A múlt héten a kőszegi távfűtéssel kapcsolatban érkezett hozzánk egy olvasói megkeresés. A levél írója szerint a belvárosban, a Kossuth Lajos utca 16-os társasház előtt és mögött, a Szűk utca elején, a Gesztenyés mögötti parkban áldatlan állapotok vannak egy elhúzódó földmunka miatt. Olvasónk azt írta, hogy a szolgáltató cég emberei még december elején feltúrták előbb a munkaügyi hivatal előtti területet, ellehetetlenítve ezáltal a lakóövezetben élők parkolását. Nem sokkal később, még karácsony előtt pedig folytatták végig a Gesztenyés mögötti parkot, hatalmas árkokat ásva, ezzel a gyalogos közlekedést eléggé megnehezítve.
Műszaki hiba esetén persze muszáj ásni, hiszen meg kell találni a sérült vezetéket, a levél írója szerint azonban sokáig semmi sem történt. Sőt, kezdetben volt egy kifüggesztett tájékoztató a környék társasházaiban, miszerint a távfűtés-szolgáltatásban problémák lehetnek. A távfűtés ugyan folyamatosan üzemelt, de olvasónk szerint alacsony hatékonysággal, a lakásokban érzésre lényegesen hűvösebb van, mint korábban.
Olvasónk szerint többször érdeklődtek a szolgáltatónál, hogy mikor áll helyre a rend, választ azonban nem kaptak, eközben pedig nem nagyon történt semmi.
Időnként megjelennek az embereik, körbe sétálják az gödröket, aztán elmennek. Ez az áldatlan állapot van már egy hónapja, a tél közepén. Nem lehet közlekedni, nem lehet parkolni, nem lehet normálisan fűteni. Arról nem is beszélve, hogy a terület elkerítését szolgáló szalagokat a szél már itt-ott megtépázta, csak a szerencsének köszönhető, hogy nem esett még bele senki a hatalmas gödrökbe
– zárta levelét olvasónk.
Az ügy kapcsán megkerestük az Engie Magyarország Kft.-t, és egyrészt érdeklődtünk a földmunkák felől, illetve arról is, hogy valóban elmaradt-e a lakosság folyamatos tájékoztatása.
A cég válasza szerint a hiba először 2021 novemberében jelentkezett, amikor a kőszegi távhőszolgáltatás városközponti körzetében egyre növekvő mértékű vízvesztést tapasztaltak. Eleinte kisebb mennyiségű víz pótlásával a rendszer nyomása fenntartható volt, de a tendenciák alapján egyértelműen hálózati hibát gyanítottak. Azt írják, hogy a negyven évnél régebben épült belvárosi hálózat hidraulikailag nem leválasztott rendszerű hőközpontokon keresztül látja el a lakásokat, így akár egy az épületek pincéjén belüli lyukadás is a teljes körzet nyomásvesztését okozhatja
A műszaki probléma okának felkutatására a körzeten belül szisztematikus kiszakaszolásokat végeztek munkatársaink, melynek eredményeképpen a mellékelt helyszínrajzon jelzett távhőrendszerre korlátozták a távvezetéki lyukadás helyét. Sajnos a nyomásvesztés olyan mértékben megnövekedett, hogy azt vízpótlással már műszakilag nem lehetett kezelni, így a hibahely pontos megállapításához a távvezeték szakaszos feltárása szükségessé vált.
– írták, a válaszukhoz pedig csatolták is a kérdéses szakaszt jelölő térképet, és a fotókat az egyes meghibásodásokról.
A jelölt területen többfajta méretű és technológiájú távvezeték található, így az úttest és a járdabontás feladatára – a földmunkákra – megfelelő gépekkel és szaktudással, no meg szabad kapacitással rendelkező vállalkozást kellett keresniük. Szabadka Sándor, a cég Távhő üzletágvezetője szerint hatvan kilométeres körzeten belül senki nem volt szabad abban az időszakban.
Először 2021 november 25-én bontottunk fel egy szakaszt, ahol egy fővezetéken és egy leágazó vezetéken találtunk hibát. Ezek közül a kisebbik vezeték hibás szakaszát cseréltük, míg a nagyobbik vezetékre palástjavítót helyeztünk. A rendszert visszatöltve a fűtési szolgáltatást egy egynapos kieséssel visszaállítottuk. Sajnos – bár a vízvesztés jelentősen lecsökkent, mégsem szűnt meg, ezért a Szűk utca – Kossuth utca körzetében feltárásokat végeztük az egyéb közművezetékekkel egyébként sűrűn behálózott területen. Ennek során további hibás vezetékszakaszt ideiglenes palástjavítóval láttuk el, majd még a nyomásvesztés fennmaradása miatt tovább kerestük a hibákat. Sajnos a park területén lévő szakaszon is több folyást találtunk
– írja a hibakeresés folyamatáról.
