Kipróbáltuk az épülő Budapest-Balaton kerékpárutat, és fájt

Bazsó Bálint 2022-04-17 14:13:00
A fővárosból Tordasig már aszfalton juthat el a kerékpáros, persze csak ha bírja szuflával.

2021 januárjában azt írtuk, hogy ha elhisszük az ígéreteket, akkor jövő nyáron már végigtekerhetjük a több mint 100 kilométeres utat.

És bár nem így lett - a kerékpárút fontolva haladva épül - de legalább épül.

Mint ismert, az eredeti tervek (értsd: ígéretek) alapján hazánk egyik legfontosabb sport és szabadidős célokat szolgáló infrastruktúráját már évek óta használhatnánk.

A csúszás egyik oka volt, hogy hosszú ideig nem sikerült eldönteni, hogy melyik útvonalváltozat épüljön meg. 

A gyors, könnyű terepviszonyok között vezető, de kevésbé látványos 7-es főút melletti szakasz, vagy a több látnivalót, ám sokkal több kihívást is tartogató, Etyeki-dombságon keresztül vezetett útvonalverziók fölött vitáztak egy darabig, hogy végül utóbbi legyen a befutó.

Fotó: NIF Zrt.

A kerékpárút azóta több helyszínen is épül, olyannyira, hogy ma már a Fejér megyei Tordasig lényegében el is készül az aszfaltcsík.  Úgy döntöttünk, hogy ki is próbáljuk ezt a szakaszt.

Ez combos lesz

A korábban említett látványos jelzőt nyugodtan vehetjük véresen komolyan. 

A kerékpárút első szakasza könnyed bemelegítés: a fővárosi, törökbálinti és biatorbágyi szakaszai nem jelentenek igazi kihívást, ezen a szakaszon vélhetően a legkisebbekkel érkező családok is nyugodtan tekerhetnek, ám a java csak ezután jön. 

A Biai-tó után ugyanis megkezdődik a hullámvasút: az etyeki emelkedő után, a falut elhagyva az út pincék és szőlőültetvények között vezet, combos emelkedők és lejtők között.

Fotók: Bazsó Bálint/Ugytudjuk.hu

 

A családi tekerés vélhetően az itteni hangulatos pincékig és az első fröccsig tart, ugyanis a következő, Tordasig tartó meredek emelkedőkhöz és lejtőkhöz már nem csak fizikum, de technikai tudás is kell, hiszen a kifejezetten gyors lejtőkön könnyen összejöhet a bukás és sérülés, különösen úgy, hogy az út vegyes használatú lesz, a környék mezőgazdasági forgalom is ráhajthat majd az útra, nemcsak a quadok és motorosok, mint ottjártunkkor.

Cserébe valóban látványos és élményekkel teli élményt kap az, aki idáig teker. Csak bírja szuflával.

Folyamatosan épül

A cikkünkben szereplő főváros és Etyek közötti első, 23 kilométer hosszú szakaszt a Strabag, a Colas Zrt. é a KM Építő Kft. építette, a második, Etyek és Tordas közötti részt a Colas Zrt. (ugyancsak ők építhetik újjá a Balatoni Bringakör Balatonőszöd és Balatonlelle közötti szakaszát, ahol a munkagépek több helyen barbár módon károsították a fákat - erről az Átlátszó írt bővebben), Balatonakarattyánál pedig a Magyar Alagútépítő és Bányászati Kft. dolgozhat, előbbi 793, utóbbi 154 millió forintért vállalta a munkát. Tordas és Velence közötti összesen 17,5 kilométer hosszú szakaszt a Swietelsky építheti meg, közel nettó 1,9 milliárd forintért.

Ezt a szakaszt vélhetően 2022 második negyedévében át is adják, vagyis a Velencei-tóig a nyáron már biztosan letekerhetünk a fővárosból.

A tervezésnél igyekeztek kihasználni a már meglévő infrastruktúrát, így ahol csak lehetett, a meglévő utakra festették fel a biciklis jeleket. Emellett a települések között jellemzően mezőgazdasági és földutakat aszfaltoznak le, ez azt is jelenti, hogy sok helyen vegyes használatúak lesznek az utak, mint az Etyeki-dombság esetén is.

Szólj hozzá!

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.

Amit a fogpótlásról tudni érdemes

Tény, hogy a genetikánk is meghatározza azt, hogy mennyire ellenállóak a fogaink, ugyanakkor mi magunk is sokat tehetünk annak érdekében, hogy megőrizzük a fogsorunk esztétikáját, egészségét.