Idén március 20-án tárgyalta a sárvári képviselő-testület az önkormányzati cégek üzleti terveit. A meghívó szerint azonban a Sárvári Gyógyfürdő Kft., a Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft., a Sárvári Média Nonprofit Kft., valamint a Sárvári Sportfólió és Kulturális Kft. 2024-es üzleti terveit kivétel nélkül zárt ülésen tárgyalta meg a városvezetés. Ez azért is érdekes, mivel a cégek adófizetői közpénzből működnek, de a Sárvár Aréna vagy például a fürdő esetében állami pénzből is épületek, ami azt jelenti, hogy a nemzeti vagyon részét képezik, e tekintetben pedig eléggé aggályos, hogy a választók közvetlenül még csak nem is tájékozódhatnak arról, hogy mennyi pénzből működtetik a létesítményeket.
2023-ban még kicsit más volt a helyzet. Az üzleti terveket ugyanis egy éve még nyílt tárgyaláson vitatták meg a képviselők, ám az írásos anyagok már ekkor is zártan voltak kezelve.
Akkor a sárvári jegyzőhöz fordultunk, hogy kikérjük az üzleti tervek anyagait, a jegyző azonban jelezte, hogy ez esetben nem az önkormányzat az adatgazda, hanem a cégek ügyvezetői. A fürdőtől például aztán csak bírósági eljárás megkezdésével kaptuk meg az anyagot. Igaz jó sok adat kitakarásával érkezett meg az üzleti terv.
Nem jól alakulnak a számok?
A kérdés egyből adja magát, hogy miért is titkolja az önkormányzati cégek pénzügyi adatait a cégek vezetői és a sárvári városvezetés kézenfogva? Pedig - magunkat ismételve - fontos hangsúlyozni, hogy közpénzfelhasználásról, közpénzköltésről és sok esetben állami támogatásról, állami beruházásról van szó.
Valószínű a cégek kedvezőtlen számai azok, ami miatt inkább jobbnak látják eltitkolni azokat.
Bár az üzleti tervet nem kaptuk meg, a Sportfólió esetében úgy értesültünk, hogy 2023-ban csakis az önkormányzat 55 millió forintos pénzügyi támogatásával tudott működőképes maradni, miközben az ügyvezető Polgár Endre bérét tavaly havi 805 ezer forintra emelték.
A Gyógyfürdő kapcsán úgy informálódtunk, hogy fél milliárdos veszteséggel számolt 2023-ban, miközben egyébként az ügyvezető, a szombathelyi Fidesz elnökségi tagja, Kántás Zoltán fizetése egy tavalyi bérfejlesztének köszönhetően 1 millió 843 ezer forintra emelkedett.
Szintén csakis saját információra hagyatkozva a Sárvári Média Nonprofit Kft. 2023-as évét közel 71 és fél millió forintos üzemelési költséggel számolta, a sárvári önkormányzat ennek több mint felét, 45 millió forintot támogatásként tett be a kasszába. Az már talán senkit nem lep meg, hogy a cég ügyvezetőjének bérét tavaly szintén fejlesztették, Fonyó Roberta fizetése így havi 538 ezer 200 forintra emelkedett.
Csak összehasonlításként: Szombathelyen minden önkormányzati cég üzleti terve és korábbi évi beszámolója nyílt ülésen, a szombathely.hu-n mindenki számára letölthető anyagok ismeretében került megtárgyalásra. Amennyiben pedig a beszámoló nem tartalmazza esetleg olyan adatot, ami a közvéleményt érdekelné, akkor az adott Kft. ügyvezetője azt azonnal rendelkezésre bocsátja. Mint például az AGORA a Savaria Fórum hirdetőoszlop hirdetései esetében, más különben a Vas Népe nem tudná a témát napok óta fújni.
De nemrég például a szombathely Fidesz követelte a Szombathelyi Vagyonhasznosító és Városgazdálkodási Zrt.-vel kapcsolatban a jobb átláthatóságot akkor, amikor egy független szerkesztőség a saját maga által felállított szempontrendszerek alapján értékelt átláthatósági mércén a céget gyengén teljesítőnek találta.
Közadat, közbeszerzés, közömbösség
De nem csak a mindenki számára alanyi jogon megismerhető közfeladatot ellátó és közpénzből működő sárvári cégek üzleti tervei és beszámolói kerülik a napfényt, hanem olyan mindenki számára megismerhető témában is, mint a közbeszerzések.
2023 decemberében írta ki az önkormányzat a “Sárvár, köztisztasági és egyéb feladatok ellátása” című közbeszerzést. Ebben gyakorlatilag utcaseprésre kerestek vállalkozót. Ahogy arról korábban írtunk a közbeszerzést a fideszes önkormányzati képviselő, Varga Jenő cége a C.P. Portál Kft. nyerte el.
A cég 5 évre kapta meg a feladatot, ez idő alatt a szerződés szerint 628 millió 847 ezer 936 forintot számláz majd ki a városnak.
Bár az önkormányzat egy mindenki számára elérhető közbeszerzést írt ki, ráadásul közterület takarítására, amit aztán majd közpénzből fizet ki, az eljárás eredményét január 25-én a Gazdasági, Városfejlesztési és Közbeszerzési Bizottság megint csak zárt ülésen tárgyalta meg.
Kérdésünkre, hogy ezt miért tette zárttá a bizottság, a jegyző válaszában (A levél innen letölthető.) azt írta, hogy amennyiben nyílt ülésen tárgyalná meg az adott bizottság a beérkezett anyagokat, akkor azokat a város weblapjára feltöltött anyagok miatt már a tárgyalás előtt 5 nappal megtudhatnák a pályázaton résztvevők, ez pedig alkalmas lenne arra, hogy az egyes pályázók befolyásolási kísérletet tegyenek más pályázóknál.
Csakhogy ez azért is áll gyenge lábakon, mert a bizottság csakis akkor tudja tárgyalni az adott közbeszerzést, ha annak a beadási határideje már lejárt, illetve ennek kiküszöbölésére bevett gyakorlat az, hogy az eljárás eredményét nyíltan tárgyalják, az anyagot pedig a napirendi pontnál helyben osztják ki. Kérdés persze, hogy az adott testület mennyi akar sötét, füstös szobákban tárgyalni egy olyan közbeszerzést, amelyen egyetlen résztvevő van, az is egy fideszes képviselő cége.
Véleményünk szerint a sárvári önkormányzat - amennyiben a nagyobb vasi települések önkormányzataival vetjük össze - jelenleg az egyik legátláthatatlanabb. A városvezetők látványosan törekednek arra, hogy eltitkolják a közadatokat, amennyiben pedig közérdekű adatigényléssel fordulunk bármely önkormányzati céghez, vagy magához az önkormányzathoz, úgy mindent megtesznek annak érdekében, hogy akadályozzák az adatok nyilvánosságra kerülését.
Támogasd adód 1%-val a hatalomtól független újságírást! Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adószám: 19294571-1-18. Köszönjük! |