Mivel a munkások látták, hogy több a távhővezeték sok helyen lyukas már, a közel negyven éves távvezeték állapota alapján arra jutottak, hogy itt nem megoldás a konkrét hibaszakasz javítása, hiszen a jelzett szakaszon a távhővezeték olyan mértékben korrodálódott, hogy bármelyik pontján bekövetkezhet újabb lyukadás.
Így műszaki, ellátásbiztonsági, de gazdasági szempontból is egyetlen célravezető megoldás a vezetékpár cseréje.
Bár a csere előkészítésére az ajánlatok bekérését megkezdték, tekintettel arra, hogy a fűtési idényben a teljes felújítás technikailag kivitelezhetetlen, ezért a műszaki előkészítés mellett az önkormányzattól a munkaterület nyitva tartására vonatkozóan a bontási engedély meghosszabbítását kérték.
A munkagödrök nyitva hagyásának engedélyezését egyébként a Facebook-oldalán tette közzé a kőszegi önkormányzat.
Log in or sign up to view
See posts, photos and more on Facebook.
Azaz, most egy darabig még maradnak a munkagödrök, és amint leállhat a távfűtés, nekiállnak a csövek teljes cseréjének. Ez persze érthető, és ezzel a lakosság is meg tud békélni, viszont a hozzánk forduló olvasónk szerint a korrekt tájékoztatás erről elmaradt. Szabadka Sándor szerint kérdés esetén mindig érdemes a hivatalos utat, azaz a cég e-mail címét vagy telefonszámát választani, hiszen a helyszíni munkavégzés során – több esetben – alvállalkozók bevonására került sor, így az esetleg ott feltett, általános kérdésekre kaphattak pontatlan, vagy a félreértett kérdés miatt nem helytálló válaszokat olyanoktól is, akik nem a távhőszolgáltatás dolgozói.
Az üzletágvezető azt írta, hogy tapasztalata szerint a kérdések két fő témakörre irányulhatnak:
- a helyszíni út-, és járdafelbontások mikor szűnnek meg, mikorra kerülnek helyreállításra?
- a távhőszolgáltatás hibái mikor szűnnek meg, mikorra kerülnek helyreállításra?
Személyes tapasztalatom, hogy egy kevéssé pontos kérdésre a válasz is pontatlan, ráadásul nem a kérdés tárgyára vonatkozik. Kollégáim a távhőnél jellemzően a fűtési szolgáltatás helyreállítására utaltak válaszaikkal, míg a kérdező esetleg az útra gondolt. A konkrét hibafeltárások mindegyikénél azt gondoltuk, hogy az a hiba teljes megoldását jelenti majd, de sajnos a rendszer avultsága miatt nem ez történt. Cégünk öt évvel ezelőtt vette át a település távhőrendszerét és folyamatosan végezzük annak fejlesztését. Éppen most zárult le egy 300 milliós kazánházi és távvezetéki fejlesztés, mely az üzembiztonságot és környezeti célokat szolgál.
– fogalmazott Szabadka.
A fűtési szolgáltatás jelenlegi hatékonyságával kapcsolatban leírt panaszról ugyanakkor megjegyzi, hogy nem tartják megalapozottnak, ugyanis elmondása szerint a körzetben a külső hőmérséklethez igazodó automatikus szabályozás valósul meg, melynek adatai alapján pontosan megegyezik az előző évek beállításaival a most rögzített adatsor. Levelében kiemeli, hogy a viszonylag hideg éjszakák miatt most a rendszer nem is állt le éjszaka, hanem egy magasabb szintű temperálást biztosítottak ebben a körzetben is.
Az Ön által leírtakon túl egyetlen fogyasztótól sem érkezett jelzés, mely alapján egyébként a szabályozáson változtathattunk volna
– tette hozzá.
Ugyanakkor az esetleges félretájékoztatások jövőbeni elkerülése miatt egy tartósabb, nagyobb beavatkozást igénylő meghibásodás esetén a társasházak kezelőinek kiértesítésére vonatkozó szabályrendszert alakítanak ki, és ennek keretében a társasházak hirdetőtábláira is egységes tájékoztató értesítést függesztenek ki. Emellett pedig ígéretet tettek arról, hogy a helyi médiában és információs portálokon is tájékoztatókat tesznek közzé.