Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent értesítő szerint eredménytelen lett a „Szombathely Megyei Jogú Város kerékpárosbarát fejlesztése” című projekt keretében megvalósuló közösségi kerékpár rendszerre kiírt közbeszerzés, ugyanis "a rendelkezésére álló anyagi fedezet összege nem elegendő a szerződés megkötéséhez", magyarul: túl drága ajánlatok érkeztek a rendszer kialakítására.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, az önkormányzat tavaly szeptemberben írt ki közbeszerzést a közösségi kerékpár rendszer megvalósítására.
A rendszer 30 elektromos kerékpárral indulna, amelyeket hat, úgynevezett dokkoló állomásról tudnának kikölcsönözni a szombathelyiek vagy a városba érkezők.
A tervezett közbringarendszerről itt olvashat bővebben:
61 millió forint kellene és már épülne is a szombathelyi közbringa hálózat
2017 januárjában készült egy tanulmány (A tanulmány ide kattintva elérhető.) arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokkal és persze mennyiért lehetne Szombathelyre telepíteni egy közösségi kerékpáros rendszert. Ennek az szolgáltatta az apropóját, hogy a város a TOP 6.4.1-15 „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés" című projektben pénzt kapott az Európai Uniótól, a bringautak fejlesztésére és a kerékpáros közlekedés élénkítésére.
A városnak nincs könnyű dolga a rendszerrel, ráadásul nagyon sokan vitatják is a szükségességét. A fővárosi közbringa-rendszerrel ellentétben ugyanis a vidéki városokban kiépített rendszerek nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, a legtöbb helyen igen vastag veszteséget is termelnek.
Nagykanizsán épp most szüntetik meg
Augusztus végén derült ki, hogy Nagykanizsán épp most szüntetik meg az öt évvel ezelőtt indított kerékpárkölcsönző szolgáltatást, mert az mintegy 52 millió forintos veszteséget termelt.
"Az önkormányzatnak eddig 53 millió forintjába került a fenntartási költség idáig összesen, ezzel szemben a bevételünk 560 ezer forint volt. Tehát azért lehet látni, hogy itt jelentős különbségek vannak: 52 millió forintot meghaladó veszteség, ami igazolja azt, hogy ez egy nagyon buta beruházás volt"
- fogalmazott Fodor Csaba, az MSZP önkormányzati képviselője az ATV-nek
Jellemző az arányokra, hogy a bevétel viszont alig haladta meg a félmillió forintot. Öt év alatt.
Nem segíti a szombathelyi rendszer kialakítását az sem, hogy egy korábbi - online - felmérés szerint a városlakók túlnyomó többségének van kerékpárja, amit szívesen használnak is.
A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.