Két kapura játszik a kormány, az egyikben Koper, a másikban Trieszt

ugytudjuk.hu 2021-01-31 10:49:59
Tengerparti kikötőt vettünk.

Erős aktivitást tanúsít a magyar kormány a déli szomszédoknál. Ennek nyomán lapunk kezdettől végig kísérte a trieszti kikötői beruházást és tudósítottunk arról a szlovéniai konferenciáról is, ahol Janez Jansa és Orbán Viktor kormányfők új közös gazdasági és beruházási koncepciót vázoltak fel.

A szlovén szál akkor erősödött fel, amikor az olasz meggyengült. Szijjártó külügyér még Salvini olasz kollégájával tárgyalt a trieszti kikötőtől, meg is állapodtak, de Salvini váratlanul megbukott. Ezután a magyar pénzzel kitömött trieszti kikötő-projekt látszólag lekerült a napirendről. Úgy tűnt, végleg ejtik. Már csak azért is, mert a 31 hektáros, 300 méteres partszakasz erősen szennyezett.

Fotók: Infostart

Szijjártó-Salvini megbeszélés a trieszti magyar kikötőről

 

Korábban olajfinomító működött rajta, amit 1945-ben lebombáztak. A környezet megtisztítása nyilván egy vagyonba kerülhet, ehhez újabb euró milliók kellenek. Az is kiderült, hogy a kikötő nem alkalmas nagy hajók fogadására, pedig sokan Kínát látták az ügylet hátterében. Mondván, a Budapest-Belgrád vasútvonallal megvalósuló szárazföldi selyem-utat követheti a trieszti selyem-víziút.  

Koper felé fordult ezután a figyelme Orbánéknak. Kiderült, itt is bevásárolnának, cserébe beszállnának a térségi fejlesztésekbe. Ezzel egy időben nagyobb beruházások-vásárlások indultak el a magyarok által is lakott Muravidéken. Mindebből érzékelhető volt, hogy a magyar vezetés mindenképpen szeretne tengeri tulajdont szerezni, legyen az bármekkora is...

Hazánk Trianon előtt középhatalom volt, Fiume (Rijeka) központú tengeri kijárattal. Ide tartozott a Kvarner-öböl éke, Abbázia (Opatija) is. Előbbi az áruforgalomban, utóbbi a turizmusban jeleskedett, közvetlen budapesti, vasúti összeköttetéssel. Az első világháború után a két város – és a kikötő - Jugoszláviához került. A nosztalgia viszont megmaradt, a nacionalista Orbán-kormány politikájából logikusan következett az illúziók, legalább is jelképes valóra váltása.   

Tengerjárók a trieszti öbölben. Nem ők az érdekesek

 

És tényleg! A napokban a magyarországi Adria Port Kft 100 százalékos tulajdonába került a trieszti kikötő, s ezzel 1920 után ismét van tengeri kijárata az országnak. A partszakasz 300 méteres, 31 hektáros, rozsdaövezeti terület. De mégis csak a miénk: hol marad hát az ünneplés, hol maradnak a fanfárok?  

Van oka a csendre a kormánynak. A helyi olasz sajtóban állandó téma a magyar ügylet, mert ennyi pénzt ennyire haszontalan, kieső területre még itt sem költöttek. Eddig 31 millió euró ment el úgy, hogy alig van látszata. A végső költséget több mint 100 millió euróra teszik. Ráadásul nem örökös a tulajdon, hanem 60 évre szóló koncesszió, amit az Adria Port igazgat. Mindez nem igazán sikertörténet, még a kormánymédiának sem.  

Egyébként a cég tőkéjét éppen a napokban emelte 1,8 millió euróról 16, 8 millióra a külügyi tárca,  egyúttal megemelve a vezérigazgató bérét bruttó 1,5 millió forintról 1,9 millióra. De miért gyorsult fel ennyire a trieszti történet, mi állhat a háttérben?

Van egy távolabbi, körvonalazódó politikai szál a történetben. A V4-es mozgalom mára gyakorlatilag szétesett, a megmaradó két tag, a lengyel és a magyar sem annyira dvá bratanki, vagyis két jó barát már. Például az orosz expanzió és Putyin tekintetében ellentétes a vélemény (Kaczynski kormányfő lediktátorozza Putyint, mig Orbán a barátjának tekinti).

"Kistengeri hatalom" lettünk. A trieszti magyar kikötő látványterve

 

Új szövetség kell hát, ezért a szlovén és az olasz irányú mozgolódás. Populista populistát keres, főleg a számukra kedvezőtlen amerikai elnökválasztás után. A szlovén kormányfő, Janez Jansa Orbán Viktor feltétlen híve, az olasz Conte viszont nem. 

Csakhogy ő a napokban lemondott és a dolgok ezáltal nagyot változhatnak. Ha mondjuk kiírják a választásokat Olaszországban, azt szinte bizonyosan Orbán példaképe, Salvini és pártja nyeri meg.  

Innentől kap értelmet a magyar kormányfő déli mozgolódása. Mind a koperi, mind a trieszti nyomulás, vagy inkább hídfőállás-építés. Egy új, populista tengely születhet Európa délkeleti részén, mégpedig egy valódi nagyhatalommal, Olaszországgal az élen. Ez már megrengetheti a veszélyt még mindig igazán nem érzékelő Európai Uniót. 

Szólj hozzá!

10 külügyi vizsga vár Bebes Istvánra ahhoz, hogy főkonzul lehessen

Szeptembertől Düsseldorfban látja el a feladatot.

El akarta hallgattatni a molesztált diáklányokat az igazgató, most mégis újra kinevezhetik a Soproni Tankerület egyik általános iskolájában

A direktor bevédte volna az első fokon szeméremsértésért elítélt néptánctanárt, őt pedig a tankerület.

V.Németh Zsolt Szentpéterfán beszélt arról, hogy árvizek tekintetében Magyarország az egyik legveszélyeztetettebb Európában

Vas vármegyében az árvíz utáni helyreállításra összesen több mint 560 millió forintot fordítanak.

Részegen bántalmazott egy férfi egy másikat Szombathelyen

Miután földre vitte, még több alkalommal bele is rúgott. 

Összedőlés fenyegeti a toronyi ravatalozót?

Kidúcolták az épület megrepedt oldalfalát.

Egyre közelebb húz a Fideszhez Görbicz Anita

Kocsis Máté digitális polgári körének egyik alapítója lett, a győri Fidesz országgyűlési képviselő-jelöltségének egyik fővárományosa.

A Falcóból igazolt játékost az Egis Körmend

A 2004-es születésű Hansen Daniel 2 szezonra írt alá a piros-feketékhez.

Újra üzemel a kiégett szelektív-szemétgyűjtő sziget Győrben, a Hédervári úton

A hétfői tűzben elpusztult kukákat gyorsan pótolta a GYHG.

Konferencia-Liga meccsen lép pályára az ETO FC csütörtökön, Svédországban 

A csapat nevéből eltűnt a ‘Győr’, de reméljük ez nem befolyásolja a teljesítményt.  

Idén a Vásárcsarnok is bekapcsolódik a karneváli hangulatba

46 hagyományőrző csapattal vár a histórikus játék!