Nem tudják a benzinkutasok, hogy tudnák ténylegesen betartatni a csütörtökön hozott kormányrendeletet – számolt be az RTL Híradó. Ahogy arról már mi is beszámoltunk, a kormány friss döntése értelmében a 480 forinton fixált üzemanyagár már csak a személyautóknak és a 7,5 tonna alatti magyar rendszámú teherautóknak jár. A többieknek, azaz a kamionoknak, buszoknak és külföldi kisteherautóknak a piaci árat kell fizetniük, ami a benzinnél jelenleg 600 forint körül van, a dízel pedig már 660 forint feletti. Ők csak nagynyomású kutaknál tankolhatnak, szemlézi a Telex.
A kormány kommunikációja szerint hivatalosan leginkább a határokon átjövő benzinturizmust akarták a rendelettel kiküszöbölni, igaz, a személyautóknál ez a lehetőség továbbra is megmarad. A végképp elszálló világpiaci árak és a hatósági árak közötti veszteség nagyobb részét most már nem a benzinkutak, hanem a nekik szállító nagykereskedők kénytelenek lenyelni, és a jövedéki adó csökkentésével kisebb mértékben az államháztartás is beszállt a teherviselésbe.
Igaz, mint tudjuk, ingyen semmi sincs, a veszteségeket a legvégén közpénzből fogják kompenzálni.
A gyakorlatban azonban a feltehetően gyorsan összedobott szabályozás egy sor problémát vet fel:
- Az egyik, hogy mostantól a közösségi közlekedésben használt járműveknek is a drágább árat kell fizetniük a tankolásnál.
- A másik, hogy a rendelet betartatása sem tűnik egyszerűnek, és ennek terhe gyakorlatilag a benzinkutak felelőssége lesz.
Az RTL Híradó szerint az már most látszik, hogy a kevesebb alkalmazottal dolgozó kutakon egyenesen lehetetlen ellenőrizni a valahol megálmodott szabályokat, mert mindenkinél egyenként kellene megnézni, hogy jó kúthoz állt-e be.
Pillanatnyilag nem tudom, hogy ezt hogyan lehet megoldani, hogy egy nagynyomású töltőoszlopon ugyanazt az anyagot ugyanazon a töltőpisztolyon különböző árakon kelljen kiadni attól függően, hogy milyen típusú, méretű, vagy milyen rendszámú jármű áll előtte
– mondta Gépész László a Független Benzinkutak Szövetségétől.
Ahogy arról mi is többször írtunk, a pániktankolás és a masszív üzemanyag-turizmus jelensége miatt sok benzinkúton sorok kígyóznak, illetve különböző módokon korlátozzák az egy kocsiba tankolható mennyiséget.