Két kapura játszik a kormány, az egyikben Koper, a másikban Trieszt

ugytudjuk.hu 2021-01-31 10:49:59
Tengerparti kikötőt vettünk.

Erős aktivitást tanúsít a magyar kormány a déli szomszédoknál. Ennek nyomán lapunk kezdettől végig kísérte a trieszti kikötői beruházást és tudósítottunk arról a szlovéniai konferenciáról is, ahol Janez Jansa és Orbán Viktor kormányfők új közös gazdasági és beruházási koncepciót vázoltak fel.

A szlovén szál akkor erősödött fel, amikor az olasz meggyengült. Szijjártó külügyér még Salvini olasz kollégájával tárgyalt a trieszti kikötőtől, meg is állapodtak, de Salvini váratlanul megbukott. Ezután a magyar pénzzel kitömött trieszti kikötő-projekt látszólag lekerült a napirendről. Úgy tűnt, végleg ejtik. Már csak azért is, mert a 31 hektáros, 300 méteres partszakasz erősen szennyezett.

Fotók: Infostart

Szijjártó-Salvini megbeszélés a trieszti magyar kikötőről

 

Korábban olajfinomító működött rajta, amit 1945-ben lebombáztak. A környezet megtisztítása nyilván egy vagyonba kerülhet, ehhez újabb euró milliók kellenek. Az is kiderült, hogy a kikötő nem alkalmas nagy hajók fogadására, pedig sokan Kínát látták az ügylet hátterében. Mondván, a Budapest-Belgrád vasútvonallal megvalósuló szárazföldi selyem-utat követheti a trieszti selyem-víziút.  

Koper felé fordult ezután a figyelme Orbánéknak. Kiderült, itt is bevásárolnának, cserébe beszállnának a térségi fejlesztésekbe. Ezzel egy időben nagyobb beruházások-vásárlások indultak el a magyarok által is lakott Muravidéken. Mindebből érzékelhető volt, hogy a magyar vezetés mindenképpen szeretne tengeri tulajdont szerezni, legyen az bármekkora is...

Hazánk Trianon előtt középhatalom volt, Fiume (Rijeka) központú tengeri kijárattal. Ide tartozott a Kvarner-öböl éke, Abbázia (Opatija) is. Előbbi az áruforgalomban, utóbbi a turizmusban jeleskedett, közvetlen budapesti, vasúti összeköttetéssel. Az első világháború után a két város – és a kikötő - Jugoszláviához került. A nosztalgia viszont megmaradt, a nacionalista Orbán-kormány politikájából logikusan következett az illúziók, legalább is jelképes valóra váltása.   

Tengerjárók a trieszti öbölben. Nem ők az érdekesek

 

És tényleg! A napokban a magyarországi Adria Port Kft 100 százalékos tulajdonába került a trieszti kikötő, s ezzel 1920 után ismét van tengeri kijárata az országnak. A partszakasz 300 méteres, 31 hektáros, rozsdaövezeti terület. De mégis csak a miénk: hol marad hát az ünneplés, hol maradnak a fanfárok?  

Van oka a csendre a kormánynak. A helyi olasz sajtóban állandó téma a magyar ügylet, mert ennyi pénzt ennyire haszontalan, kieső területre még itt sem költöttek. Eddig 31 millió euró ment el úgy, hogy alig van látszata. A végső költséget több mint 100 millió euróra teszik. Ráadásul nem örökös a tulajdon, hanem 60 évre szóló koncesszió, amit az Adria Port igazgat. Mindez nem igazán sikertörténet, még a kormánymédiának sem.  

Egyébként a cég tőkéjét éppen a napokban emelte 1,8 millió euróról 16, 8 millióra a külügyi tárca,  egyúttal megemelve a vezérigazgató bérét bruttó 1,5 millió forintról 1,9 millióra. De miért gyorsult fel ennyire a trieszti történet, mi állhat a háttérben?

