Bana Tibor: a tömegközlekedés, a munka és az utak állapota izgatják most a helyieket

Nagy Donát 2021-12-01 07:01:07
Az országgyűlési választásokra készülő ellenzéki képviselőjelölttel beszélgettünk arról, hogyan lehetne élhetőbb Vas megye déli része.

Az utóbbi időben több ízben is felszólaltál a helyi tömegközlekedés átalakítása miatt. Bevallom, én sokszor azt látom, hogy a helyközi buszok nagyrészt üresen közlekednek, alig van rajtuk utas. Tényleg van értelme ezzel foglalkozni?

Persze! Az előválasztási kampány alatt, de azóta is számos megkeresést kaptam a témában. Sokan ingáznak a munkahelyükre a környéken, amihez nagy segítség lenne a műszakokhoz igazított menetrend; de piacozni sem ideális jelenleg a buszközlekedés, a szombathelyi kórházba eljutni pedig rendkívül hosszú idő, mivel nem mindig jók a csatlakozások. Az üresen járó buszok amúgy valós problémát jelentenek, nem is egyszerű megítélni, hogy mi volt előbb: azért járnak alacsony kihasználtsággal a buszok, mert nincsen rájuk utas, vagy azért nem használják a tömegközlekedést az emberek, mert számukra rossz időpontban közlekedik.

Adott esetben lehetne szó például körjáratokról is. Ott elképzelhető, hogy a menetidő egy kicsivel hosszabb, de jobban igazodna a hozzám érkezett igényekhez. Nyilván nem egyszerű ez a kérdés, hiszen rengeteg település van a körzetben. Ennek a megoldása kellő körültekintést igényel, de ezt fel lehet mérni.

 

Ellenzékiként sikerül együttműködni a Volánbusszal?

Korábban is volt kapcsolatom a Volánbusszal, tavaly tavasszal már nyújtottam be hozzájuk hivatalos levelet érdemi javaslatokkal, amire válasz is jött, és konkrét lépések is történtek. Azt gondolom, hogy a hivatalos megkeresésre – ha az szakmailag is megalapozott – nincs okuk nem reagálni. Most is ez a cél: összegyűjtöm a legfrissebb észrevételeket és még karácsony előtt eljuttatom ezeket mind a Volánhoz, mind a minisztériumhoz, és akkor remélhetőleg ennek ismét lesz pozitívuma a tömegközlekedésre nézve.

A tömegközlekedés csak egy, bár fontos téma a kistelepüléseken, de mivel keresnek meg téged még?

Ugyanilyen gyakran kapok levelet szennyvízkérdésben is, valamint a csapadékvíz-elvezetés is gyakori beszédalap. Mindkettőnél jó hír, hogy a mostani uniós költségvetési ciklusban lesz rájuk EU-s forrás. Eddig ugye az volt a gond, hogy ilyen pénz nem állt erre rendelkezésre, csak hazai forrásból lehetett megoldani. Ez most szerencsére változott. Ezt a témát én is sokszor ütöttem az Európai ügyek bizottságában; most már jobb lesz a helyzet.

Persze örök téma az utak és járdák állapota is, valamint a munkalehetőségek hiánya. Legutóbb a Jánosháza TV készített velem interjút, nekik is elmondtam: meg kéne teremteni annak a lehetőségét, hogy ne kelljen feltétlenül elmenni egy kis- vagy akár nagyobb városba a munka miatt. Persze Ausztriába is sokan kimennek, főleg napi ingázók, de vannak hetiek is. Én nem állítom, hogy ezt máról holnapra meg lehetne oldani, de egy biztos: nem jó az, hogy most szinte kizárólag összeszerelő-üzem vagyunk. Én azt gondolom, hogy fontosak az autóipari cégek, a körzetben is megvan ezeknek a hagyománya, és remélhetőleg ez így marad majd közép- és hosszútávon is; de ha csak ezek lesznek, akkor ez azért egy gazdasági válság idején kellően meg tudja nehezíteni a dolgokat.

Ehelyett, mivel látni lehet, hogy szép számmal vannak mikro- és kisvállalkozások Vas megyében, kormányzati oldalról ezeket is kellene támogatni. Én nem látom ezek elindításához a kellő kormányzati ösztönzőket, pedig ez fontos lenne.

