A sztori első részét még augusztusban írtam meg, de ha valaki nem szeretne a lényegnél többet olvasni, akkor csak röviden:
- február 22-án vásároltam online egy iroda széket,
- hiányosan érkezett meg, a jobb oldali karfa nélkül (helyette két balos volt csomagolva),
- kértem a hiányzó karfa pólását, amit a forgalmazó, az Alta Qualita Kft. megígért,
- többet nem hallottam a cégről, e-mailemre nem válaszoltak,
- felvettem a kapcsolatot a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályával, akik pedig hivatalosan megkeresték a céget,
- az Alta Qualita nekik sem válaszolt,
- a Fogyasztóvédelmi Osztály megbüntette őket,
- karfám továbbra sem volt,
- felvettem a kapcsolatot a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Békéltető Testülettel.
Hiányos terméket kaptam egy cégtől, de nem hagytam annyiban. Megérte?
Volt egy 4-5 éves irodai székem, aminek már rendesen kültem a párnáját, és a műbőrrel bevont felülete is rendesen berepedezett. Bár húztam-halasztottam, végül mégis megengedtem magamnak egy új szék vásárlását. Az Árukeresőn szétnézve kiválasztottam egy nekem tetsző, és nem túl drága fajtát, amit meg is rendeltem a székek.hu weboldalról.
A történetem tehát ott folytatódik, hogy minden korábbi levelezésemet, amit a céggel és a Fogyasztóvédelmi Osztállyal folytattam, elküldtem a Békéltető Testületnek, akik postai levélben tájékoztattak arról, hogy
meghallgatást tartanak az ügyben, a szombathelyi irodájukban.
A Békéltető Testületek hazánkban 1999. elején alakultak, melynek alapvető célja az volt, hogy egy olyan gyors, független szakmai és olcsó vitarendezési lehetőséget adjanak a fogyasztók számára, mellyel elkerülhetik a bírósági eljárások útvesztőit, igényeiket azonban hatásosan tudják érvényesíteni.
A Békéltető Testület döntésének egyébként nincsen kötelező érvényű jogkövetkezménye, azaz bárhogy ítélnek, az önmagában csak egy ajánlás. Mégis, aki teljesen biztos az igazában, a hasonló bírósági ügyek megindítása előtt ajánlott a testület felkeresése, mert a bírói gyakorlat szerint a bírák figyelembe szokták venni békéltetési eljárás eredményét.
A meghallgatásra szeptember 23-án került sor, amelyre ugyan mindkét felet várják, azonban a nagy távolság miatt általában az ilyen esetekben nem szokott egy cég képviselője megjelenni; ez amúgy nem is kötelező nekik.
Időben érkeztem a Szombathely, Honvéd tér 2-be, ahol kis várakozás után fogadott a Békéltető Testület elnöke. Az Alta Qualita Kft. nem küldött képviselőt, ám én döbbentem meg a legjobban, amikor közölték velem:
a cég válaszolt a Békéltető Testületnek.
A vállalkozás által megküldött ajánlat szerint
"a fogyasztó a széket megtarthatja, továbbá a vállalkozásom kötelezi magát arra, hogy a fogyasztó által megjelölt bankszámlára visszautalja a szék bruttó árának az 50 százalékát."
Mint kiderült, pótalkatrész sosem volt és nem is lesz a bútorhoz, nem tudnak ilyent beszerezni. Hát, oké.
Az ajánlatot természetesen elfogadtam. A jegyzőkönyv felvétele ugyanilyen gyorsasággal zajlott, így hamar elmehettem a dolgomra.
Amit nem értek azonban, hogy miért volt minderre szükség? A cég miért nem volt hajlandó az e-mailjeimre válaszolni, és miért hagyta figyelmen kívül a Kormányhivatal eljárását is? Amennyiben a legelején azt mondja a forgalmazó, hogy "elnézést a hibás teljesítésért, sajnos nem tudunk adni pótalkatrészt, de utólagos árleszállítással visszautalunk 10 ezret, ha megfelel", akkor abba is belementem volna.
És legfőképpen, ezek az apró, mindennapos dolgok miért nem mennek simán és egyszerűen.