A kerékpárút helyett a vasúti közlekedés visszaállítása tűnik vonzóbbnak Szombathely és Oberwart között

Nagy Donát 2021-03-09 06:44:14
A két közlekedési forma egymást kiegészítve lehetne a legsikeresebb, de a környék gazdasági és turisztikai fejlődését talán a sínpár mozdítaná elő jobban. Helyszíni riport az Ugytudjukon.

Itt megy az a vasútvonal, ami továbbhalad Bucsu irányába

- mutat rá a korrodált, de meglepően jó állapotú sínpárra Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook-oldal szerkesztője, illetve a magyar nyelvű mozgalom elindítója Rechnitz (Rohonc) mellett. 

Néhány nap egyeztetés után szombaton találkoztam vele a település szélén található vasúti átjárónál, ahová Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP) is elkísérte.

Már a 90-es években is volt róla szó, hogy vissza kéne állítani a vasúti forgalmat valamilyen szinten, Ausztriában pedig úgy 10 éve hallani erről

- mondja Stefan, aki egész jól beszél magyarul is. Tivadarral gyerekkori barátok, és több éve szemlélik a vasútvonal körüli teszetoszaságot.

Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP)

 

Legutóbb 2015-ben történt egy GrenzBahn féle megvalósíthatósági felmérés, ami tényekkel támasztja alá a vasút létjogosultságát, és gazdasági előnyeit, de mindezek ellenére továbbra sem történik semmi.

A magyar szakaszon a forgalom 1960-ban állt le végleg, majd elkezdték felszedni a síneket. Addig volt személyforgalom és teher is, ami az 1888-as indulása óta egy nagyszerű beruházás volt.

- vélekedik Stefan.

Bár mindenki Szombathely-Oberwart (Felsőőr), vagy Szombathely-Pinkafeld (Pinkafő) vasútként hivatkozik rá, a vonal segítségével valójában egészen Friedberg-ig, Stájerországig lehetett utazni egykoron.

 

Legtöbben Oberwartba ingáznának vele, ezért ez az elnevezés a népszerűbb

- mondja Tivadar a megfejtést, és valóban, a fő indok a térség gazdasági és turisztikai fejlesztése. De Stájerország környékén is nagy mozgolódások vannak, minden párt szeretné fejleszteni a vasutat. A legjobb számukra az lenne, ha onnan például Grazba, vagy tovább is könnyeden el tudnának jutni.

Most nagyon szeretnék az osztrákok a vasutat fejleszteni. Be fogják vezetni az 1-2-3-Klimaticket-et, ami azt jelenti, hogy pusztán 1 euróért utazhatnak majd az emberek a tartományon belül, 2 euróért a szomszédos tartományba, és 3 euróért az egész országon belül. Ennek is az a célja, hogy minél többen használják a vonatot az autó helyett. Azt viszont csak akkor tudják igénybe venni, ha van; itt Burgenlandban viszont nemigazán létezik.

- fejti ki Tivadar, miközben készítek pár fotót a környéken.

Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook oldal szerkesztője

 

Stefan szerint egész Ausztriában a következő évben 17,5 milliárd eurót fordítanak majd csak a vasútvonalak kiépítésére, erre van jelentős EU-s pénz is, mert egyre inkább támogatják azokat a beruházásokat, amik a klímavédelemhez hozzájárulnak. 

Az osztrák cégek felől is van egy elég komoly elköteleződés, de magyar részről a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szintén azt mondta Szombathelyen, hogy jó ötletnek tartják a fejlesztést

- mondja Tivadar, majd hozzáteszi, hogy bár a beruházás egyik fő érve az ingázás megkönnyítése, a szokások nyilván nem fognak egyik napról a másikra megváltozni.

Sokat jártam Szombathely-Sopron irányából Eisenstadt [Kismarton] felé és láttam az elején, hogy nem sokan használták. Most viszont ha valaki ezen az útvonalon közlekedik, maga is láthatja, hogy tele van a vonat. Ennek az igénye folyamatosan nőtt, itt is ez fog történni.

Mindezek nem az ő privát véleményük, hiszen szakértők foglalják dokumentumokba, hogy ezek a valós igények és realitások.

A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség és TU Wien közösen állapították meg, hogy 119 millió euróba kerülne a kivitelezés, de 10 év után már évente lenne 97 millió eurós gazdasági hatása. Azaz szinte évente megtérülne a munka, ráadásul 2000 új munkahely is lehetne emiatt a környéken pár év alatt!

- jelenti ki Tivadar, aki a dokumentumokat folyamatosan megosztja a mozgalom Facebook oldalán.

 

Tivadar szerint Szombathelyen több ezer ember ideiglenes lakcímmel van bejelentve, akiknek többsége a keleti országrészről költözött Vas megyébe, ahonnan minden nap átjár Ausztriába dolgozni, autóval. Szerinte nyilván nem mindenki fogja a vasutat használni, de az autóforgalmat látványosan csökkentené a menetrend szerinti vasúti személyszállítás.

Stefan viszont egy újabb momentumra világít rá, miszerint

a gyáraknak a jövőben egyre fontosabb lesz a CO kibocsátás csökkentése, hiszen a világ afelé halad, hogy azt az üzemet fogják támogatni állami szinten, aki egyre környezetbarátabb beruházásokban vesz részt.

A képviselő szerint egyre nagyobb a kamionforgalom a környéken, ezt biztosan visszavetné a vasút priorizálása.

