Az elektromos roller nem segédmotoros kerékpár: sem sisak, sem jogosítvány nem kell hozzá

Nagy Donát 2022-06-18 08:18:55
Nemrég ismét több álhír jelent meg a magyar médiában az e-rollerekről, most viszont rendet teszünk a fejekben.

Az elmúlt napokban újra elárasztotta az internetet és a közösségi médiát az a téves információ, amely szerint az elektromos roller segédmotor és így ezek a szabályok vonatkoznak rá. A Jövő Mobilitása Szövetség ezért feladatának érzi, hogy összefoglalja a jelenlegi helyzetet, tisztázza a tényleges jogszabályi környezetet és a hiteles információkat adjon az elektromos rollerekkel kapcsolatban, írja a Zöldpálya.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 Az elektromos rollerek ugyanis évek óta életünk és az utcakép részét képezik. Egyre több közösségi roller található a közterületeken és ugrásszerűen megnőtt a magántulajdonban lévő eszközök száma is, így egyre sürgetőbb a járművek helyzetének jogszabályi rendezése.

A legtöbb félreértés egy 2019-es belügyminisztériumi levélből indult ki, amelyben az elektromos rollerekre vonatkozóan az szerepel, hogy „külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotornak lehet megfeleltetni.”

A valóságot ezzel szemben 2020-ban a Pesti Központi Kerületi Bíróság mondta ki egy ítéletében, azaz

amíg az elektromos roller jogszabályi kategorizálása nem történik meg, addig használójával szemben sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályok alkalmazása nem lehetséges.

Magyarán a hatályos jogszabályok alapján az elektromos roller továbbra sem kategorizálható, mivel az eszközhöz egyelőre nem dolgoztak ki egységes szabályozást idehaza. Jelenleg nincs tételesen besorolva a KRESZ hatálya alá a jármű, amely jellemzői szerint leginkább a kerékpár és a segédmotoros kerékpár közé esik, írják.

Mindez azt jelenti, hogy a feltételrendszer hiányában az elektromos rollerekre hatósági szankciókat sem lehet alkalmazni.

Megemlítik, hogy egy uniós rendelet szerint a segédmotoros kerékpárok egyértelműen nyereggel ellátott eszköznek számítanak, így már csak ezért sem esnek bele alapesetben a rollerek a kategóriába.

Természetesen a közlekedésben résztvevőkre, a közlekedés biztonsága érdekében, nem csupán a KRESZ, hanem más jogszabályok is vonatkoznak, írja a Jövő Mobilitása Szövetség.

Kiemelik, hogy például ittasan ezt a járművet sem lehet vezetni. 

A szabályozás hiányának ellenére persze vannak olyan kölcsönözhető vagy bérelhető, közösségi elektromos rollerek, amelyek használatára a bérbeadó cégek már most is előírnak feltételeket.

Az elektromos rollereket bizonyos helyzetekben, például balesetek során muszáj kategorizálni. Ilyen esetekben a tapasztalatok szerint az adott hatóság vagy gyalogosnak tekinti a közlekedőket, mivel az e-roller szabályozás híján nem tekinthető járműnek, vagy a belügyi iránymutatás alapján segédmotornak. A szabályozás teljes hiánya miatt ugyanis a hatóság és a bíróság eltérően vélekedhet a rollerek besorolásáról.

A cikk szerint a mindennapokban viszont ennél sokkal fontosabb kérdés, hogy mi hova soroljuk magunkat, miközben rollerrel közlekedünk.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Nem nehéz belátni, hogy a legjobban akkor járunk, ha használati mintákban, helyekben, módokban inkább kerékpárként tekintünk magunkra, mintsem „segédmotorként” az autók közt közlekednénk a városi forgatagban.

