Szakszervezeti vezető: Győrnek nincs B-terve arra, ha elmegy az Audi

Pintér Bence 2020-01-17 11:57:00
Gyengélkedik a feldolgozóipar, Győr viszont az elmúlt években majdnem teljesen az Audira alapozott. Győr lehet az új Detroit, ha beüt a válság? László Zoltánt, a Vasas Szakszervezet Győrben élő alelnökét kérdeztük arról, hogy érdemes-e az ördögöt a falra festeni.

A hírek és a jelek szerint lassul az autóipar. Mennyire van így, mennyire kell ettől tartani?

Nem csak az autóiparra, de a teljes feldolgozóiparra igaz, hogy van egy rejtett létszámleépítés. Nem küldenek el dolgozókat, hanem nem pótolják azokat, akik elmennek, nem hosszabbítják meg a határozott idejű szerződéseket, a kölcsönzőcégeknél nem hosszabbítják meg a kölcsönzést, kevesebb létszámot igényelnek, az alvállalkozói lánc alján nincs tovább munka.
 

Attól kell félni, hogy erre nem vagyunk felkészülve, pedig láttuk előre. Eközben pedig van egy sor olyan szektor, ami munkaerőhiánnyal küzd: buszsofőrök, ápolók hiányoznak, de nincsen meg az átmenet. Van olyan országos szintű gazdaságpolitikai vezető, aki szerint át lehet a dolgozókat irányítani, de könyörgöm, a gyári dolgozókat hogy lehet mondjuk az egészségügyi szektorba átirányítani, főleg úgy, hogy ott még kevesebbet is keresne? Téveszmék halmazával küzdünk, ez az, amitől félni kell.
 

Egyes szektorok képtelenek lesznek kiszolgálni embereket, más szektorok pedig képtelen lesznek jövedelmet biztosítani.

Mit tehet ebben az ügyben egy önkormányzat?

Van egy nagyon jó példa, amit meg lehet valósítani, ami Kanadából indult, kistérségi foglalkoztatási együttműködésnek hívják. A lényege az, hogy a különféle szektorokban lévő foglalkoztatók igényeit folyamatosan felméri, és hozzáigazítja ehhez a felnőttképzést, a juttatásokat, adókedvezményeket.
 

Az a jó ebben a megoldásban, hogy mozgatják a szektorok között az embereket, amikor pedig nincsen sehol foglalkoztatás, akkor lehet a dolgozókat képezni. A fő nyertese ennek a következő munkáltató lesz, főleg, ha tudatosan csináljuk az egészet, de a helyi önkormányzat is profitál ebből, hiszen nem mennek el az emberek.
 

Emellett az önkormányzatok érdeke is, hogy korrekt legyen a foglalkoztatás: nem mindegy, hogy a helyi lakosoknak van-e mit elkölteniük helyben, vagy nincs. A helyi ipart a nagyvállalatnál dolgozók tartják el. Fontos tehát, hogy olyan munkahelyek legyenek egy térségben, ami eltartja a kisvállalkozásokat is.
 

Az amerikai Detroit jó példa arra, hogy hogy működik ez a szimbiózis: mikor elmentek vagy tönkrementek az autógyártók, akkor hirtelen az egész város összeomlott. Nem kellett annyi étterem, benzinkút, bankfiók.
 

Mennyire igaz az, hogy Győr túlzottan ráhagyatkozott arra, hogy itt van az Audi?

Szerintem most a városban senki sem tudna mutatni egy B-tervet, hogy mi legyen, ha elmegy az Audi. Győr megélt már nagy leépüléseket, de mindig szerencséje volt, volt hova átlépni. De ha elmegyünk innen negyven kilométerre, Komáromba, akkor láthatjuk, milyen, ha a fellendülések között vannak szünetek.
 

Győr nagyobb város, mint Komárom, nagyobb katasztrófa lenne egy ilyen visszaesés.


Nem azt mondom, hogy az Audi el fog menni, de látjuk azt, hogy az a létszám, amit tavaly ilyenkor foglalkoztatott, már nem kell. És ez csak a jéghegy csúcsa, kevésbé látható az, hogy a beszállítói, alvállalkozói láncban hogy látszik a lassulás. De a lassulás folytatódni fog. Emellett megjelent a mesterséges intelligencia, ami szintén nagyon sok embert ki fog váltani, egy csomó mindent meg tud oldani lassan egy algoritmust, például a könyvelést.

Mi lehetne B-terv?

Nem értek ehhez, de erősíteni kell az egyetemet, a szolgáltató szektort, a helyi kisvállalkozásokat és a turizmust. Ugyanígy lehetne építeni arra, hogy a Pozsonyhoz és Bécshez közeli Győr felvállalja azt a szerepet, hogy háttértámogatást adjon a bécsi és pozsonyi cégeknek. Amit most Sopronban vagy Mosonmagyaróváron látunk, csak nem úgy, hogy kétszer annyi ember él a városban, amennyire azt tervezték. Győr nagyobb város, jobban fel tudna vállalni ilyen szerepet. Ezt mind elő kéne készíteni, meg kell szabni az irányt.

