Nincs könnyű válasz a reggeli és délutáni dugókra Győrben sem – kikérdeztük az Útkezelőt!

Pintér Bence 2020-09-17 14:04:00
Mi az oka az egyre súlyosabb győri dugóhelyzetnek? Van-e megoldás az egyre súlyosabb csúcsidei torlódásokra? Máthé-Tóth Péterrel, a városi Útkezelő műszaki vezetőjével, szóvivőjével beszélgettünk minderről.

Szeptember elsejének reggelén, ahogy az borítékolható volt, leállt a város – bedugultak a bekötőutak, feltorlódott a forgalom a belvárosban, ahogy az esős időben mindenki autóba ült, hogy iskolába, óvodába vigye gyermekét, vagy munkába menjen. Az iskolakezdés napjának forgalmi helyzete persze az átlagosnál magasabb, de aki Győrben közlekedik, az tudja, hogy évről évre súlyosabb torlódások alakulnak ki a városban csúcsidőben.

Az iskolakezdés mindig sokk, ez ráadásul most a járvány miatti leállás kapcsán még nagyobb volt, hiszen az elmúlt hónapokban kiürültek az utak

– mondta Máthé-Tóth Péter, Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetének műszaki vezetője és sajtószóvivője, akivel még a múlt héten ültünk le beszélgetni.

A szóvivő szerint az alapvető problémán nehéz változtatni, ugyanis folyamatosan nő a gépjárművek száma Győrben és környékén, amit érzékelni lehet az utakon: a 83-as főúton például az egész napot tekintve 42 ezer jármű fordul meg, ez brutális szám, és minden agglomerációs terület felől hasonló számokat tapasztalni.

A helyzet az, hogy ilyen mennyiségű forgalom ezeken az utakon nem fér el,

és ezen a különféle kapacitásbővítések is csak részlegesen tudnak javítani. Ilyen bővítések pedig vannak: vagy a tervezőasztalon, vagy már készülőben. Az előbbire példa csomóponti kapacitásbővítésekről szóló tervek vannak készen a 821-es út és a Kálvária út csomópontja, itt  jelzőlámpás körforgalom épülhet – akkor engedélyeztetik, ha már látszik, mikor lesz rá forrás. Több ilyen projekt is van, ami forrásra vár, esetleg egy-két kisebb telek megvásárlására.

Előrehaladottabb állapotban van Ipar út meghosszabítása a Régi Bácsai útig, ami magában foglal egy új hidat is a Dunán,

hiszen ennek építését hamarosan meg is kezdik.

„Ez új dimenziót fog hozni a közlekedésben, nagyobb dobás lesz, mint a Jedlik híd volt” – mondja Máthé-Tóth Péter. A belső elkerülő alapvetően a déli és északi városrészek, illetve részben az szigetközi települések gyorsabb összekötésére hivatott (bár nem nyúlik ki a 14-es útig), és a híd várhatóan több ezer autóval tehermentesíti majd a Széchenyi, Kossuth és Jedlik hidakat. A város észak-déli közlekedés-eloszlása sokkal nyitottabbá válik, széthúzza a forgalom áramlását az új fejlesztés. 

Az új híd kerékpáros szempontból is fontos új kapocs lesz: bár az északi oldalon Bácsa felé idén sem épül meg az új bicikliút, a fejlesztéssel összefüggésben az útkezelő szeretné rendeberakni az Ipar út biciklis közlekedését, ami nem lesz egyszerű feladat, sok kompromisszumos megoldásra lehet szükség.

Nem segít azonban a városi torlódáson például az, hogy a 83-as út 2x2 sávos lesz, hiszen a városon belül továbbra is megmaradnak a problémák, bár a város közelében sok csomópont különszintű lesz, illetve turbókörforgalmakat létesítenek majd. Rákérdeztünk arra is, hogy különböző tanulmányok már bizonyították: a kapacitásbővítés általában azzal jár, hogy növekedik a forgalom is. Máthé-Tóth Péter szerint azonban ha ilyen mértékű kapacitáshiány van reggel és délután, az ellen valahogy mindenképp tenni kell.

Szemléletformálás és tömegközlekedés

A kapacitásbővítés mellett pedig leginkább a tömegközlekedés, illetve a kerékpáros közlekedés erősítésére lenne szükség, hogy minél kevesebben üljenek autóba az adott időszakokban. Segíthet a home office elterjedése, az eltolt idősávban kezdődő munka és iskola. Ez azonban csak akkor életszerű, ha a szülő is 8:30-ra járhat dolgozni – tehát összehangolás nélkül esetleges az ötlet. Ha szülő továbbra is hétre, vagy nyolcra jár dolgozni, ugyanúgy beviszi gyermekét az iskolába az ügyeletes csoportba.

Kerékpáros szempontból pedig nem csak a városi infrastruktúra fejlesztése, de az is, ha a munkahelyek, iskolák biztosítanak több kerékpártárolót, illetve olyan helyiséget, ahol át lehet öltözni. A kerékpártárolók egyébként általában az újonnan épült társasáházakból is hiányoznak.

Ezért érné meg Győrnek a mostaninál is sokkal jobban támogatni a kerékpáros közlekedést

Vége a nyárnak, beköszönt az iskola, kedd reggeltől ismét állandósulnak a dugók a győri utakon. Mindenki tudja, aki autóba ül, hogy reggel hét és reggel nyolc óra között, érkezzünk bárhonnan a városba, lépésben fogunk haladni: beáll a Széchenyi híd, beáll az egyes, beáll a nyolcvanhármas, beáll minden.