Látszik, hogy nagy szükség lenne rendet tenni a káoszban, mert a fennálló helyzet sem a környezetbarát módon közlekedni akaróknak, sem a közlekedés többi szereplőjének, de a hatóságoknak és a bíróságoknak sem jó

– írja a Jövő Mobilitása Szövetség, majd hozzáteszi:

Egy jól átgondolt, előre tekintő és a városi közlekedés várható változásait szem előtt tartó, átfogó szabályozásra lenne szükség, hogy ki lehessen használni ezen eszközök zsúfolt városokra gyakorolható jótékony hatásait: kevesebb autó, jobb levegő, végeredményben pedig nagyságrendekkel csökkentett karbonlábnyom.

Szabály ugyan nem írja elő a védőfelszerelések használatát az elektromos roller esetében, de ezek viselése ugyanakkor erősen ajánlott. A sisak életet menthet, így ideális lenne, ha a leendő jogszabályban a kerékpáros szabályokkal egyezően, lakott területen kívül, esetleg ezt kiegészítve 18 év alatt általánosan is kötelezőnek tekintenék.

Szólj hozzá!

Vezetékszakadás miatt nincsen most már napok óta közvilágítás a szombathelyi Mártírok terén

A burkolatot több helyen is megbontották a szakemberek a hibaelhárítás miatt.

Hende Csaba átadott egy zebrát

Már gyalogátkelőhelyet.

A két következő szombaton is fizetős lesz a parkolás Szombathelyen

Viszont december 23. és január 1. között ingyenesen lehet majd letenni az autókat.

Vas megyei emberkereskedőt ítélt el a bíróság

Egy szombathelyi boltban akartak lopni, ekkor buktak le.

Tanárát bántalmazta egy Győr melletti iskola tanulója

A fiú egy alkalommal ököllel hátba, lapocka tájékon ütötte a tanárt, majd meg is rúgta őt.

Vasárnap meggyújtják a második gyertyát is a győri adventi koszorún

Öt órára várják az érdeklődőket a Széchenyi térre.

Összeverekedett egy fiatal pár a Szombathely és Kőszeg között közlekedő vonaton

A nő többször mellkason rúgta az élettársát, aki szintén próbálta megrúgni a terhes nőt.

Miért érdemes gondoskodni vezeték nélküli fülhallgatónk védelméről?

A vezeték nélküli fülhallgatók napjainkban igencsak népszerűek lettek. A mindennapok során rengeteg helyzetben használjuk ezeket az apró készülékeket, amelyek kényelmesek és kimagasló teljesítményre is képesek.

Elismerte a Sárvár Lendületben Facebook-oldal egyik adminja, hogy valóban letiltanak egyes felhasználókat

Egy friss közlemény szerint azokat a júzereket tiltják ki, akik mások jó hírnevét, becsületét megsértik.

Elhunyt Beliznai Pálné, a szombathelyi Bem Lakásszövetkezet elnöke

30 éve látta el megannyi társasház kezelését.

Ungár Péter feltette a nagy kérdést a miniszternek: Hajlandó az állam konszolidálni a csőd felé robogó Haladást?

Több mint 1 milliárd 383 millió forint rövid lejáratú tartozása van az egyesületnek, ebből 213 millió forintnyi adósság már le is járt.

Sárváriakért Egyesület: Lassan minden sárvári letiltása feloldásra kerül a Sárvár Lendületben Facebook-oldalon

Az egyesület szerint az eléggé aggályos, hogy azért ne kapjon egy sárvári tájékoztatás, mert véleménye nem egyezik a hatalom gyakorlóival.

Csak másodvonalbeli politikus jutott a Fidesz országjárásának szombathelyi helyszínére

Böröcz László, budavári polgármester érkezik az Őrvidékházba.

Háziorvosi életpályamodellt dolgoz ki a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület

Már a decemberi közgyűlésre beviszik a győri egészségügyi ellátást hosszú távon biztosító előterjesztést.

Az olajszűrő kulcsok használatának szerepe, fontossága

Ma már számos feladat nagyon egyszerűen, gyorsan és biztonságosan elvégezhető a különféle speciális kialakítású eszközöknek köszönhetően.

Nekivágta biciklijét feleségének egy sárvári férfi

Garázdaság miatt kell bíróság elé állnia.