Ön is Győrben él. Ön szerint mire van szüksége a városnak?

Győri polgár vagyok, Győrben születtem. Nagyon erős kötődésem van a városhoz. A városnak szerintem meg kell találnia a saját útját, mert most nem azt járja. Nem látom azokat a gondolatokat, amelyek arra irányulnak, hogy mi a város jövője „A”-, „B”-, és „C”-verziók esetén. Ráadásul hatalmas elvonással küzd meg a város, mivel jól teljesít, és rengeteget tesz be a közösbe, persze a szolidaritás miatt az rendben is van így.
 

Arra azonban figyelni kell, hogy mikor így duzzad egy város lakossága, mint Győré, amikor például a vendégmunkások száma szociális feszültségekhez vezet, akkor a helyzet kezelésére több pénz kell, mint ami most a városban marad.
 

Főleg úgy, hogy – ahogy azt láttuk – ami itt marad, azt egyesek úgy gondolták, hogy hazaviszik, mert ott jobb helyen van.


Ezzel szembe kell néznünk: ez megtörténhetett és meg is történt, még egyszer nem történhet meg. Olyan vezetők kellenek a városnak, akik széles látókörrel bírnak.

Szólj hozzá!

"Agyba-főbe vert, megrugdosott, orális szexre kényszerített gyerekek"

Dobrev Klára megszólaltatta a Szőlő utcai intézet volt dolgozóját.

Azonnali felújításra szorul a győri M19-es autóút felhajtója

Akár már pénteken dönthet róla az illetékes bizottság, hogy pénzt különít el a kopóréteg cseréjére.

Kerítést kapott a szombathelyi Váci Mihály utcában lévő játszótér

A 2 millió forintos költséget a Falco fizette ki.

Magyar Péter feljelenti Orbán Balázst

A mesterséges intelligenciával róla készített videó miatt.

Mindenki nyugodjon meg! Idén is lesz óriáskerék a szombathelyi adventi vásáron

Az azonban egyelőre még titok, hogy hova kerül és mekkora lesz.

Szabadi István: A Mi Hazánk senkivel nem fog koalíciót kötni

A párt igazgatója a szombathelyi jelöltbemutatón beszélt erről.

Óvodások korcsolyaoktatását és állatvédő alapítványt is támogatnak az önkormányzati képviselők Győrben

Több mint 3 millió forintot osztanak szét a „kezdeményezések kerete” terhére.

Megduplázná a szociális támogatásokat és felújítási keretösszegeket a győri városvezetés

Pintér Bence szerint le vagyunk maradva más nagyvárosokhoz képest – a Zechmeister-terv a szociális szféra és az oktatási intézmények megerősítését is célozza.

Ingyenes zöldhulladék-leadás és kiegészítő szolgáltatások a GYHG-nál

Elindult az őszi zöldhulladék szezon Győrben – 100 kilogrammig díjmentesen lehet leadni a fásszárú hulladékot.

Látogatási tilalom lépett érvénybe a győri kórház égésplasztikai osztályán

Az akut légúti tünetekkel járó megbetegedések számának emelkedése az indok.

Barnamezős területekből alakítana ki új városrészeket a kormány

Szentgotthárdon és Monoron indulhatnak el az első lakásépítési projektek az Otthon Start Program keretében.

Bár Szombathely nem Hatvanpuszta, így is jönnek a zebrák

A város forgalmas közlekedési csomópontjain összesen 10 gyalogátkelőhelyet létesítenek. Soroljuk a helyszíneket.

Krakkóban aratott sikert a Krausz Ferencről szóló dokumentumfilm

A Nobel-díjas magyar fizikus életét és munkásságát bemutató alkotás a legjobb dokumentumfilm díját nyerte el a nemzetközi fesztiválon.

Cigicsempészeket fogtak a győri NAV pénzügyőrei

Az M1-es autópályán buktak meg, autóalkatrészek közé rejtették a szajrét. 

Új egészségügyi központ létrehozásáról dönt a pénteki közgyűlés Győrben

Felnőtt- és gyermek rendelő, ügyeleti helyiség és nyugdíjasklub is helyet kapna a belvárosi épületben. 

Megkezdődött a Napóleon-ház megmentése Győrben

Az ikonikus műemléképület az utolsó órában kaphat esélyt a pusztulás megállítására – háromlépcsős állagmegóvás indul.

Egy kőszegi önkormányzati képviselő feljelentette a rendőrségen a Bűnvadászokat

Bányai-Németh Gábor szerint a Mi Hazánkhoz köthető mozgalom önbíráskodást, személyes adattal visszaélést, és rágalmazást, valamint becsületsértést valósított meg.