Van egy távolabbi, körvonalazódó politikai szál a történetben. A V4-es mozgalom mára gyakorlatilag szétesett, a megmaradó két tag, a lengyel és a magyar sem annyira dvá bratanki, vagyis két jó barát már. Például az orosz expanzió és Putyin tekintetében ellentétes a vélemény (Kaczynski kormányfő lediktátorozza Putyint, mig Orbán a barátjának tekinti).

"Kistengeri hatalom" lettünk. A trieszti magyar kikötő látványterve

 

Új szövetség kell hát, ezért a szlovén és az olasz irányú mozgolódás. Populista populistát keres, főleg a számukra kedvezőtlen amerikai elnökválasztás után. A szlovén kormányfő, Janez Jansa Orbán Viktor feltétlen híve, az olasz Conte viszont nem. 

Csakhogy ő a napokban lemondott és a dolgok ezáltal nagyot változhatnak. Ha mondjuk kiírják a választásokat Olaszországban, azt szinte bizonyosan Orbán példaképe, Salvini és pártja nyeri meg.  

Innentől kap értelmet a magyar kormányfő déli mozgolódása. Mind a koperi, mind a trieszti nyomulás, vagy inkább hídfőállás-építés. Egy új, populista tengely születhet Európa délkeleti részén, mégpedig egy valódi nagyhatalommal, Olaszországgal az élen. Ez már megrengetheti a veszélyt még mindig igazán nem érzékelő Európai Uniót. 

Szólj hozzá!

Elhunyt Mészáros Tibor 

Az erőemelő 58 éves volt.

Teljes körű adventi élelmiszer-ellenőrzés indul – jönek a fokozott vizsgálatok a karácsonyi vásárokban

Az NKFH országos razziát rendelt el a szezonális árusoknál, vendéglátóknál és boltokban.

A Bajnokok Ligájába repítené a Haladást a DSM Football!

Na nem most, hanem egy éveken át tartó építkezés eredményeképpen. 2031-re célozták meg az NB 1-et.

Mától megszűnt a Szabad Európa magyar kiadása

A szabadeuropa.hu sem frissül már.

Ingyenes hétvégi programok Győrben

Koncertek, filmklub, mosolyhajtás, lesz itt minden!

Két szombathelyi parkolóőrt támadtak meg

Nem tetszett az autó tulajdonosainak, hogy pótdíjazzák a kocsit.

Forró teával indulnak útnak a győri kukások

A GYHG igyekszik komfortossá tenni a munkavégzést kollégáinak. 

Magyar Péter - Túl sok év telt el az életünkből kishitűséggel, keserűségben

A Tisza vezére közös rendszerváltásra készül, aki változást szeretne, most regisztrálhat és dönthet a párt jelöltjeiről. 

10 millió forintra bírságolta az NMHH Balázsékat

A rádióműsorral szemben egy újabb eljárást is indítottak.

Uniós és hazai forrásból, 170 millió forintból fejlesztette telephelyeit a Velekey Kft. Szombathelyen

Európai uniós és hazai költségvetési támogatásból fejlesztette telephelyeit a lemeztermékek lézervágásával, élhajlításával és szerelvények gyártásával foglalkozó Velekey Kft. Szombathelyen. .

Spanyol, lengyel és német ellenféllel találkozik a Falco

A “K” jelű csoportban folytatják a sárga-feketék.

A DK nyerte a családi pótlék-emelés licitversenyét

Dobrev Klára drasztikus emelést ígér. 

Kormánydöntés született a szombathelyi Oladi Iskola felújításáról

Elsőként azt vizsgálják meg, hogy mennyibe is kerülne ez a mutatvány.

A kollagénről egyre többet hallani, és ez nem véletlen

Az elmúlt években a kollagén igazi hívószóvá vált az egészségtudatos életmód világában. Egyre gyakrabban találkozhatunk vele a hírekben, szakmai cikkekben és a táplálékkiegészítők kínálatában is – de miért ekkora az érdeklődés iránta?

Közös döntések születtek a győri GYHG és a szakszervezetek egyeztetésén

A béren kívüli juttatások emelésében, a 2026-os bérrendezés keretrendszerében és több szakmai kérdésben is egyhangú megállapodás született.