Az M1-es bővítése helyett a vasúti fejlesztés mellett érvelnek a szakértők

Papp László Tamás 2022-08-12 13:44:00
Két közlekedési szervezet levélben fordult az Európai Bizottsághoz. Szakmai véleményük lentebb olvasható.

Az M1-es autópálya bővítése helyett vasúti fejlesztésre van szükség – levélben fordultunk az Európai Bizottsághoz

– olvasható a Magyar Közlekedési Klub Facebook-oldalán.

A magyar kormány előzetes társadalmi egyeztetés nélkül, júliusban nyújtotta be a 2021-2027 időszakra vonatkozó Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programot (IKOP) az Európai Bizottságnak, amelynek keretében a rendelkezésre álló összeg több mint tizedét, mintegy 140 milliárd forintot az M1-es autópálya Budapest–Bicske szakaszának irányonként három sávosra bővítésére költené a kormány. Ezt a tendert aztán júliusban a megszorítások miatt visszavonták.

Ettől függetlenül a Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub e tervet rendkívül károsnak tartja, helyette a párhuzamos vasúti vonalszakasz kapacitásának növelését sürgeti, ezért levélben kérjük az Európai Bizottság illetékes igazgatóit, hogy a programot ebben a formájában utasítsák el

– szól a poszt.

Log in or sign up to view

See posts, photos and more on Facebook.

A bejegyzésben a texasi Katy Highway példájára is hivatkoznak, melyet 2008-ban a dugók megszüntetésének reményében 26 sávosra bővítettek, ezzel a világ legszélesebb autópályáját létrehozva. A torlódások csak néhány év erejéig csökkentek, 2014-re már hosszabb csúcsidőszaki menetidővel kellett számolni, mint a szélesítés előtt.

Információink szerint az autópálya-szélesítés megvalósíthatósági tanulmánya azzal indokolja a beruházást, hogy a szakaszon a személygépkocsi-forgalom 50 százalékos, a teherforgalom 100 százalékos növekedése várható, miközben a párhuzamos vasútvonal által nyújtott lehetőségeket meg sem említi. Ez az érv számos szempontból téves, összeférhetetlen, ellentétben áll az alapvető fenntarthatósági szempontokkal és több másik közlekedési tervvel és stratégiával

– érvelnek.

Fotó: MTI

A túl sok autó szerintük már így is élhetetlenné teszi Budapestet: mind a közösségi közlekedés utasai, mind a munkájuk vagy családi helyzetük miatt feltétlenül autóhasználatra szorulók utazását jelentősen meghosszabbítják a dugók; a torlódások nemcsak a csúcsidőszakban, hanem napközben is állandósultak.

„A gyaloglást és a kerékpározást akadályozza, hogy a közterületek többségét közlekedő vagy parkoló gépjárművek foglalják el. A hatalmas autóforgalom emellett minden városlakó számára káros lég- és zajszennyezéssel jár”

– írják.

A poszt szerint elmúlt évszázadokban kialakult városszerkezet nem teszi lehetővé a közúti kapacitás további növelését, ezért az egyetlen megoldás a helytakarékos, környezetbarát közlekedési módok előnyben részesítése és ösztönzése az autózással szemben. Ennek megfelelően a Budapesti Mobilitási Terv szerint 2030-ig a jelenlegi 42-ről 30 százalékra kell csökkenteni a fővárosban az autóval megtett utak arányát, de e cél elérhetetlenné válna, ha az autópályákon még a jelenleginél is sokkal több gépjármű özönlene be a városba.

Hibásnak tartják az a hozzáállás, mely szerint a közúti forgalom folyamatos növekedése befolyásolhatatlan, az egyetlen rá adható válasz pedig az utak szélesítése: a tapasztalatok valójában azt mutatják, hogy a forgalom alkalmazkodik a rendelkezésre álló közúti kapacitáshoz.

Ha bővítik az autópályát, még többen ülnek autóba,

még nagyobb dugók lesznek a fővárosban, ellenben a megfelelő közlekedéspolitika mellett sokan hajlandóak vonatra, buszra, kerékpárra váltani. Ráadásul az M1-es autópálya már jelenleg is megfelel a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) követelményeinek, a bővítés tehát a tranzitforgalommal sem indokolható.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Az Európai Bizottság mobilitási stratégiája a párhuzamos Budapest–Győr–Bécs/Pozsony vonalat nagysebességű vasúti fejlesztésre jelöli ki, egyúttal 2030-ig a távolsági vasúti utasok számának kétszeresre növelését tűzi ki célul. A vasúti teherszállítás esetében 2050-re számolnak a forgalom duplázódásával. Az Európai Unió a közúti forgalom növekedése helyett a vasúti kapacitás bővítését tartja kívánatosnak, különösen a nagyvárosok vonzáskörzetében.

