Még több számlálós közlekedési lámpa lesz Szombathelyen, csakhogy ez egyelőre félmegoldás

Nagy Donát 2021-10-07 11:25:00
Persze, tök jó látni, hogy még mennyit lehet fészbúkozni a pirosnál, de a dinamikusabb közlekedéshez szükséges lenne további 3 dologra. Mutatjuk.

Nemrég újabb visszaszámlálókat helyezett fel a Magyar Közút a közlekedési lámpák mellé, a szerelést egy olvasónk is megörökítette.

Fotó: olvasói fotó

Bár sokat járok elektromos rollerrel Szombathelyen, de főleg sok cuccal, vagy hidegben és esőben én is autózni kényszerülök. Nekem konkrétan tetszik, hogy egy számláló mutatja a piros lámpa mellett, hogy mennyit kell még várnom. Így nem kell folyamatosan sasolnom a piros fényt, mint egy Forma-1-es pilóta a rajtnál.

Csakhogy így az ember inkább elkezd mást csinálni abban a 40-50 másodpercben, amíg a szabad jelzésre vár. Rádióadót keres, megnézi a szomszéd kocsiját, vagy előveszi a mobilját, és kicsit megnyomkodja.

Ahhoz viszont, hogy jelentősen segítse a közlekedőket a folyamatos haladásban, 3 dolgot kéne sürgősen megcsinálni:

Első: A tényleges lámpaváltáshoz számoljon vissza a kiegészítő, ne külön programon/körön legyen rajta. Mi is többször írtunk már arról, hogy néha össze-vissza számol a kis ketyere, és hiába ér 0-hoz, valójában még 5-10 másodpercig piros marad a lámpa. De nullázáskor sokan ösztönösen kezdenek megindulni, aztán utána meg nem értik, miért nem vált zöldre a közlekedési lámpa. Igen, persze, a KRESZ szerint a színeket kell figyelni, de ez így akkor is megtévesztő. Gondoljunk arra, ha már távolról látjuk a visszaszámlálás végét, és pont úgy próbálunk a lámpához érni, hogy amikor zöldre vált, még guruljunk. De ha nem bízhatunk a számlálóban, akkor ennek az egésznek így nincsen értelme.

Ismét furcsán működik a közlekedési lámpa a szombathelyi Rohonci úton

Már több ízben foglalkoztunk a Rohonci úton lévő közlekedésilámpa-sorral. Több videó is arról árulkodik, hogy a szinkronizálással gondok lehetnek; erről itt és itt már korábban írtunk. Ma új videó került fel ezzel kapcsolatban a Szombathelyi Közlekedők nevű Facebook oldalra, azaz úgy tűnik, továbbra sem oldódott meg a csalós lámpa problémája.

Második: a zöld jelzés időtartamát is ugyanúgy kéne mutatnia. Hiszen teljesen életszerű, hogy érkezem a zöld jelzést mutató lámpa felé, persze a megengedett sebességgel; és ilyenkor görcsösen figyelem a zöld fényt, szinte semmi mást nem is tud maga körül észre venni az ember. Aztán hirtelen beadja a sárgát a lámpa. Na, és ilyenkor van az, hogy gyorsan szétnézünk, van-e rendőr valahol; ha sehol nem látni a matricás autót, akkor szinte mindenki gyorsan átsiklik még a sárgán. Vagy néhányan erősen beleállnak a fékbe. De ez így nem jó. Továbbra sem értem, miért szívatják az autósokat ahelyett, hogy segítenék őket. Hiszen ha mutatná a visszaszámláló, hogy már csak 3 másodpercem lenne odaérni a zöld jelzéshez, de tudom, hogy ennél azért még messzebb vagyok, akkor szépen leemelem a lábamat a gázról, és finom fékezésbe kezdek. Ebben az esetben nincs az az őrült imádkozás a zöldhöz, hogy "még tarts ki, még tarts ki".

