Volt egy 4-5 éves irodai székem, aminek már rendesen kültem a párnáját, és a műbőrrel bevont felülete is rendesen berepedezett. Bár húztam-halasztottam, végül mégis megengedtem magamnak egy új szék vásárlását. Az Árukeresőn szétnézve kiválasztottam egy nekem tetsző, és nem túl drága fajtát, amit meg is rendeltem a székek.hu weboldalról.
Ez február 22-én történt, és a vállalt 2 munkanapos kiszállítás helyett már másnap, február 23-án meghozta a futár a széket, amit 46 279 Ft ellenében át is vettem.
Csakhogy a csomag kibontása után kiderült: a két különböző karfa helyett a bal oldali volt duplán a csomagban.
Itt követtem el talán azt a hibát, hogy jóhiszeműen nem visszaküldtem egyből az egész csomagot – amire a webes vásárlás miatt 14 napig lehetőségem van, viszont a postaköltséget oda-vissza bukom –, hanem e-mailben panaszt tettem a forgalmazónál. Természetesen képeket is mellékeltem a duplán kiküldött bal oldali székkarfákról is. A válasz szinte azonnal megérkezett:
Tisztelt Megrendelőnk!
Reklamációját fogadtuk! Sajnálattal vettük panaszát! Panaszkezelési száma: XXX
Kérjük, írja meg, hogy melyik karfa hiányzik, a jobb vagy a bal oldali. Ha bene ül a székben a bal vagy a jobb karfája hiányzik?
A panaszkezelést megkezdtük. A gyártóval felvesszük a kapcsolatot. Türelmét kérjük!
A vizsgálat fejleményeiről folyamatosan tájékoztatjuk!
– írta az Alta Qualita Kft. webshopjának eladója, és persze akkor még bizakodtam abban, hogy minden rendben lesz.
Aztán nem történt semmi. Egy hét múlva újból írtam, hogy lehet-e tudni valamilyen határidőt arra vonatkozóan, mikor érkezik meg hozzám a pótalkatrész.
Kedves Nagy Donát!
A gyártóval felvesszük a kapcsolatot. Türelmét kérjük!
A termékekhez az alkatrészeket ugyanúgy készletezik, mintha egy termék lenne. Ezért az alkatrész készletezési ideje is várhatóan 2-4 hét.
Természetesen amint logisztikai partnerünk beszállítja az alkatrészt, mi haladéktalanul kiszállíttatjuk!
– ez volt az utolsó e-mail, amit hajlandóak voltak elküldeni nekem.
Türelmes embernek mondanak engem, így kivártam a 4 hetet, de mivel se karfa, se e-mail nem érkezett a panaszomról, ismét én érdeklődtem, hogy mi a helyzet. De innentől már nem is válaszolt a cég.
Így április 8-án fogyasztóvédelmi panasszal éltem a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályán.
Bevallom, kicsit szkeptikus voltam, hogy ezzel bármit is el lehet érni. De azt is vallom, ha soha senki nem tesz semmiért sem bejelentést, akkor biztosan nem fog változni semmi sem.
A panaszt e-mailben tettem meg, tételesen leírva, mi történt, és természetesen a fotókat, e-maileket is csatoltam. Az valahol tök jó, hogy ehhez nem kellett bemennem sehová sem, online lehetett intézni, a postai levelezés helyett pedig az Ügyfélkapus megoldást választottam.
A hatóság a benyújtott kérelmem alapján április 16-án megkezdte az eljárást az Alta Qualita Kft. ellen.
Ez először abban nyilvánult meg, hogy egy nyilatkozatban információkat kértek az eset kapcsán a cégtől:
- Milyen jegyzőkönyvet vettek fel Nagy Donát [cím] minőségi kifogásáról? Hogyan és mikor juttatták el azt részére? Hitelt érdemlően igazolják állításukat! Szíveskedjenek mellékelni a jegyzőkönyv másolatát!
- A minőségi kifogás (meghibásodás) bejelentésére 2021. 02. 23.-án került sor. Milyen tájékoztatást küldtek Nagy Donát részére, hogy a javítás meghaladja a 15 napot? Mikor küldték ezt a tájékoztatást? Hitelt érdemlően igazolják állításukat! Szíveskedjenek mellékelni a tájékoztatás másolatát!
- Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozókötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 5.§ (7) bekezdése szerint: ”Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni." Hitelt érdemlően igazolják, hogy 38 napon belül kicserélték a meghibásodott terméket, vagy a vételárát visszatérítették!
- Milyen jótállási jegyet adtak a vásárolt RADIX sportautó üléses forgószékhez? A jótállási jegy egy másolatát szíveskedjenek mellékelni válaszukhoz!
- Mi a Kft. jelenlegi álláspontja a bejelentéssel kapcsolatban?
Azaz – természetesen – el kellett volna küldeniük a cseredarabot, vagyis a hiányzó jobb oldali karfát, vagy ha ez nem lehetséges (például már nem gyártják a széket), akkor vissza kellett volna adniuk az árát.
A nyilatkozattételre a cégnek 8 nap állt volna rendelkezésére. Csakhogy a vállalkozás a Kormányhivatalnak sem volt hajlandó reagálni.
Mivel a céget nem hatotta meg a hatóság felszólítása, a Vas Megyei Kormányhivatal megbüntette az Alta Qualita Kft.
A vállalkozás 20 ezer forint eljárási bírságot kapott, azaz a hibásan kiküldött termék értékének még a felét sem.
Az Alta Qualita Kft.-t az Opten adatai szerint 2016.06.20-án alapították, a cég látszáma 1 fő, a nettó árbevétele 2020-ban 19 millió 61 ezer forint volt.
Adódik a kérdés, hogy nekem ebből hogyan lesz hiánytalan termékem / visszajáró pénzem, illetve mi a következő lépés. Bár nem voltak túlzó elvárásaim, de az még engem is megkepett, hogy a Fogyasztóvédelmi Osztály jogi lehetőségei ennyivel ki is merültek.
Kérdésemre a Kormányhivatal fogyasztóvédelmi szakügyintézője ugyanis azt írta, hogy
korábban a cég felé eljárási bírságot szabtunk ki, mivel felhívásunkra nem válaszolt, és ezzel egyben ismét felhívtuk nyilatkozattételi kötelezettségére.
Bíztunk abban, hogy ennek hatására a cég nyilatkozni és intézkedni fog az Ön kérelmével kapcsolatban. Mivel ezt nem tette meg, a rendelkezésre álló adatok alapján zártuk le az ügyet.
A fogyasztóvédelmi hatóságnak arra nincs hatásköre, hogy a vállalkozást kikényszeríthető módon kötelezze pl. arra, hogy a fogyasztónak fizesse vissza a pénzét.
Erre csak a bíróság az illetékes.Panaszával még a Békéltető Testülethez is fordulhat, [cím, telefonszám] ahol egyezséget próbálnak létrehozni a felek között. Ez az eljárás is díjmentes.
Azaz az első kör lezárult, én pedig eddig a vesztes félnek érzem magam. Most viszont jön a második kör, a Békéltető Testület. Vajon megtippeljem, mi lesz a vége?
Folytatás következik...
Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay