Hiányos terméket kaptam egy cégtől, de nem hagytam annyiban. Megérte?

Nagy Donát 2021-08-10 06:43:57
Az úgy volt, hogy kellett egy új irodai szék, és egy, az Alta Qualita Kft. által forgalmazott terméket választottam. A csomag azonban hiányos volt, a cég pedig nem hajlandó nem hogy cserélni, már kommunikálni sem. A fogyasztóvédelemhez fordultam.

Volt egy 4-5 éves irodai székem, aminek már rendesen kültem a párnáját, és a műbőrrel bevont felülete is rendesen berepedezett. Bár húztam-halasztottam, végül mégis megengedtem magamnak egy új szék vásárlását. Az Árukeresőn szétnézve kiválasztottam egy nekem tetsző, és nem túl drága fajtát, amit meg is rendeltem a székek.hu weboldalról.

Ez február 22-én történt, és a vállalt 2 munkanapos kiszállítás helyett már másnap, február 23-án meghozta a futár a széket, amit 46 279 Ft ellenében át is vettem.

Csakhogy a csomag kibontása után kiderült: a két különböző karfa helyett a bal oldali volt duplán a csomagban.

Itt követtem el talán azt a hibát, hogy jóhiszeműen nem visszaküldtem egyből az egész csomagot – amire a webes vásárlás miatt 14 napig lehetőségem van, viszont a postaköltséget oda-vissza bukom –, hanem e-mailben panaszt tettem a forgalmazónál. Természetesen képeket is mellékeltem a duplán kiküldött bal oldali székkarfákról is. A válasz szinte azonnal megérkezett:

Tisztelt Megrendelőnk!

Reklamációját fogadtuk! Sajnálattal vettük panaszát! Panaszkezelési száma: XXX
Kérjük, írja meg, hogy melyik karfa hiányzik, a jobb vagy a bal oldali. Ha bene ül a székben a bal vagy a jobb karfája hiányzik?
A panaszkezelést megkezdtük. A gyártóval felvesszük a kapcsolatot. Türelmét kérjük!
A vizsgálat fejleményeiről folyamatosan tájékoztatjuk!

– írta az Alta Qualita Kft. webshopjának eladója, és persze akkor még bizakodtam abban, hogy minden rendben lesz. 

Aztán nem történt semmi. Egy hét múlva újból írtam, hogy lehet-e tudni valamilyen határidőt arra vonatkozóan, mikor érkezik meg hozzám a pótalkatrész.

Kedves Nagy Donát!

A gyártóval felvesszük a kapcsolatot. Türelmét kérjük!
A termékekhez az alkatrészeket ugyanúgy készletezik, mintha egy termék lenne. Ezért az alkatrész készletezési ideje is várhatóan 2-4 hét.
Természetesen amint logisztikai partnerünk beszállítja az alkatrészt, mi haladéktalanul kiszállíttatjuk!

– ez volt az utolsó e-mail, amit hajlandóak voltak elküldeni nekem. 

Türelmes embernek mondanak engem, így kivártam a 4 hetet, de mivel se karfa, se e-mail nem érkezett a panaszomról, ismét én érdeklődtem, hogy mi a helyzet. De innentől már nem is válaszolt a cég. 

Így április 8-án fogyasztóvédelmi panasszal éltem a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályán.

Bevallom, kicsit szkeptikus voltam, hogy ezzel bármit is el lehet érni. De azt is vallom, ha soha senki nem tesz semmiért sem bejelentést, akkor biztosan nem fog változni semmi sem.

A panaszt e-mailben tettem meg, tételesen leírva, mi történt, és természetesen a fotókat, e-maileket is csatoltam. Az valahol tök jó, hogy ehhez nem kellett bemennem sehová sem, online lehetett intézni, a postai levelezés helyett pedig az Ügyfélkapus megoldást választottam.

A hatóság a benyújtott kérelmem alapján április 16-án megkezdte az eljárást az Alta Qualita Kft. ellen.

Ez először abban nyilvánult meg, hogy egy nyilatkozatban információkat kértek az eset kapcsán a cégtől:

  1. Milyen jegyzőkönyvet vettek fel Nagy Donát [cím] minőségi kifogásáról? Hogyan és mikor juttatták el azt részére? Hitelt érdemlően igazolják állításukat! Szíveskedjenek mellékelni a jegyzőkönyv másolatát!
  2. A minőségi kifogás (meghibásodás) bejelentésére 2021. 02. 23.-án került sor. Milyen tájékoztatást küldtek Nagy Donát részére, hogy a javítás meghaladja a 15 napot? Mikor küldték ezt a tájékoztatást? Hitelt érdemlően igazolják állításukat! Szíveskedjenek mellékelni a tájékoztatás másolatát!
  3. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozókötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 5.§ (7) bekezdése szerint: ”Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozás köteles a  fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni." Hitelt érdemlően igazolják, hogy 38 napon belül kicserélték a meghibásodott terméket, vagy a vételárát visszatérítették!
  4. Milyen jótállási jegyet adtak a vásárolt RADIX sportautó üléses forgószékhez? A jótállási jegy egy másolatát szíveskedjenek mellékelni válaszukhoz!
  5. Mi a Kft. jelenlegi álláspontja a bejelentéssel kapcsolatban?

Azaz – természetesen – el kellett volna küldeniük a cseredarabot, vagyis a hiányzó jobb oldali karfát, vagy ha ez nem lehetséges (például már nem gyártják a széket), akkor vissza kellett volna adniuk az árát.

A nyilatkozattételre a cégnek 8 nap állt volna rendelkezésére. Csakhogy a vállalkozás a Kormányhivatalnak sem volt hajlandó reagálni.

Mivel a céget nem hatotta meg a hatóság felszólítása, a Vas Megyei Kormányhivatal megbüntette az Alta Qualita Kft.

A vállalkozás 20 ezer forint eljárási bírságot kapott, azaz a hibásan kiküldött termék értékének még a felét sem.

Az Alta Qualita Kft.-t az Opten adatai szerint 2016.06.20-án alapították, a cég látszáma 1 fő, a nettó árbevétele 2020-ban 19 millió 61 ezer forint volt.

Az egyetlen (rész)siker.

Fotó: Nagy Donát

Adódik a kérdés, hogy nekem ebből hogyan lesz hiánytalan termékem / visszajáró pénzem, illetve mi a következő lépés. Bár nem voltak túlzó elvárásaim, de az még engem is megkepett, hogy a Fogyasztóvédelmi Osztály jogi lehetőségei ennyivel ki is merültek.

Kérdésemre a Kormányhivatal fogyasztóvédelmi szakügyintézője ugyanis azt írta, hogy 

korábban a cég felé eljárási bírságot szabtunk ki, mivel felhívásunkra nem válaszolt, és ezzel egyben ismét felhívtuk nyilatkozattételi kötelezettségére.
Bíztunk abban, hogy ennek hatására a cég nyilatkozni és intézkedni fog az Ön kérelmével kapcsolatban. Mivel ezt nem tette meg, a rendelkezésre álló adatok alapján zártuk le az ügyet.
A fogyasztóvédelmi hatóságnak arra nincs hatásköre, hogy a vállalkozást kikényszeríthető módon kötelezze pl. arra, hogy a fogyasztónak fizesse vissza a pénzét.
Erre csak a bíróság az illetékes.

Panaszával még a Békéltető Testülethez is fordulhat, [cím, telefonszám] ahol egyezséget próbálnak létrehozni a felek között. Ez az eljárás is díjmentes.

Azaz az első kör lezárult, én pedig eddig a vesztes félnek érzem magam. Most viszont jön a második kör, a Békéltető Testület. Vajon megtippeljem, mi lesz a vége?

Folytatás következik...

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

Szólj hozzá!

Elkötelezte magát a felügyelő bizottság felállításában az SZKKA

Legkorábban május végén, június elején kezdheti meg működését a FEB. 55 millió forint sorsa lóg a levegőben.

Kiss & Go táblákat tesznek ki több győri óvoda és bölcsőde közelébe

Reggel és délután pár percig parkolójegy váltása nélkül lehet várakozni.

1,4 millióval kopasztották meg, pedig elsőre nem hitte el a csalók meséjét

Az elkövető első telefonhívását megszakította, másodjára azonban a tettesek mégis meg tudták győzni arról, hogy bankszámláját támadás érte.

Kihelyezett hulladékudvar lesz Gyirmóton szombaton

A MOHU Zrt. kérésére a beszállítani kívánt hulladékot a kihelyezett gyűjtőhelyen hulladék fajtánkként mérlegelni szükséges.

Szétverte a börtöncellát egy férfi a szombathelyi börtönben

Cselekményével közel 200 ezer forint kárt okozott.

Napos, gomolyfelhős idő várható pénteken

A legmagasabb nappali hőmérséklet 15 és 20 fok között valószínű.

Bebes István, körmendi polgármester feljelentést tesz, mert közadatokat jelentetett meg az Ugytudjuk.hu

A város első embere szerint üzleti titok egy közpénzből felújított, nemzeti vagyonnak minősülő épület üzemeltetésére tett pályázati ajánlat.

MÁV: Szombattól folytatódik a tavaszi utómunkálat a győri fővonalon

A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás második fázisa érinti az S10-es, S12-es és G10-es járatokat, a szombathelyi Savaria IC-ket és a soproni InterCityket.

„Rohadjon meg minden kék!” – 80 nap elzárás jár a szombathelyi rendőr fenyegetéséért

Bíróságról börtönbe szállítás közben fenyegetőzött a rab.

A szentiváni civil jelölt Pintér Bence polgármesterjelöltségét támogatja

Pintér Bence egyesülete pedig úgy támogatja dr. Balog-Farkas Renátát, hogy nem indulnak el a szentiváni körzetben.

Kapott-e fizetést Jagodits Zsuzsa?

A szombathelyi Fidesz képviselőjelöltje annak a Haladásnak a kommunikációs vezetője, ahol hónapok óta nem volt fizetés. A városi közgyűlésben megint téma volt a foci.

Ököllel mellkason ütötte volt párját a szombathelyi férfi

A nő nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.

Szakadozik a felhőzet csütörtökön, de lehet zápor

A legmagasabb nappali hőmérséklet 10 és 17 fok között valószínű.

Mire számíthat a cserbenhagyó ittas vezető?

Magyarországon a KRESZ egyértelműen tiltja a járművezetők számára az alkohol fogyasztását, illetve a járművezetést ilyen esetekben.

Elküldték Kuznyecovot az ETO-ból

Két hónapig volt vezetődedző.

Péntektől teljesen lezárják a szombathelyi Rumi utat

A Szőlős utca és a "mozaikos" kereszteződés között fognak aszfaltozni.