A Magyarország Kormánya által elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) a Budapest környéki vasúti hálózaton szintén az utasszám megduplázását irányozza elő. A már jelenleg is a kapacitásának határán működő, az M1-es autópályával azonos irányú 1-es vasútvonal Budapest–Törökbálint szakasza esetében egy harmadik vágány megépítésére van szükség, hogy az S10-es és S12-es személyvonatok közösen a jelenlegi 30 helyett 15 percenként közlekedhessenek és se a távolsági, se a tervezett győri zónázó vonatokat ne tartsák fel.

Ehhez a tervek már rendelkezésre állnak, melyek a majdani nagysebességű vonalhoz csatlakozó negyedik vágány előkészítését is tartalmazzák. Az így létrejövő magas színvonalú vasúti szolgáltatás megfelelő kapacitást nyújtana az ingázók számára akkor is, ha számuk jelentősen nő,

az autópálya szélesítését tehát szükségtelenné teszi

– vélik a szakértők. A poszt szerint a magyar kormány nem folytatott egyeztetést az elküldött programmal kapcsolatban sem az érintett önkormányzatokkal, sem civil szervezetekkel.

„Úgy tudjuk, a vasúti fejlesztés költsége kb. 20 milliárd forinttal alacsonyabb a fölösleges és káros autópálya-bővítésnél, ez az összeg átcsoportosítható például a már korábban előkészített budapesti villamoshálózati fejlesztésekre, melyek közül az IKOP jelenleg egyet sem tartalmaz. Mielőbb meg kell valósítani a pesterzsébeti villamoshálózat bővítését, a 42-es villamos meghosszabbítását a Gloriett lakótelepig és a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal visszaállítását, hogy a városon belül is nagy kapacitású és kényelmes közösségi közlekedés álljon a lakosság rendelkezésére”

– mondják.

Szólj hozzá!

Megújul a szombathelyi Akacs Mihály utca legkritikusabb szakasza

Jövő hét hétfőn bőgnek fel a munkagépek.

Reggeli fagyra derű jön kedden

A Nyugat-Dunántúlon egész nap derült idő valószínű.

Hogyan válaszd ki a számodra ideális szakmát?

Sok olyan ember van, aki nap mint nap mással foglalkozik, mint amit valójában szeretne.

Másfél milliárd forintnyi adót csalt el egy szójadarával üzletelő banda, a szálak Sárvárra vezetnek

A brazil szójadara olasz, szlovén és osztrák cégeken keresztül érkezett Magyarországra, fiktív belföldi cégek beiktatásával.

Két díszpolgári címet vonna vissza a kőszegi önkormányzat

1945-ben két szovjet katona kapta meg a kitüntetést. 

A svéd Per Johansson a győri kézilabdacsapat új vezetőedzője

A holland női kézilabda-válogatottat is ő irányítja.

Kijutott a párizsi olimpiára a magyar férfi kézilabda válogatott

Fordulatos játék és hatalmas küzdelem után, megérdemelten

Vajon hogyan látják a színeket az állatok?

Abban biztosak lehetünk: nem úgy, mint mi.

Gyermekpornográfia elkövetésével vádolnak egy 14 éves győri fiút

12 év alatti gyerekekről szerzett felvételeket.

Lehűléssel indul a jövő hét

A hét második felében melegedés kezdődik, a jellemzően erősen felhős idő mellett hétvégén akár 20 fok is lehet.

Ájurvédikus gyógyítás egy hévízi egészségközpontban

Vannak országok, ahol a test, a lélek és a szellem hármasának egyensúlya alapvető fontosságú az emberek mindennapjaiban, és ennek harmonikus megtartása az élet legfőbb célja. Ilyen hely India is, amely már több, mint 5.000 éve holisztikus szemlélettel közelíti meg és gyógyítja az embert. 

Külső és belső aranyér: mi a különbség köztük?

Akinek volt már kitüremkedett aranyeres csomója, az tudja, mennyire fájdalmas ez. Feszít, szorít, viszket, nehézzé teszi az ülést és a székelést is. Nem is csoda, hogy a legtöbben próbálják visszahelyezni a kikandikáló darabot a végbélnyíláson keresztül. De vajon ez a jó megoldás? Cikkünkből kiderül, mit lehet tenni ilyen esetben.

Patonay Imre ismét elindul Körmend polgármesteri székéért

Ő a Változás a Városért Egyesület első bejelentett jelöltje.

Tökéletes erotikus eszköz a profi ligára szabva

Míg egyesek sosem próbáltak erotikus eszközöket, akár idegenkednek is tőlük, mások előszeretettel alkalmazzák őket a hálószobában töltött idő alatt. Utóbbinál a gyártók igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a lelkesedés hosszú távon megmaradjon.

Szabadlábra került Fekete Dávid győri énekes

A vádirat szerint 279 millió 574 ezer 213 forint kárt okozott.

Mely csillagjegyeknek megy a legkönnyebben az újrakezdés?

Az élet olykor nagyon kegyetlen, hisz mindenkivel előfordul, hogy hiába küzdött valamiért teljes erőbedobással, mégis hoppon maradt a végén. A csalódásokat megélni, feldolgozni nem egyszerű, a padlóról felállni és újrakezdeni pedig még nehezebb.