Az alább megírt sorok pusztán a szerző saját meglátását tükrözik, nem képezik a szerkesztőség egészének álláspontját.
Az elmúlt időszakban megnövekedett a közlekedési balesetek száma a vasúti átkelőhelyeken, sok esetben pedig mindez halálesettel végződött. Az ilyen helyzetek nagy részében egyszerű a felállás: a vonat jön, a vasúti lámpa mutatja a pirosat, ám ezek közül egyiket sem veszik észre a sofőrök, az autó és a mozdony találkozásánál pedig rendszerint az utóbbi az erősebb.
Nyilván valamit tenni kell a balesetek visszaszorítása érdekében.
Drónnal pásztázták a vasúti átjárókat
Kiskunhalason a légtérből ellenőrizték az átjárókat csütörtökön délelőtt. A tapasztaltak szerint a közlekedők egy részét még mindig nem rettentik vissza az e...
Péntek reggel jelent meg a rendőrség hivatalos Youtube-csatornáján a videó, ahol az látszik, hogy egy drónnal pásztázták a vasúti átjárót a Bács-Kiskun megyei rendőrök. Nem sokkal később rátaláltam a hozzá kapcsolódó közleményre is, mely szerint
"Kiskunhalason a légtérből ellenőrizték az átjárókat csütörtökön délelőtt. [...] Az ellenőrzés során meglepődve tapasztalták, hogy a sofőröket nem rettentették el az elmúlt időszakban a vasúti átjáróknál történt halálos balesetek. Több autóvezető fittyet hányt a fényjelző készülék tilos jelzésére, és annak ellenére hajtott rá a sínekre, hogy a manőver akár az életébe is kerülhetett volna. [...] A tilos jelzést figyelmen kívül hagyókkal szemben fejenként 60.000 forint közigazgatási bírságot és 8 büntetőpontot szabtak ki. [...]"
A videót végignézve viszont nem értem, mit kellett volna csinálnia a sofőröknek.
A sebességüket nyilván nem tudom megállapítani a levegőből készített felvételek alapján, de a képsorokat többször végignézve több esetben is úgy tűnik, a sofőrök csak hirtelen, satufékkel tudtak volna megállni az orruk előtt pirosra váltó jelzésnél. A "fittyet hányt a fényjelző készülék tilos jelzésére" szóhasználat szintén erős túlzás a videót végignézve. Ki is merevítettem két példát arról a pillanatról, amikor átvált a jelzőlámpa fehérről pirosra, íme:
Természetesen a szabály az szabály, és le vagyon írva, hogy a piroson nem szabad áthajtani. A videót és a képeket nézve persze könnyű okoskodnom, de gondoljuk végig hideg fejjel a szituációt. A vasúti átjáróhoz közel érve elsődlegesen a lámpát kell figyelni, de emellett a forgalmat is szemmel kell tartani, sőt, tökmindegy milyen a jelzés színe (a lámpa lehet akár rossz is), nagyon ajánlott a villogó fehér ellenére körbe is nézni. Ez pedig mind-mind idő, és egyszerűen nem elvárható az autósoktól a 0 milliszekundum közeli reakcióidő.
Azt elismerem, ezen az összeállításon is szerepel olyan autós – konkrétan az utolsó, sötét színű Citroen sofőrje –, aki szerintem is meg tudott volna állni egy elvárható erősségű fékezéssel. De a fentebb, képpel szemléltetett példákat elnézve biztos vagyok benne, hogy akár én, akár az olvasók 99 százaléka ugyanúgy áthajtott volna a piros jelzésen.
Nem hiába van a közlekedési lámpákon is egy harmadik szín, a sárga ugyanis felkészíti a sofőröket a váltásra. Sőt, ha éppen rendőr irányítja a forgalmat, ő is először felfelé mutat a pálcával vagy a kezével, mielőtt elfordulna, és váltana a jelzéssel. A vasúti lámpánál viszont nincsen ilyen.
Téged kérdezlek kedves olvasó, szerinted is megérdemelték a felvételen látható sofőrök a 60 ezer forintos bírságot?