2021 januárjában azt írtuk, hogy ha elhisszük az ígéreteket, akkor jövő nyáron már végigtekerhetjük a több mint 100 kilométeres utat.
És bár nem így lett - a kerékpárút fontolva haladva épül - de legalább épül.
Mint ismert, az eredeti tervek (értsd: ígéretek) alapján hazánk egyik legfontosabb sport és szabadidős célokat szolgáló infrastruktúráját már évek óta használhatnánk.
A csúszás egyik oka volt, hogy hosszú ideig nem sikerült eldönteni, hogy melyik útvonalváltozat épüljön meg.
A gyors, könnyű terepviszonyok között vezető, de kevésbé látványos 7-es főút melletti szakasz, vagy a több látnivalót, ám sokkal több kihívást is tartogató, Etyeki-dombságon keresztül vezetett útvonalverziók fölött vitáztak egy darabig, hogy végül utóbbi legyen a befutó.
A kerékpárút azóta több helyszínen is épül, olyannyira, hogy ma már a Fejér megyei Tordasig lényegében el is készül az aszfaltcsík. Úgy döntöttünk, hogy ki is próbáljuk ezt a szakaszt.
Ez combos lesz
A korábban említett látványos jelzőt nyugodtan vehetjük véresen komolyan.
A kerékpárút első szakasza könnyed bemelegítés: a fővárosi, törökbálinti és biatorbágyi szakaszai nem jelentenek igazi kihívást, ezen a szakaszon vélhetően a legkisebbekkel érkező családok is nyugodtan tekerhetnek, ám a java csak ezután jön.
A Biai-tó után ugyanis megkezdődik a hullámvasút: az etyeki emelkedő után, a falut elhagyva az út pincék és szőlőültetvények között vezet, combos emelkedők és lejtők között.
A családi tekerés vélhetően az itteni hangulatos pincékig és az első fröccsig tart, ugyanis a következő, Tordasig tartó meredek emelkedőkhöz és lejtőkhöz már nem csak fizikum, de technikai tudás is kell, hiszen a kifejezetten gyors lejtőkön könnyen összejöhet a bukás és sérülés, különösen úgy, hogy az út vegyes használatú lesz, a környék mezőgazdasági forgalom is ráhajthat majd az útra, nemcsak a quadok és motorosok, mint ottjártunkkor.
Cserébe valóban látványos és élményekkel teli élményt kap az, aki idáig teker. Csak bírja szuflával.
Folyamatosan épül
A cikkünkben szereplő főváros és Etyek közötti első, 23 kilométer hosszú szakaszt a Strabag, a Colas Zrt. é a KM Építő Kft. építette, a második, Etyek és Tordas közötti részt a Colas Zrt. (ugyancsak ők építhetik újjá a Balatoni Bringakör Balatonőszöd és Balatonlelle közötti szakaszát, ahol a munkagépek több helyen barbár módon károsították a fákat - erről az Átlátszó írt bővebben), Balatonakarattyánál pedig a Magyar Alagútépítő és Bányászati Kft. dolgozhat, előbbi 793, utóbbi 154 millió forintért vállalta a munkát. Tordas és Velence közötti összesen 17,5 kilométer hosszú szakaszt a Swietelsky építheti meg, közel nettó 1,9 milliárd forintért.
Ezt a szakaszt vélhetően 2022 második negyedévében át is adják, vagyis a Velencei-tóig a nyáron már biztosan letekerhetünk a fővárosból.
A tervezésnél igyekeztek kihasználni a már meglévő infrastruktúrát, így ahol csak lehetett, a meglévő utakra festették fel a biciklis jeleket. Emellett a települések között jellemzően mezőgazdasági és földutakat aszfaltoznak le, ez azt is jelenti, hogy sok helyen vegyes használatúak lesznek az utak, mint az Etyeki-dombság esetén is.