A Vas megye déli részén húzódó 8-as főút vitán felül régen kinőtte azt a forgalmat, amire eredetileg szánták. Jómagam is sokszor jártam meg ezen a Körmend - Szentgotthárd távolságot, miközben több hajmeresztő manővert is láttam autóstársaimtól.
"Kedvencem" a sűrű ködben szemből érkező, éppen előző szürke autó, világítás nélkül volt.
Aztán Orbán Viktor miniszterelnök maga jelentette be (többször is), hogy a nagy forgalomra való tekintettel megépíttet egy 2-szer 2 sávos gyorsforgalmi utat, ami a biztonságos közlekedés mellett a településeket is elkerüli. Így nem kell a kamionoknak a lakott övezeteken keresztül hajtaniuk, de a folyton mozgó munkaerő is kihagyhatja az 50-es zónákat.
Azonban valaki beleköpött a levesbe, és csökkentett műszaki tartalommal, azaz csak 2-szer 1 sávon épült meg az autóút, a menetirányok fizikai elválasztása nélkül.
Emiatt pedig több kritika is érte a kormányzati oldalt, plédául Bana Tibor (független) országgyűlési képviselő többször is tematizálta azt.
Bana Tibor V. Németh Zsoltot kérdezte
Hol a beígért 2x2 sávos gyorsforgalmi út, mire fordították az el nem készült két sávra szánt adóforintokat?
A fejlesztés egyébként uniós forrásból valósult meg, kivitelezést Duna Aszfalt Zrt. és a Mészáros és Mészáros Zrt. végezte, nettó 62 milliárd forint összegben. A sajtóban autóútnak nevezett úthoz hasonló, azaz csak 2-szer 1 sávos, elválasztás nélküli gyorsforgalmi út már épült Magyarországon, Dél-Zalában. Az M70-es eredetileg ilyen volt, és valódi "halálút" lett belőle, rengeteg balesetettel. Ott a kormányzat végül belátta, ez így tényleg nem lesz jó, és valódi autóúttá fejlesztették 2019-re.
Az október végén átadott M80-as út minőségével valójában nagy gond nincsen. Persze az nehogy csúcsteljesítmény legyen már, hogy egy vadonat új aszfaltcsík simára sikerült.
A gond az, hogy az átadás előtt és azt követően is számtalanszor elhangzott, hogy az M80-as később bővíthető lesz, az eredetileg kigondolt 2-szer 2 sávosra.
Jelen projektben szereplő szakasz teljes egészében része lesz a távlati TEN-T európai hálózatnak. A projekt keresztmetszeti kialakítása megfelel, a Minisztérium KIF/14081/2014-NFM ikt. számon kiadott levelében foglaltaknak, melyek alapján ütemezett kialakítást rendel el, a legkisebb forgalmú gyorsforgalmi utaknál, mely a takarékosabb 2x1 sávos kialakítású, a külön szintű csomópontok alkalmazásával biztonságosabbá tett és a forgalom akadálytalan haladását is biztosító úttípus. Végleges kiépítésnél 26,60m koronaszélességű autópályává fejleszthető 2x2 forgalmi sávos autóút kiépítése a távlati cél.
- olvasható a projekt összefoglalásánál a palyazat.gov.hu-n. Csakhogy az úton hajtva több ízben is kamunak tűnik az ígéret.
Ahogy az lenni szokott, itt is épült több felüljáró, valamint egy látványos (és méregdrága) völgyhíd is.
De a műtárgyakat elnézve laikusként az látszik: nem úgy tervezték meg őket, hogy azokon vagy azok alatt további sávok is elférjenek.
A plusz sávok hiányán túl pedig talán nagyobb gond a középső, fizikai elválasztókorlát hiánya, amit utólag szintén nehezen elképzelhető, hogyan tennének le az úttestre.
Jelenleg a különböző irányú forgalmat egy dupla záróvonal választja el, ráadásul középen még piros csíkot is felfestettek. Ez a legtöbb autóst teljesen elriasztja az előzéstől, de valljuk be, mind láttunk már hülyéket az utakon. Meg kell hagyni, több helyen is létrehoztak előzésre használható plusz sávokat, de ha valaki meggondolatlan, fizikailag semmi sem akadályozza meg, hogy ezek helyett más szakaszokon, a dupla záróvonalon át előzzön meg egy teherautót. Ehhez pedig még ösztönző is lehet a sima aszfaltcsík.
Csak bízni tudunk benne, hogy nem fog tragédia történni a csökkentett műszaki tartalom miatt. Mindenesetre a kormány a magyar adófizetők pénzéből gőzerővel hirdeti az új utat, igaz, hogy ez pontosan mennyibe kerül nekünk, azt nem árulják el.