Évente csaknem 1000 sorompót törnek le az autósok - drasztikusan növekedett vasúti átjárós balesetek száma

Bazsó Bálint 2022-01-03 16:42:31
Ismét növekedésnek indult a vasúti átjárós balesetek száma, mintha ismét elfelejtettünk volna vezetni.

Az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott. A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza, évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok - olvasható a MÁV hétfői közleményében.

Mint írják: a MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset.

A balesetek számának csökkenéséhez a közlekedési morál változása elengedhetetlen. A MÁV körültekintő közlekedésre kéri az autósokat és gyalogosokat.

Mint írják: 2020-ban 62 útátjárós baleset történt, amely a tavalyi évben 24 esettel emelkedett (legutóbb Tapolcán, ahol öt fiatal életét követelte a baleset). A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság. Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárral kénytelen számolni.

A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. A gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza.

A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Fotó: Ugytudjuk.hu

Nem csak az autósok, a gyalogosok és kerékpárosok is kiemelt veszélynek vannak kitéve

Hozzátették: Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.

Ugyanakkor emlékeztetnek: a hazai vasútbiztonság a régión, és szélesebb kitekintésben az Európai Unión belül is kedvező.

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. 2021-ben útátjárós balesetekben is megsérültek vasúti munkavállalók – köztük mozdonyvezetők – egy esetben súlyosan, három esetben pedig könnyebben.

Mint írják:

A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentése, és a figyelem felhívása céljából a közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével. Legfőbb cél a baleset-megelőzés: felhívni a figyelmet arra, hogy a balesetek elkerülhetők lennének, ha a gyalogosok és a gépjárművezetők figyelmesen, kiemelt körültekintéssel, a közlekedési szabályok betartásával közelítenék meg a vasúti átjárókat.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!

Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít!

A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!

A telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.

Hozzátették: a szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a fenti szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást! - írják a közleményben.

Szólj hozzá!

A szövetség megerősítette, nem épül kézilabda-csarnok Szombathely

Állami pénzből egészen biztosan 2026-ban sem fog. 

„A szeretet nem fáj” – Borsi Róbert a nők elleni erőszakról posztolt

Vannak alkalmak amikor a képviselő minden szavával egyet lehet érteni. 

Újabb öreg harcost küld nyugdíjba Orbán - Vigh László helyett Szilasi Gábort indítja a Fidesz Zalaegerszegen

Vigh 3 cikluson keresztül volt a Zala 01-es választókerület parlamenti képviselője.

Jogtalanul végzett ügyvédi tevékenységet egy nő Győrben

Ruhaneműk értékesítésével csalást is elkövetett.

Légimentő-bázist hoznak létre Nyugat-Magyarországon

A Parlament Népjóléti Bizottsága egyhangúlag szavazta meg.

Az MNB megszüntette a Magyar Péter ellen indított eljárásokat

Újabb fideszes hazugság dőlt meg: a Tisza elnöke sem bennfentes kereskedelmet, sem piacbefolyásolást nem követett el. 

Matthias Zollner az Egis Körmend régi/új vezetőedzője

Kocsis Tamás és Érsek Marcell segítik Zollner munkáját.

Kamionja ajtajával mattolta a kerékpárost a külföldi sofőr Győrben

A figyelmetlen mozdulat során a sértett nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. 

Mosonmagyaróváron Kapolka Judit és Porpáczy Krisztina folytathatja a Tisza előválasztás következő fordulójában

Molnár Ferenc ugyan nem jutott tovább, de a szerepvállalásáért jár a köszönet. 

Hallerné Nagy Anikó és Szabó Éva léphet tovább a Tisza előválasztás második, soproni körébe

Varga Szabolcs Gábor részvételét is köszöni a közösség, munkájára továbbra is számítanak. 

Németh Martin és Strompová Viktória jutott tovább a Tisza Vas02-es választókerületi előválasztásán

A második fordulóban már mindenki szavazhat, aki ebben a kerületben lakik.

Nyakunkon a Black Friday - erre figyeljünk, hogy ne verjenek át!

Az őrült akciók időszakában a tudatosság a legjobb védelem a csalódások ellen.