Ha jól értem, itt az lenne a cél, hogy minél több településen legyen egy 5-6-8 fős kisebb cég, ami valamit termel, és akkor csak alig vagy egyáltalán nem kéne utazni a munkahely miatt.

Nyilván mindenhol a helyi adottságokhoz kell igazodni és lehetőség szerint a helyi vállalkozót, kis céget kell támogatni, hogy tudjon munkaerőt alkalmazni. Ugyanakkor a messzebbről érkező befektetések is fontosak, adott esetben a külföldiek is; ezért is egyeztettem tajvani gazdasági és politikai szereplőkkel ennek érdekében.

Milyen munkát lehetne végezni a környéken?

Néhány településen működik az erdőgazdálkodással, faiparral kapcsolatos cég, és én azt gondolom, hogy nagyon fontos lenne a mezőgazdaság erősítése, mégpedig a családi gazdaságokra összpontosítva. Jelenleg a támogatási rendszer a nagy gazdaságokat sokkal inkább preferálja, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy milyen oligarchák jutnak így plusz pénzhez. Szóval a mezőgazdaság erősítése nagyon fontos lenne, és tény, hogy a szándék sokszor már most is megvan, csak aztán azt tapasztaljuk a körzetben, hogy a végén mégsem éri meg ebben a szektorban dolgozni. Természetesen a hazai munkaadókat priorizálni kell, de egy külföldi munkaadó sem ördögtől való. 

 

Nemrég mi is végigmentünk az új M80-as úton, ami az egyik fő téma volt az elmúlt hónapokban. Azt láttuk, hogy jó az út minősége, azonban a 2x1 sávos szakaszokon a türelmetlen sofőrök miatt fennáll a balesetveszély, hiszen nincsen fizikai elválasztó a két menetirány között. Ráadásul nekünk kamunak tűnik a beígért bővíthetőség is.

A fő gond az, hogy Orbán Viktor konkrétan megígérte kétszer is itt Körmenden, hogy ez 2x2 sávos lesz. Egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy Budapesttől a határig el lehet jutni majd 2x2 sávon, gyorsforgalmi úton. Na, most ezt az M80-ast gyorsforgalminak nevezni, ez azért nemhogy költői túlzás, hanem egyszerűen nem igaz. Itt persze sok mindenre hivatkoztak, és ezekkel a korábbi miniszterelnöki ígéretekkel szembesítettem is V. Németh Zsoltot, a jelenlegi országgyűlési képviselőt, aki meglehetősen pökhendi és arrogáns módon válaszolt erre. Aztán az átadási beszédben meg mégis próbált arra utalni, hogy az elkövetkezendő években remélhetőleg 2x2 sávos lehet az út, de tényleg látható az a probléma, amit te is mondtál, hogy nem igazán látszik ez kivitelezhetőnek technikailag.

Én azt soha nem vitattam, hogy pozitívum a falvak elkerülése, de azért hogyha nagyobb forgalom van vagy ha csak 1-2 kamiont utolér az ember, akkor hosszú időn keresztül sokkal lassabban tud haladni, mint az megengedett lenne. Aztán szépen felduzzad a kocsisor, ami balesetveszélyes, hiszen később az előzősávokban mindenki egyszerre akar előzni. A gondot ott látom, hogy a kamionforgalom miatt - ami tény, hogy nem olyan erős, mint az M86-oson, de azért van kamionforgalom, ami a jövőben még nagyobb lesz -, szóval ezek a súlyuk okán egyszerűen kijárják a sávot, és sokkal hamarabb lesz rosszabb minőségű az út. Szemmel látható a többsávos utakon, főleg sajnos Magyarországon, hogy néhány év alatt a külső sáv már nem olyan állapotú, mint a belső.

Az, hogy most január 1-jétől nem lesz fizetős a szakasz, az szerintem magától értetődő, és kicsit álságosnak is találom, hogy V. Németh Zsolt ezt úgy adja elő, mintha valami hatalmas sikert ért volna el. Most úgy tűnik, ha évek múlva az M86-os Szombathelytől végig elér Körmendig, utána kell fizetni az M80-as használatáért.

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.