Negyven éve szolgál úgy egy bekötőút Vasban, hogy egy gödör sem volt még rajta

ugytudjuk.hu 2020-11-25 09:31:00
Közhely a velünk élő múlt, de azért mégis megbizserget, ha szembe jön velünk. Pontosabban „fut" alattunk.

Nem is kis forgalmat bonyolít le egy jelentéktelennek tűnő, vasi bekötőút úgy, hogy negyven éve lényegében nem kellett a burkolatát javítani. Pedig egy ideje már kamionok is használják, meg óriás-traktorok. Mégsem gödrösödik. Vajon mi lehet a titka?

De lássuk a medvét!

Sorokpolányt Vasvár felé elhagyva, rögtön rákanyarodhatunk a 87054-ös jelzésű útra, amely Egyházashollós felé visz. Közbe esik még egy település, Nemesrempehollós. Az utat kezdetben cserjék, kisebb akácosok szegélyezik. Ez a környék egy időben az illegális szemétlerakók kedvelt célpontja volt.

Tovább haladva kiérünk egy nyílegyenes, mintegy 3 kilométeres szakaszra. Az árok, ha van, lapos, az útfelület szinte hibátlan. A gépjármű nagyobb sebességnél is stabil. Semmi gödör, vagy süllyedés, nyomvályú. Az egyenes szakasz negyedénél érünk el Cete-majorhoz, a pulykatelephez. 

Fotó: A polányi egyenes szakasz, amely lefedi az egykori Borostyánkő út vonalát.

Érdekesség, hogy ez a hely a világháború után a szovjetek gyűjtője volt. Ide terelték a „málenkij robotra" befogottakat, hogy aztán munkatábor és legtöbbször halál legyen a végállomás. Az itt élők mondják, hogy még a hatvanas években is kerültek elő a tábor létére utaló tárgyak, egyesek szerint emberi csontok is.

Lászlóval, a ma már nyugdíjas közutassal hajtunk a szakaszon. László még emlékszik rá, hogy ezzel a pályával sohasem volt gond. „Talán egyszer-kétszer szórtuk meg zúzalékkal, kátyúzásra nem emlékszem. Itt nem akadt dolog, maximum a padka, meg a fűnyírás, nyesés. Az tiszta volt, hogy ez a tartósság az útalapnak köszönhető. De ennek mármint az útépítésnek semmi nyoma nem volt az iratokban".

Nem is nagyon lehetett, mert az útnak ezt a szakaszát még a Kr. utáni 1. században építhették.

Pontosabban a ma is használatos, 3 kilométeres pálya szinte centire lefedi az egykori, Savariába vezető Borostyánkő út nyomvonalát.

Fotó: A Borostyánkő út fő vonalának térképe

Még az 1980-as években a Savaria Múzeum régésze, Cserményi Vajk tárt fel a Cete-majorral átellenben egy lóváltó állomást. Akkor a közutat is megkutatták és egyértelmű bizonyítékokat találtak arra, hogy a korona alatt, mintegy 1,5-2 méteres mélységben vörös kavics, bazaltkő rétegek húzódnak, vessző maradványokkal.

Az akkoriban szenzációnak számító feltárás sajnos nem teljesedhetett ki. A kutatást pénzhiányra hivatkozva leállították, a lóváltó állomást pedig évekkel később betemették. Valójában a régész személyével volt gond, aki akkor már a Kádár-rendszer ismert bírálójának számított és a megyéből is távoznia kellett.

Az sem segítette elő a régészek dolgát, hogy a feltárás mellé telepítettek egy fúrótornyot, földgáz reményében. Végül ez nem jött be, termálvizet viszont találtak. A környező falvak lelkesedést hamar lehűtötték, mert a kút a lóváltó sorsára jutott: betemették. Ma már csak néhány beton villanyoszlop-torzó emlékeztet a közelmúltra.  

De hogy építettek utat a rómaiak, miből készült a mi kis polányi szakaszunk? Erre ad választ Karoliny Márton a Vas megyei közutak története című, 1987-es munkájában.

Fotó: Toscanában teljes épségükben is fennmaradtak egyes szakaszok

„A rómaiak útjaikat lehetőleg egyenes vonalvezetéssel, töltéseken építették ki, útmenti árokra a nyomok nem utalnak. A töltés agyagos területeken is jól tömörített kavicsból épült. A Körmend környékén végzett ásatások szerint a töltés metszete egyenlő szárú trapéz volt, 9 méteres alapszélességgel. A korona 5,50 m széles volt, a töltés magassága 0,7—0,8 m. Az utak szelvényezését mérföldkövek jelezték (lapis miliarius)... A főhálózat kiinduló pontját Rómában a Forumon az Arany mérföldkő, a Miliareum Aureum jelezte.

A burkolat általában döngölt kavics volt. amit habarcs kiöntéssel szilárdítottak, és rendszeresen megújítottak. Feltehető, hogy oldalirányból vesszőfonattal támasztották meg. Városokon belül tartósabb burkolatokat építettek. Ennek egyik legszebb példája a Szombathelyen feltárt városközpont bazaltborítású útja". 

Fotó: A térkép jelöli a sorokpolányi szakaszt

Az sem érdektelen, hogy mi volt a mai autók őse, azaz mivel közlekedtek a limes utakon?  A szerző leírja, hogy a személyek szállítására többféle kocsit használtak, volt amelyiken aludni is lehetett.

A teherszállítást nehezebb járművekkel oldották meg és gondoltak a karbantartásra is. Augustus császár műszaki csapatokat szervezett, ez volt a ,,centuria accessorum velatorum". Az utasok ellátását, pihenését mansio-k szolgálták. Ezek között 6-8 lóváltó állomás állt rendelkezésre. Ezek egyike lehetett a Cserményi Vajk által feltárt sorokpolányi.

Búcsúzóul teszünk még egy kört, jól felpörgetjük a motort. Mintha sztrádán lennénk.

Fotó: Az oszlop-torzók egy sikertelen próbafúrás mementói. Itt tárták fel a lóváltó állomást.

De hát azon is vagyunk, la autostradan.

Szólj hozzá!

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.

Megtelt a győri kórház gyermek-intenzív osztálya

Az intézmény szerint egyelőre senkit nem kellett másik kórházba szállítani.