Továbbra sem működnek megfelelően a szombathelyi Rohonci úti közlekedési lámpák visszaszámlálói

Már korábban is foglalkoztunk a Rohonci út közlekedési lámpák visszaszámlálóival. Akkor szintén az volt a probléma, hogy a három szín melletti számláló hiába ér nullára, a piros fény még hosszú másodpercekig így marad.

Harmadik: legyen rendes zöldhullám. Ez ugye azt jelenti, hogy ahogyan az első lámpa zöld lesz, és elindul az autófolyam, a többi lámpához a megengedett sebességgel érve azok is zöldre váltanak, így nem kell fékezgetni vagy akár megállni a többinél azért, mert azok még piros jelzést mutatnak. Ez sok helyen remekül működik a világban, de például a szombathelyi Zanati úton a város felé nem. Itt ugyanis ahhoz, hogy a zöldhullámmal tudjunk menni, nagyából 70-nel kéne haladni. Aki csak a megengedett 50-nel hajt, és az egyik lámpánál már a zöld végén halad át, azt a következő lámpa pirosa megfogja. Rosszul vannak ugyanis beidőzve a lámpák. De emiatt a megindult kocsisor végéből minden egyes lámpa lecsíp 2-3 autót; így a következő zöldhullámos autótömeg kénytelen eleve befékezgetni a még a lámpánál álló autók miatt. Aztán a vége az, hogy a lehetséges 20 autó helyett csak 10-12 jut át minden lámpaváltás alatt a kereszteződésen. Pedig csak pár másodperccel kéne meghosszabbítani a zöld jelzést a folyamatos forgalomhoz. 

Nem mellesleg a folyamatos, dinamikus haladással még a környezetnek is jót tennénk, hiszen nem pöfögünk az amúgy álló autóval feleslegesen, és a szálló fékport sem eregetjük minden egyes piroslámpánál.

Szólj hozzá!

Győri polgármesterjelölti vita: Pintér Bence igent, Dézsi és Borkai nemet mondott

A Partizán szervezett volna polgármesterjelölti vitát Győrben.

Szombathely rendezi a jövő évi lacrosse Eb-t

Jövő nyáron Szombathelyen kerül sor a lacrosse Európa-bajnokságra.

Félmillió forintot loptak el egy idős, beteg embertől a soproni vasútállomáson

Az elkövetők megszerezték a bácsi bankkártyáját és annak PIN kódját.

Továbbra is rejtély, hogy miért nem vállalja fel szombathelyi címét Lenkai Nóra

Megszólalt albérlete ügyében a Fidesz-KDNP polgármesterjelöltje.

Fellökte haragosát egy férfi Kőszegen

Egy szórakozóhelyen szólaltak össze.

Tudd meg, mire jó a praktikus kefés ajtószigetelő!

A kefés ajtószigetelővel ellátott szúnyoghálók praktikus kiegészítői az ajtóknak, hiszen megakadályozzák nemcsak a repülő és mászó rovarok, hanem a por és a zajok bejutását is a lakóterekbe, továbbá a huzatot, így biztosítják a nyugalmunkat és a kényelmünket.

6 szervezet állított megyei listát Vas megyében

A Fidesz-KDNP, az LMP, a DK, a Követ, a Momentum és az MSZP jelöltjeire lehet voksolni.

Végrehajtást jegyeztek be a Dreiszker és Társai Kft.-re

A NAV követelése jelent meg a cégjegyzékben.

Nyilvános vitára hívja jelölt társait Czeglédy Csaba

A szombathelyi Derkovits-lakótelep képviselője nem csak kihívóit, de a jelölő szervezetek szociális területért felelős politikusait is bemutatkozásra.

Leállt a távfűtés Győrben, de kérhető egyedi fűtésindítás

A kedvező időjárási körülményeket és a meteorológiai előrejelzéseket figyelembe véve 2024. április 29-én Győrben leállt az általános távfűtési szolgáltatás.

Nagyot esett az Audi üzemi eredménye

Logisztikai okokból nem tudtak elég hat- és nyolchengeres motorral szerelt autót legyártani.