor tudtad játszani, ha megvetted a teljes játékot.
Most viszont, idén május 10-én debütált a Modern Warfare ingyenes játékmódja, a Call of Duty: Warzone, ami kvázi külön játéknak tekinthető. Hirtelen olyan sikeres lett, hogy az első egy hónapban több, mint 50 millióan játszottak a játékkal, mára ez a szám túllépte a 60 millió playert. De mégis mitől ilyen sikeres?
Call of Duty®: Warzone - Official Trailer
Warzone. Free to play for everyone. Drop in tomorrow. Explore Verdansk, bring home the money in Plunder, or fight until no one else stands in your way in Bat...
Az első és a legfontosabb tény, hogy a Warzone teljesen ingyenes. Alapvetően a BR mód az, ami a játékosokat bevonzotta, viszont elérhető egy Plunder nevű játékmód is, amiben a cél az, hogy a többi játékost lemészárolva és pénzt gyűjtögetve a meccs végére a mi csapatunk legyen a leggazdagabb. Ez a playerek nagy részét nem is igazán mozgatja, szóval maradjunk a BR-nél.
Az első nagy Battle Royal játék az Arma 2 egyik BR modját alapul vevő PlayerUnknown’s Battlegrounds volt. A béta módja 2016 nyarán indult és rövid időn belül hatalmas siker lett. Világrekordokat döntögetett, volt, hogy több, mint 1.2 millió(!) ember játszotta a játékot egyidőben, pedig a 30 eurós árcimkével közel sem volt olyan hívogató, mint az ingyenes Warzone. Bár a PUBG mostanra szélsebesen száguld lefelé a leejtőn, sok játék kölcsönözte a BR ötletét tőluk, mint pl. a szintén ingyenes Fortnite, Apex Legens, és még folytathatnánk a sort napestig.
Az Activision tanult a Black Ops 4 hibáiból, és a Warzone-t minden PC, PS4 és Xbox One felhasználó számára ingyenessé tette. Az hagyján, de elérhető benne a crossplay, ami röviden annyit jelent, hogy a különböző platformon játszó emberek is tudnak egymással játszani, szóval ha nekünk Xbox-unk van, a másik két barátunknak pedig PC-je és/vagy PS-e, akkor is gond nélkül tudjuk együtt tolni a lövöldét. Ez magával hozza azt, hogy a baráti társaságok egymást invitálják játszani. Oké, ez eddig szép és jó, viszont ezeket a játékosokat valahogy meg is kell tartani. A Warzone-nak eddig ez sem jelent gondot.
A játékmenet izgalmas, hatalmas fegyverarzenál vár minket különböző kiegészítőkkel és perkekkel, szóval mindenki meg fogja találni a saját játékstílusához megfelelő összeállítást magának.
Elkészíthetjük a saját loadout-unkat, amibe olyan képességeket és fegyvereket rakunk, amilyet csak szeretnénk. A fegyvereinket egyedileg tudjuk módosítani, itt is rengeteg kiegészítő közül tudunk válogatni, amivel teljesen személyre tudjuk szabni azt.
Egy pisztollyal és 2 armor plate-vel dobnak ki minket a gépből a játék elején, utána bizony a lootoláson van a hagsúly, mint a legtöbb BR játékban. Viszont! A készítők itt megcsavarták a dolgot: Gyűjthetünk pénzt(!) is a fegyvereken és a felszereléseken kívül, amit el is tudunk költeni eléggé hasznos dologra a buystation-öknél. Megvehetjük a saját, egyedileg összeállított loadout-unkat, vehetünk magunknak páncélt, vehetünk radart ami mutatja a többi játékos helyzetét a térképen, kérhetünk légi támogatást, vehetünk gázmaszkot, amivel kis ideig túl tudjuk élni a szűkülő kör falát adó gázfelhőt és hasonló hasznos dolgokat, viszont! És itt jön az újabb viszont!
A játékot eleve úgy tervezték, hogy minél akciódúsabb legyen.
Ha meghal egy csapattársunk, vissza tudjuk vásárolni őt a játékba! Ilyet én még nem láttam BR játékokban, szóval ez elég nagy szó.
A játszható pálya a konkurens játékokat tekintve nem túl nagy, viszont egyszerre 150 játékost szabadít egymásra a Warzone. Ha valaki meghal a játék közben, az még nem esik ki automatikusan a meccsből. Miután lelőnek, a “gulag”-ba visznek minket, ahol lehetőségünk van egy 1v1 párbaj során legyőzni ellenfelünket, ezzel pedig visszakerülünk az aktuális meccsbe.
A pályán több különböző tájelemet vegyítettek; van erdős hegység, vannak nyílt mezők, van egy repülőtér, egy komplett erődítmény, elhagyatott bánya, de a belváros szűk utcáin és magas felhőkarcolók tetején is ádáz harcokat folytathatunk, ha a gázfelhő éppen ott kerít be minket.
A játék mai szemmel is legalább jól néz ki, viszont PC-n a grafikát felhúzva egészen elképesztő látványban lehet részünk. A fegyverek és a tereptárgyak textúrái aprólékosan kidolgozottak, a hangok élethűek, a robbanások látványosak, talán a járművek fizikájába tudnék belekötni, mivel eléggé életszerűtlenre sikerült őket megcsinálni.
A fejlesztők folyamatosan dolgoznak a játékmódokat tekintve, jelenleg Solo BR, Trio és Squad BR, illetve a fentebb említett Plunder elérhető Blood Money néven, viszont ezek valószínűleg változni fognak a közeljövőben. Én eléggé hiányolom a Duo játékmódot, mivel ha ketten akarunk játszani, eléggé nagy az emberhátrány a hármas csapatokkal szemben, remélhetőleg hamarosan lesz hetőség 2 fős csapatokban tolni a lövöldét.
Oké, ezek szerint sikerült összerakni egy elég király játékot, ami ingyenes. De akkor ez miért éri meg az Activisionnak?
Az utóbbi jó pár évben a nagy játékkiadók kb a hollywood-i pénzgyárakhoz hasonlóan inkább a mennyiségre, mintsem a minősségre mennek, ez eléggé nyilvánvaló. Évente megjelenő címek kisebb-nagyobb változtatásokkal, szép grafikával, néhol monoton játékmenettel. Egy a fontos: hogy eladható legyen, és minél többen megvegyék.
Erre most kapunk egy AAA-s Call of Duty-t ingyen, pusztán jófejségből? - Közel sem.
Az Activision, az Electronic Arts és társai méltán híresek a mikrotranzakcióikról. Magyarul te megveszed a játékot X ezer forintért, utána pedig vedd meg még hozzá plusz pénzért a kiegészítő DLC-ket, skineket, fegyvereket és minden csili-vili bizbaszt.
Ez természetesen a Warzone-ból sem maradhatott ki. A játékban majdnem minden fegyver megszerezhető ha sokat játszik az ember, viszont az extra tartalmakért fizetni kell. Van pár ingyen elérhető karakter skin, viszont a nagy részét csak akkor tudod használni, ha megveszed a Modern Warfare-t vagy vásárolsz Battlepass-t. Itt is, mint a legtöbb AAA-s játékban tudsz venni skineket, animációkat, matricákat, spéci fegyvereket, profil elemeket, szóval mindent, amivel PIMP-elhetsz.
Ha csak az ingyenes Warzone-t játszod és nem vetted meg az alapjáték Modern Warfare-t, akkor nincs túl nagy lehetőséged a multiplayer terén a fent említett 2 játékmódon túl. Viszont eléggé jó beetetés tud lenni a game. Én, aki csak a hatalmas leárazásoknál veszek játékot, még én is elgondolkodtam a teljes játék megvásárlásán, ez pedig nagy szó. Ha megvettem volna az MW-t, sokkal több módban tudnék játszani amivel a fegyvereimet és jóval gyorsabban tudnám fejleszteni, a sok csicsa itemről és kiegészítőről nem is beszélve.
Az biztos, hogy jól eltalálták a játékot. A folyamatos fejlesztések remélhetőleg előrefelé fogják vinni ezt a CoD-ot és reméljük, hogy hallgatni fogják a játékosok visszajelzéseit, mivel ezek ignorálása már nem egy játék bukását okozta.
Én személy szerint mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy tegyen egy próbát a Warzone-al. Ha szereted az izgalmakat, a taktikázást, a csaptmunkát és nem utolsó sorban imádod a shootereket, akkor ez bizony a te játékod.