Amikor Orbán Viktor (Fidesz-KDNP) miniszterelnök május végén elindította a Harcosok Klubját, még úgy tűnt, hogy egy szűk körű, exkluzív politikai elitklubról van szó. Hiszen a BOK-csarnokban tartott, MLM gálára emlékeztető megnyitóra csak személyesen kiválasztott, „legelhivatottabb” hívek kaptak meghívót, hogy részt vegyenek a „digitális szabadságharc” első szeánszán. A WhatsAppon szerveződő közösség mögött egyértelmű cél húzódott, létrehozni egy zárt, fegyelmezett, hűséges online ütőerőt, amire bármikor lehet számítani, ha épp el kell lehetetleníteni egy ellenzéki cikket, ne adj’ isten, komment hadjáratot kell indítani egy kormánykritikus poszt alatt, vagy csak simán fel kell mondani a kormánypropagandát.
Csakhogy alig telt el néhány hét, és a klub máris kinyitotta kapuit a nagyérdemű előtt. Július 7-én Orbán bejelentette, hogy a Harcosok Klubja mostantól a Facebookon működik tovább, „mert ott elfér mindenki”. Ezzel a váltással azonban nemcsak platformot, hanem mentalitást is cserélt a kormány, a meghívásos elit klubból egy csapásra népfront mozgalom lett. Az exkluzív díszdobozos terméket lecserélték a tömegcikkekre, abból is a saját márkás alsó polcosra.
A miniszterelnök ma délelőtt aztán még szélesebbre tárta a toborzóiroda kapuját, hiszen meghirdette, hogy a Facebookon már bárki jelentkezhet, aki elfogadja a klub „hét törvényét”. Felvételi kritériumként Orbán Viktor szavakat sorol egymás után, úgyis, mint:
- hazaszeretet,
- szabadságharc,
- tisztelet,
- összetartás,
- cselekvés,
- sorsközösség és
- béke.
Ezek a fogalmak egyszerre idéznek némileg poros kereszténydemokrata erkölcsöt és egyfajta digitális keresztes hadjárat utánérzést. Mindez látszólag eszmei alapot ad a mozgalomnak, valójában azonban az egész nem más, mint egy jól szerkesztett toborzási csomag, gondolkodás nélküli elköteleződés, egy gombnyomásos hűségeskü, természetesen a hős vezér mögé felsorakozva.
Ami különösen árulkodó, az a nyitás időzítése. Ugyanis épp a Tisza Párt hétvégi kongresszusa után történt, ahol Magyar Péter több ezer ember előtt tartott kampányeseményt. Orbán erre reagálva már hétfőn „digitális blöffként” próbálta lesöpörni a rivális pártot, miközben ő maga is épp egy digitális hadsereget szervez. A friss közvélemény-kutatások ráadásul nem a Fidesz malmára hajtják a vizet, már a kormányközeli mérések szerint is folyamatosan erősödik az új ellenzéki erő. Kicsit olyan az optika, mintha a kormányfő belenézett volna hétfőn a számokba, és úgy döntött, hogy ideje megszólítani mindenkit, aki eddig kimaradt a klubozásból, még ha csak egyetlen kattintásnyira is van a lojalitástól.
Így lett tehát a Harcosok Klubja a NER egyik legújabb kommunikációs kísérleti terepe. Egy kezdetben zártnak szánt mozgalom, ami hirtelen a népi internetes toborzás mémjévé vált. A Fidesz az egész pályás letámadási rendszer jól ismert receptjét alkalmazza itt is. A politikai kontrollt álcázza a közösségi aktivitással, az ideológiai egységet összekeveri a bárki számára elérhető Facebook-csoport tagsággal, a szuverenitást pedig az jelenti, ha valaki minél több előre megfogalmazott kommentet ír ki a világhálóra. A klub nyitása ezzel együtt egy újabb jele annak, hogy a 15 éve regnáló hatalom minden szinten próbál reagálni a hirtelen szembejövő valóságra. Még akkor is, ha az a valóság épp egy másik ‘klub’ meglepően gyorsan növekvő népszerűsége.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |