A kerékpárút helyett a vasúti közlekedés visszaállítása tűnik vonzóbbnak Szombathely és Oberwart között

Nagy Donát 2021-03-09 06:44:14
A két közlekedési forma egymást kiegészítve lehetne a legsikeresebb, de a környék gazdasági és turisztikai fejlődését talán a sínpár mozdítaná elő jobban. Helyszíni riport az Ugytudjukon.

Itt megy az a vasútvonal, ami továbbhalad Bucsu irányába

- mutat rá a korrodált, de meglepően jó állapotú sínpárra Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook-oldal szerkesztője, illetve a magyar nyelvű mozgalom elindítója Rechnitz (Rohonc) mellett. 

Néhány nap egyeztetés után szombaton találkoztam vele a település szélén található vasúti átjárónál, ahová Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP) is elkísérte.

Már a 90-es években is volt róla szó, hogy vissza kéne állítani a vasúti forgalmat valamilyen szinten, Ausztriában pedig úgy 10 éve hallani erről

- mondja Stefan, aki egész jól beszél magyarul is. Tivadarral gyerekkori barátok, és több éve szemlélik a vasútvonal körüli teszetoszaságot.

Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP)

 

Legutóbb 2015-ben történt egy GrenzBahn féle megvalósíthatósági felmérés, ami tényekkel támasztja alá a vasút létjogosultságát, és gazdasági előnyeit, de mindezek ellenére továbbra sem történik semmi.

A magyar szakaszon a forgalom 1960-ban állt le végleg, majd elkezdték felszedni a síneket. Addig volt személyforgalom és teher is, ami az 1888-as indulása óta egy nagyszerű beruházás volt.

- vélekedik Stefan.

Bár mindenki Szombathely-Oberwart (Felsőőr), vagy Szombathely-Pinkafeld (Pinkafő) vasútként hivatkozik rá, a vonal segítségével valójában egészen Friedberg-ig, Stájerországig lehetett utazni egykoron.

 

Legtöbben Oberwartba ingáznának vele, ezért ez az elnevezés a népszerűbb

- mondja Tivadar a megfejtést, és valóban, a fő indok a térség gazdasági és turisztikai fejlesztése. De Stájerország környékén is nagy mozgolódások vannak, minden párt szeretné fejleszteni a vasutat. A legjobb számukra az lenne, ha onnan például Grazba, vagy tovább is könnyeden el tudnának jutni.

Most nagyon szeretnék az osztrákok a vasutat fejleszteni. Be fogják vezetni az 1-2-3-Klimaticket-et, ami azt jelenti, hogy pusztán 1 euróért utazhatnak majd az emberek a tartományon belül, 2 euróért a szomszédos tartományba, és 3 euróért az egész országon belül. Ennek is az a célja, hogy minél többen használják a vonatot az autó helyett. Azt viszont csak akkor tudják igénybe venni, ha van; itt Burgenlandban viszont nemigazán létezik.

- fejti ki Tivadar, miközben készítek pár fotót a környéken.

Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook oldal szerkesztője

 

Stefan szerint egész Ausztriában a következő évben 17,5 milliárd eurót fordítanak majd csak a vasútvonalak kiépítésére, erre van jelentős EU-s pénz is, mert egyre inkább támogatják azokat a beruházásokat, amik a klímavédelemhez hozzájárulnak. 

Az osztrák cégek felől is van egy elég komoly elköteleződés, de magyar részről a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szintén azt mondta Szombathelyen, hogy jó ötletnek tartják a fejlesztést

- mondja Tivadar, majd hozzáteszi, hogy bár a beruházás egyik fő érve az ingázás megkönnyítése, a szokások nyilván nem fognak egyik napról a másikra megváltozni.

Sokat jártam Szombathely-Sopron irányából Eisenstadt [Kismarton] felé és láttam az elején, hogy nem sokan használták. Most viszont ha valaki ezen az útvonalon közlekedik, maga is láthatja, hogy tele van a vonat. Ennek az igénye folyamatosan nőtt, itt is ez fog történni.

Mindezek nem az ő privát véleményük, hiszen szakértők foglalják dokumentumokba, hogy ezek a valós igények és realitások.

A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség és TU Wien közösen állapították meg, hogy 119 millió euróba kerülne a kivitelezés, de 10 év után már évente lenne 97 millió eurós gazdasági hatása. Azaz szinte évente megtérülne a munka, ráadásul 2000 új munkahely is lehetne emiatt a környéken pár év alatt!

- jelenti ki Tivadar, aki a dokumentumokat folyamatosan megosztja a mozgalom Facebook oldalán.

 

Tivadar szerint Szombathelyen több ezer ember ideiglenes lakcímmel van bejelentve, akiknek többsége a keleti országrészről költözött Vas megyébe, ahonnan minden nap átjár Ausztriába dolgozni, autóval. Szerinte nyilván nem mindenki fogja a vasutat használni, de az autóforgalmat látványosan csökkentené a menetrend szerinti vasúti személyszállítás.

Stefan viszont egy újabb momentumra világít rá, miszerint

a gyáraknak a jövőben egyre fontosabb lesz a CO kibocsátás csökkentése, hiszen a világ afelé halad, hogy azt az üzemet fogják támogatni állami szinten, aki egyre környezetbarátabb beruházásokban vesz részt.

A képviselő szerint egyre nagyobb a kamionforgalom a környéken, ezt biztosan visszavetné a vasút priorizálása.

Szombathelyen rengeteg gyár van, akik számára bizonyára előnnyel járna, ha a kamionozás vagy kerülőutak helyett ott felpakolhatnák vasútra a termékeket, és az mehetne nem csak Oberwartba, hanem Grazon át Rijekába, Koperbe, Triesztbe is - ahol úgyis most vásárolt a magyar kormány kikötőt

- csatlakozik az elmondottakhoz Tivadar.

Mivel Stafen a helyi döntéshozók közé tartozik, a hivatalos álláspontról is sokat érdeklődöm.

A vasútvonal támogatottságát a helyi önkormányzatban meg is szavazták, és a többség szeretné, ha újra nyílna a szakasz. Itt Oberwartban természetesen mi is azt akarjuk, hogy minél kevesebb autó, és kevesebb dugó legyen

- mondja.

Szerintük a személy- és teherszállítás mellett szintén jelentős szempont a turizmus. Az osztrákok szívesen járnának át kényelmesen és olcsón Szombathelyre, beülnének egy kávéra, szétnéznének a piacon. De Magyarországról is át lehetne jönni vonattal kerékpározni a burgenlandi dombok közé

A kerékpárút és a vasút nem zárja ki egymást, éppen ezek együttes használata lenne a legjobb. Nem a bicikliutak kárára, hanem amellett szeretnénk a fejlesztést elindíttatni. Kell a bicikliút, de miért pont a vasútvonal helyett lenne? Sokan járnak le osztrák részről is a Balatonra fesztiválokra, vagy kirándulni, de most elautóznak Szombathelyre, hogy ott szálljanak át egy vonatra. Milyen jó lenne, ha eleve nem kéne autózni és a környék útjait terhelni.

 

Miközben szétnézünk pár régi épület körül, Stefan azt mondja, Oberwarton létezik egy jelentős nyugdíjasklub, ennek vezetőjét szintén sokszor keresik, hogy milyen lehetőségek vannak a magyarországi látogatásoknak. 

Azt nem értjük, hogy ha gazdaságilag is támogatva van, azaz pénz is van, illetve az emberek is támogatják a lehetőséget, akkor miért nem történik semmi?

- kérdezi költőien.

Tivadar szerint szintén az elmúlt 30 év szegénységi bizonyítványa, hogy itt minden a vasút mellett szól, és mégsem történik semmi.

Magyar oldalról hivatalos visszajelzés egyelőre nincsen azon felül, hogy többen is azt mondják, szimpatikus nekik az elképzelés. De ezek mind csak informális beszélgetések.

Az, hogy az egykori vonal helyén ismét vasút, vagy kerékpárút legyen, időről-időre felmerül a helyiek és a döntéshozók között. A BVZ cikke szerint Oberwart és Oberschützen (Felsőlövő) között például valóban inkább bicikliút lesz építve.

Szólj hozzá!

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.

Megtelt a győri kórház gyermek-intenzív osztálya

Az intézmény szerint egyelőre senkit nem kellett másik kórházba szállítani.