Néha egyszerűbb lenne lemondani az elsőbbségről

Nagy Donát 2022-05-23 11:28:00
A volán mögött egyre kevésbé vagyunk előzékenyek, pedig sokszor simán lehetne win-win helyzet. Szombathelyi autóvezetőként az elmúlt időszakban tudatosan figyeltem, melyek azok a helyek, ahol némi figyelmességgel gyorsíthatnánk mindenki közlekedését, valamiért mégsem tesszük.

A városi közlekedés olyan, mint egy nagy társasjáték. Megvannak a maga szabályai, lépdelünk jobbra, balra, néha pedig körökre osztva haladunk a többiekkel. Ezt a játékot viszont akár mindenki meg is nyerheti, egyszerre. Ehhez viszont az kell, hogy néha egy nagyobb jóért, egy élhetőbb közlekedésért lemondjunk pár apróságról a javunkra.

Ott van például egy egyszerű balra kifordulás a Kodály Zoltán utcáról a Váci Mihály utcára. Jobbra igen nehéz kilátni a vastag törzsű fák takarása miatt, így gyakran igencsak ki kell dugni a kocsi orrát, hogy rendesen ellássunk jobbra. Ilyenkor persze a Vácin érkező autósnak van elsőbbsége; mégis, amikor a sofőr balra szeretne befordulni a Kodályra, elég lenne csak elemelnie a lábát a gázról és kettőt villantani, ezzel lemondva az elsőbbségéről, majd kiengednie a veszteglőt. „Én is haladhatok, és ő sincs így a befordulásában akadályozva.” De valamiért egyre kevesebben látják át a szituációt, hogy itt egy aprósággal tulajdonképpen mindenki nyerne.

Fotó: Google Utcakép

Másik „kedvencem” az Arany-patak kis hídja a Liget utcában. A Csónakázó-tó felőli oldalon már elsőbbséget kell adni a jobbról és balról érkezőknek, akik általában amúgy a híd felé akarnak befordulni. Igen ám, de a hídra felhajtásnál a Liget utcából érkezőknek van elsőbbsége vélhetően a beláthatóság miatt, viszont egy-egy forgalmasabb időszakban a túloldalon hamar elakad a lendület.

Itt gyakran ki is alakul egy farkába harapott kígyó, azaz a terelősziget körül körben állnak az autók, egymást akadályozva.

Pedig ezt pofon egyszerűen el lehetne kerülni: a Liget utcából érkezve, ha látja a sofőr, hogy már több autó is vesztegel a híd túloldalán, akkor lefékez, majd villant egyet, amivel jelzi egyértelműen, lemond az elsőbbségéről, és hagyja átjönni az autókat a túloldalról. Így pikk-pakk kiürülhetne a kereszteződés, lehet is haladni.

Fotó: Google Utcakép

A Maros utca és Öntő utca kereszteződéséről már korábban is írtam: mivel hiányzik az általam belső elkerülőnek hívott szakasznál egy rövidke rész, így a Vadász Étteremtől a Saághy István utcáig egy kis bűvészkedéssel lehet csak eljutni. Itt fordul elő az a szituáció, amikor a sofőr a Maros utcában érkezik észak felől, de ő nem az Öntő utcára kifordulva folytatná az útját, hanem tovább a Maros utcában, egyenesen. Azaz meg kell adnia az elsőbbséget a balról és jobbról érkezők számára is. Igen ám, de jobbról folyamatos a kocsisor, akik a Vadász Étterem felől érkeznek. Hosszú percek telnek el, mire van akkora rés, amin át lehet sliccanni.

Közben pedig csak telik a sor mögötte.

Pedig csak annyi lenne a „dolga” az Öntő utcából érkezők egyikének, hogy elemeli a gázról a lábát, és hagyja átmenni maga előtt keresztben a közlekedőtársát. Még megállnia sem kell csak lassítani, és máris kiszabadíthatna tíz-tizenkét autóst a forgalmi akadályból.

Fotó: Google Utcakép

A fentebb felsorolt szituációk mind olyan esetek, amikor az egyik fél a könnyebb tovább haladás érdekében lemond az elsőbbségéről. Elismerem, ennek megvannak a maga veszélyei, hiszen a jelzésnek egyértelműnek kell lennie, és a kedvezményezett fél hezitálásakor sem szabad megváltoztatni újra a döntésünket. És vannak is hezitálók, akik ilyenkor egyszerűen nem értik, mi történik.

Az ilyen apró figyelmességeket alkalmazva viszont hiszem, hogy gördülékenyebb, élhetőbb lehetne mindannyiunk autós közlekedése.

Szólj hozzá!

40-es sebességkorlátozást vezettek be a szombathelyi Öntő utcában

Megtiltották a parkolást a Váci Mihály utca egy szakaszán, és egyirányúsították a Garai János utcát.

2 millió forintra nőtt a kőszegi polgármester, Básthy Béla fizetése 

Törvényi kötelesség a városvezetők bérét emelni. Az alpolgármester tiszteletdíja is nőtt.

Drágább lesz házasodni Kőszegen

2019 óta nem emelt árat az önkormányzat. Eddig.

A MOHU MOL 18 új kukásautót adott át Győrben

Az átadott új Mercedes típusú kukásautók modern, EURO 6E környezetvédelmi besorolásúak, használatukkal csökkenni fog a károsanyag-kibocsátás és a környezet terhelése.

Az ETO indulhat a konferencia ligában, a DAC nem

Egy tulajdonos csak egy csapatot nevezhet a pontvadászatba.

Elfogták a rendőrök a szombathelyi késelőt

A vita hevében egy személyt életveszélyesen, három másikat könnyebben sebesített meg a fiatal férfi.

Könyörögve kéri a Madártani Egyesület, hogy ne etessük a vízimadarakat!

A vízimadarak etetése nemcsak felesleges, de tömegesen sodorja veszélybe és betegíti meg az állatokat.

Kitette a kölyökkutyát a 81-es út mellett, amely ezt nem élte túl

A kölyökkutyát nem sokkal később a főúton elütötték.

Az iskolában rángatta meg fia osztálytársát egy szombathelyi nő

A gyerekek összeszólalkoztak, anyuka meg ment rendet tenni.

Mindennapos bőrápolás 4 lépésben

A rohanó hétköznapokban sokszor elfelejtjük, hogy a bőrápolás sokkal több, mint pusztán szépségápolás.

A Blikk után a Győr+t fogja igazgatni Kolossváry Balázs

Július 1-től kezdi meg munkáját az új vezérigazgató.

Holnaptól egy hónapig tartó vidámparkot nyitnak Bükfürdőn

Légvár, kisvasút, dodgem, és még sok minden más.

Ropiként törte a fákat Kőszegen a tegnap esti vihar

Balesethez és vihar következtében kilenc fakidőléshez riasztották a Vas vármegyei tűzoltókat tegnap.