Szombathelyen rengeteg gyár van, akik számára bizonyára előnnyel járna, ha a kamionozás vagy kerülőutak helyett ott felpakolhatnák vasútra a termékeket, és az mehetne nem csak Oberwartba, hanem Grazon át Rijekába, Koperbe, Triesztbe is - ahol úgyis most vásárolt a magyar kormány kikötőt

- csatlakozik az elmondottakhoz Tivadar.

Mivel Stafen a helyi döntéshozók közé tartozik, a hivatalos álláspontról is sokat érdeklődöm.

A vasútvonal támogatottságát a helyi önkormányzatban meg is szavazták, és a többség szeretné, ha újra nyílna a szakasz. Itt Oberwartban természetesen mi is azt akarjuk, hogy minél kevesebb autó, és kevesebb dugó legyen

- mondja.

Szerintük a személy- és teherszállítás mellett szintén jelentős szempont a turizmus. Az osztrákok szívesen járnának át kényelmesen és olcsón Szombathelyre, beülnének egy kávéra, szétnéznének a piacon. De Magyarországról is át lehetne jönni vonattal kerékpározni a burgenlandi dombok közé

A kerékpárút és a vasút nem zárja ki egymást, éppen ezek együttes használata lenne a legjobb. Nem a bicikliutak kárára, hanem amellett szeretnénk a fejlesztést elindíttatni. Kell a bicikliút, de miért pont a vasútvonal helyett lenne? Sokan járnak le osztrák részről is a Balatonra fesztiválokra, vagy kirándulni, de most elautóznak Szombathelyre, hogy ott szálljanak át egy vonatra. Milyen jó lenne, ha eleve nem kéne autózni és a környék útjait terhelni.

 

Miközben szétnézünk pár régi épület körül, Stefan azt mondja, Oberwarton létezik egy jelentős nyugdíjasklub, ennek vezetőjét szintén sokszor keresik, hogy milyen lehetőségek vannak a magyarországi látogatásoknak. 

Azt nem értjük, hogy ha gazdaságilag is támogatva van, azaz pénz is van, illetve az emberek is támogatják a lehetőséget, akkor miért nem történik semmi?

- kérdezi költőien.

Tivadar szerint szintén az elmúlt 30 év szegénységi bizonyítványa, hogy itt minden a vasút mellett szól, és mégsem történik semmi.

Magyar oldalról hivatalos visszajelzés egyelőre nincsen azon felül, hogy többen is azt mondják, szimpatikus nekik az elképzelés. De ezek mind csak informális beszélgetések.

Az, hogy az egykori vonal helyén ismét vasút, vagy kerékpárút legyen, időről-időre felmerül a helyiek és a döntéshozók között. A BVZ cikke szerint Oberwart és Oberschützen (Felsőlövő) között például valóban inkább bicikliút lesz építve.

Szólj hozzá!

Hámori Lucának selejteznie kell

A kőszegiek 23 éves sportolója így vasárnap délután kezd és Grainne Walsh-sal csap majd össze az Észak-párizsi Arénában.

Három alpolgármesterben maximalizálná a városvezetőket Novák Előd

A nyári szünet után elsőként az Igazságügyi Bizottság tárgyalja a parlamenti képviselő törvényjavaslatát.

Látványosan megújíthatod a ház megjelenését a tetőcserepek átfestésével!

Az épületek különböző szerkezeteinek felújítása nagyszerű eredménnyel kecsegtet, amennyiben a megfelelő anyagokkal és szakszerűen végezzük, nem kivétel ez alól a tető sem, amelynek megkopott cserepei átfesthetők. 

Újra üzemel a büfé a szombathelyi Víztoronyban

Befuccsolt a korábbi piaci alapú üzemeltetés, most az AGORA maga “áll a pult mögé”.

Kellemes nyári idő lesz pénteken

Se eső, se szél, se kánikula.

Továbbra sem nyílik meg a keleti szektor az ETO-stadionban, de számos fejlesztés történt

A 2024/25-ös időszak szezonnyitó sajtótájékoztatóját tartotta szerdán az ETO FC Győr.

A Savaria Karneválra is jön a repohár

A pohárért 500 forintot kell fizetni, de vissza már nem pénzt, hanem tokent adnak majd.

Szeptemberig torlódás lesz a Béke hídon Győrben

A szakemberek célja, hogy a munkálatok az iskolakezdésig befejeződjenek.

LMP: Elképesztő, hogy a kormány nem hajlandó szélenergiát használni

Az LMP azt várja a kormánytól, hogy engedjen végre zöld utat a szélenergiának.

ELTE: rekordszámú a pedagógusjelölt

Az ELTE szombathelyi képzéseire összesen csaknem 1000-en nyertek felvételt, ezen belül közel 50 százalékos részesedéssel megőrizte vezető szerepét a pedagógusképzési terület.

Milyen a stílusos esküvői ültetőkártya?

Az esküvői ültetőkártya, nemcsak segít a vendégeknek megtalálni a helyüket a vacsorán, hanem egyben dekorációs célt is szolgál, sőt, összehangolva akár köszönőajándék is lehet. Egy esküvőn, ahol minden apró részlet számít, az ültetőkártya stílusa sem elhanyagolható kérdés. 

Te megtaláltad már a tökéletes férfit?

Tegye fel magának mindenki a millió dolláros kérdést: “Megtaláltam már a tökéletes pasit?

Több kilométeren át haladt szembe a forgalommal az M85-ösön

Majd ütközött egy szabályosan közlekedővel.

Július közepén kilenc nap alatt 22 országos és fővárosi melegrekord dőlt meg

Köztük a július 11-ére vonatkozó, 102 éves -, valamint szintén nyolc országos reggeli melegrekord, továbbá két fővárosi és öt fővárosi hajnali melegrekord.