Az élővilágnak és a győri városképnek is jót tesz, valamint a hajózást is biztosítja és az árvízvédelmi biztonságot is javítja az a vízügyi beruházás, ami a napokban látványos szakaszához érkezett.
90 tonnás hajózsilip-elemet emeltek be a daruk a Mosoni-Duna Győr közelében, Véneknél épülő komplex műtárgyba.
A projekt fő célja, hogy a Mosoni-Duna visszanyerje azt a vízszintet, amit a folyón az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozott. A dunai alacsony vízszintek ugyanis leszívják a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket: a torkolatnál a vízszintek egyes időszakokban közel 2 métert süllyedtek, de a hatás nem csak itt, hanem feljebb is érezhető.
Az épülő műtárgy összetett szerepet tölt be. Ennek megfelelően
- árvízkapuként szolgáló vízszintszabályozó műből,
- hajózsilipből,
- valamint halátjáróból áll majd (ez utóbbi biztosítja a Mosoni-Duna ökológiai átjárhatóságát).
Egy üzemi hidat is átadnak a területén, valamint kétszintes kezelőépületetet is kialakítanak. Árvízvédelmi töltések is épülnek, továbbá csónakátemelő rámpák és sólyák teszik majd lehetővé azt, hogy a víziturizmust ne akadályozza, hanem segítse a projekt.
Az építkezés során a Mosoni-Duna torkolata megváltozik. Új mederben halad majd a víz, részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten keresztül: a Mosoni-Duna vize a torkolati műtárgyon keresztül jut el majd a Dunába, a jelenlegi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb.
Forrás: Magyar Építők