Rendszeresen felmerül az ötlet, hogy ideje lenne azonosítóval ellátni a segédmotoros kerékpárokat, hiszen a világon lényegében mindenhol rendszámkötelesek ezek - írja a TotalBike.
Magyarország viszont kivétel, nálunk a segédmotoros kerékpárok egy nagyon vastag szürke zónát jelentenek a közlekedésben.
Nincsenek nyilvántartásban, az előírásoknak csak a legritkább esetben felelnek meg, nincs számukra műszaki vizsga, és rendszám híján beazonosíthatatlanok. Az adásvételük sem szabályozott, elég egy kézzel megírt adásvételi, a forgalomban való részvételhez pedig csupán egy biztosítást kell kötni.
A Moped Blog szerkesztője öt kérdést küldött a segédmotoros kerékpárokkal kapcsolatban az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, amelyre a választ ki is rakta a blog FB oldalára.
Security Check Required
null
- Lesz-e rendszámozás, és ha lesz, hogyan lehet kivédeni a lopott járművek tisztára mosását?
- Tervezik-e az ötvenesként használt, de valójában annál nagyobb (ún. 50/125) robogók kampányszerű kiszűrését a forgalomból?
- Igaz-e, hogy rendszámköteles, de rendszám nélkül használt motorkerékpárok nem parkolhatnak főútvonalon, és ezeket a hatóság elszállíthatja-e?
- Itthon is lehet majd B-s jogosítvánnyal 125-ös motort vezetni?
- Megemelik-e a segédmotorok 40 km/h-s maximálisan megengedett sebességét 50-re vagy 60-ra? Ha már úgyis mindegyik legalább annyival megy, és rendszám híján amúgy sem lehet őket megbírságolni.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztálya teljes válasza az eredeti posztban olvasható, de ha valakinek nincs kedve végigolvasni a hosszú és bonyolult szöveget, annak a cikk összefoglalja röviden:
nem fog semmi változni.
Ugyanis a rendszámozásnak állítólag nincsenek meg a feltételei, a régi robogók új forgalombahelyezésére az emissziójuk miatt amúgy sincs lehetőség. Az 50/125-ös robogókat továbbra is csak eseti jelleggel fogják szűrni, a külön ellenőrzést nem látják indokoltnak. A harmadik kérdésre a válasz benne van a a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 59. §-ában. Nem lehet majd B-s jogsival automatikusan 125-öst vezetni, erre végleges megoldásnák tekintik a B125-öt.
A segédmotorok 40-es végsebessége jó úgy, ahogy van, az emelése közlekedésbiztonsági szempontok miatt nem indokolt.
Forrás: TotalBike