De ugyanígy elősegíthetné Máthé-Tóth Péter szerint a kerékpározás terjedését, ha könnyebb lenne akár a helyi, akár helyközi járatokon kerékpárt szállítani

– ehhez akár speciálisan átalakított járművekre is szükséges lehet. Ez főleg az agglomerációs, vagy peremkerületi járatokon lehetne működőképes. 

A belváros átkerekezhetősége kapcsán is érdeklődtünk. Mint kiderült: ötlet, szakmai elképzelés szintjén léteznek tervek a belvárosi gyalogos zóna kiterjesztésére az Újkapu, illetve a Bajcsy-Zsilinszky utcáig, amely során további útfelületek szabadulhatnának fel, ez pedig hatással lehetne a belvárosi kerékpáros forgalomra is. Ennek megvalósítása azonban hosszútávú várospolitikai kérdés, ami nem az Útkezelő hatásköre.

Összességében tehát a dugók egyetlen valódi alternatívája az, ha az autó helyett a tömegközlekedés, illetve a gyaloglás, kerékpár mellett döntünk: ennek felételeit pedig az önkormányzatnak, a piaci szereplőknek és a polgároknak együtt kell kialakítania.

Szólj hozzá!

Törvényességi felülvizsgálatot kezdeményeznek Győrben a polgármesteri jogkörök szűkítése, és az SZMSZ módosítása miatt

Pintér Bence Győr polgármestere és Balog-Farkas Renáta önkormányzati képviselő nyújt be panaszt.

Megalakult a Vas Megyei Közgyűlés, Melega Miklós lett az egyik alelnök

Majthényi László maradt az elnök, Kondora Bálint és Marton Ferenc újraválasztott alelnökök lettek.

A hét közepén ismét újabb esőre kell készülni

A hét végére azonban ismét csökken a csapadék esélye, a több-kevesebb napsütés mellett a hőmérséklet csúcsértéke jellemzően 20 Celsius-fok körül várható.

A Falco-meccs bojkottjára szólítottak fel az Egis Körmend szurkolói csoportjai

A piros-fekete drukkerek azt panaszolják, hogy kevés vendégjegyet adott nekik a szombathelyi klub.

Hivatalba lépett Győr új polgármestere

Pintér Bence az átláthatóság megteremtését tűzte ki célul.

Egy kiskorú kislányt vágtak meg Jánosházán a helyközi autóbuszjáraton

Vádat emeltek az elkövető, fiatalkorú férfival szemben.

Közbiztonságra különösen veszélyes eszközöket találtak a pénzügyőrök egy győri piacon

A közlemény szerint rutinellenőrzésen akadt fenn egy 23 éves férfi, aki egyebek között boxert, ólmosbotot, bozótvágót, pillangó- és rugóskést kínált a vásárlóknak.

Vas megyében a szombathelyi Együtt Olivérért Alapítvány kapta idén a legnagyobb összeget a felajánlott adó 1%-ból 

Egyetlen állatvédő egyesület fért be az egészségügyi alapítványok közé a top 5-be.

Kamu károkkal csalt ki 30 millió forintot biztosítóktól egy szombathelyi férfi

Esetenként 500 ezer és 14 millió forint közötti kártérítéseket igényelt.

Két és fél év alatt közel hétmillió forintot sikkasztott egy Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzati ügyintéző

Az összegeket részben kivette a házipénztárból, részben levette a település bankszámlájáról.

A megfelelő árnyékolástechnika kiválasztása

Az elmúlt hónapok kifejezetten meleg napjai, hetei megmutatták, hogy a megfelelő árnyékolástechnika használatára minden otthonban szükség van. A hírek is tele voltak azzal, hogy naponta dőltek meg a melegrekordok. A jövő sem sejtet derűsebb képet, ennél csak melegebb nyarakra számíthatunk.

Ezért éri meg a fotónyomtatás – fotókönyv készítéssel együtt

Akár a fotónyomtatás, akár a fotókönyv elkészítése remek lehetőség arra, hogy egy kicsit nosztalgiázzunk, vagy éppen egy maradandó emléket készítsünk. Azonban a fotókönyvvel együtt egy vászonképet is tervezhetünk, amiről még egy kicsit később beszélünk.

A győri Fidesz újabb elképesztő húzása: ellehetetlenítik a város működését

Pintér Bence győri polgármester szerint Fidesz úgy alakítja át a város működtetésének szabályait, mintha egy kistelepülésről beszélnénk, nem pedig egy megyeszékhelyről.

Látványos megjelenés minden rendezvényen: a tökéletes roll-up titkai

A marketing világában egyetlen sikeres rendezvény, kiállítás vagy promóciós esemény sem képzelhető el anélkül, hogy a márkánkat ne képviselnénk egyedi, látványos eszközökkel. Az egyik ilyen hatékony és népszerű megoldás a roll-up, amely egyszerűsége és hordozhatósága miatt ideális megoldást jelent a figyelem felkeltésére.

Zöld Minősítést nyert az AGORA Savaria

A díjat azok a szolgáltatók kaphatják meg, akik teljesítik a minimum követelményeket.

Összeverekedtek két szomszéd Szentgotthárdon

A közös udvaron mérkőztek meg.

Rekordot döntött a vonulásra összegyűlt kék vércsék száma a Kárpát-medencében

11 ezer 751 éjszakázó kék vércsét számoltak 49 különböző helyen.